بهترین جاهای دیدنی ایذه در یک نگاه {۱۰ جاذبه توریستی}| آرندتور

بهترین جاهای دیدنی ایذه در یک نگاه

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در دل سرزمین باستانی ایران، شهری نهفته است به نام ایذه. شهری که قدمتی چند هزار ساله دارد و قصههای بیشماری در دل خود جای داده است. قصه ایذه، قصه عیلامیان است؛ مردمانی که تمدن بزرگی برپا کردند و فرهنگشان هنوز در ایذه زنده است. قصه ایذه، قصه ساسانیان است؛ پادشاهان باشکوهی که در ایذه قلعهها و کاخهایی ساختند که هنوز هم شکوه و جلالشان را حفظ کردهاند.

قصه ایذه، قصه طبیعت است؛ طبیعتی که با کوههای سر به فلک کشیده، جنگلهای انبوه و دشتهای سرسبز، هر بینندهای را مسحور خود میکند. قصه ایذه، قصه مردم است؛ مردمانی خونگرم و مهماننواز که با آغوش باز پذیرای مسافران هستند. اگر شما هم میخواهید قصههای ایذه در تور خوزستان را بشنوید، در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی ایذه

ایذه شهری تاریخی در استان خوزستان ایران است. این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد و آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. علاوه بر این، ایذه دارای طبیعتی زیبا و منحصر به فرد است که آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل کرده است.

محبوبترین جاهای دیدنی ایذه عبارتاند از:

1. دشت سوسن

دشت سوسن یکی از مهمترین جاهای دیدنی ایذه است که قدمتی بیش از ۳۵۰۰ سال دارد. در این دشت میتوانید بقایای شهر باستانی آنزان، پایتخت ایلامیان، را مشاهده کنید. همچنین در دشت سوسن تعدادی سنگنگاره و کتیبه از دوران عیلامیان وجود دارد که بسیار ارزشمند هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به خوزستان

دشت سوسن از جاهای دیدنی ایذه

2. اشکفت سلمان

اشکفت سلمان غاری طبیعی است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ایذه است. در این غار تعدادی سنگنگاره و کتیبه از دوران عیلامیان کشف شده است که بسیار مهم و ارزشمند هستند. همچنین در اشکفت سلمان یک چشمه آب معدنی وجود دارد که خواص درمانی فراوانی دارد.

کتیبه اشکفت سلمان از جاهای دیدنی ایذه

3. نقوش کول فرح

نقوش کول فرح مجموعهای از سنگنگارههای باستانی است که بر روی صخرهای در نزدیکی ایذه قرار دارد. این سنگنگارهها قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارند و سبک حجاری آنها منحصر به فرد است.

نقوش کول فرح از جاهای دیدنی ایذه

4. تالاب میانگران

تالاب میانگران یکی از زیباترین تالابهای ایران است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و یکی از محبوبترین جاهای دیدنی ایذه است. این تالاب زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است و مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پرآب‌ترین استان کشور، خوزستان!

 تالاب میانگران از جاهای دیدنی در ایذه

5. کوه منگشت

کوه منگشت یکی از مرتفعترین کوههای استان خوزستان است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و جز زیباترین جاهای دیدنی ایذه است. این کوه دارای طبیعتی زیبا و بکر است و مقصد مناسبی برای کوهنوردی و طبیعتگردی است.

کوه منگشت از جاهای دیدنی در ایذه

6. گورستان شمی

گورستان شمی یکی از مهمترین گورستانهای تاریخی ایران است که قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد. در این گورستان تعدادی زیادی قبر سنگی وجود دارد که متعلق به دورانهای مختلف تاریخی است.

گورستان شمی از جاهای دیدنی در ایذه

7. قلعه تل

قلعه تل قلعهای باستانی است که بر روی تپهای در نزدیکی ایذه قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران عیلامیان میرسد و در دورههای مختلف تاریخی از آن استفاده میشده است.

قلعه تل از جاهای دیدنی ایذه

8. قلعه دیزه وراز

قلعه دیزه وراز قلعهای باستانی است که در نزدیکی روستای دیزه وراز قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان میرسد و از آن به عنوان دژی مستحکم برای دفاع در برابر دشمنان استفاده میشده است.

قلعه دیزه وراز از جاهای دیدنی ایذه

9. روستای شمی

روستای شمی یکی از زیباترین روستاهای استان خوزستان است که در نزدیکی ایذه قرار دارد. این روستا دارای طبیعتی زیبا و بکر است و مردمان آن به زبان لری صحبت میکنند.

روستای شمی از جاهای دیدنی ایذه

10. آبشار شیوند

آبشار شیوند یکی از زیباترین آبشارهای استان خوزستان است که در نزدیکی روستای شیوند قرار دارد. این آبشار دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر است و در دل جنگلی انبوه قرار گرفته است.

 آبشار شیوند از جاهای دیدنی ایذه

مردم و لباس محلی ایذه

مردم ایذه از قوم لر هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند. لباس محلی مردم ایذه بسیار زیبا و متنوع است. مردان ایذه‌ای معمولا لباسی به نام چوخه می‌پوشند که از پشم گوسفند تهیه می‌شود. زنان ایذه‌ای نیز معمولا لباسی به نام جقه می‌پوشند که از پارچه‌های رنگارنگ تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی سوغات اصلی مخصوص خوزستان

غذاهای محلی ایذه

ایذه دارای غذاهای محلی متنوع و خوشمزه‌ای است. برخی از معروف‌ترین غذاهای محلی ایذه عبارت‌اند از:

  • کباب بختیاری: کباب بختیاری محبوب که در منو اکثر رستورانها یافت میشود، اصالتا از این خته است و در رستورانهای محلی ایذه، طعمی بینظر دارد.
  • آش دوغ: آش دوغ یک آش سنتی ایذهای است که با دوغ، برنج، لوبیا سفید، عدس، نخود، سبزیجات و گوشت تهیه میشود.
  • قلیه ماهی: قلیه ماهی یک خورش خوشمزه جنوبی است که با ماهی، سبزیجات، سیر، ادویه و رب انار تهیه میشود.
  • آش رشته: آش رشته یک آش سنتی ایرانی است که در ایذه نیز بسیار محبوب است. این آش با رشته، سبزیجات، حبوبات و گوشت تهیه میشود.
  • حلیم بادمجان: حلیم بادمجان یک غذای سنتی ایرانی است که در ایذه نیز بسیار محبوب است. این غذا با بادمجان، گوشت، لوبیا سفید، نخود و ادویه تهیه میشود.
  • کله جوش: کله جوش یک غذای سنتی ایرانی است که در ایذه نیز بسیار محبوب است. این غذا با آب قلم، گوشت، تخممرغ و ادویه تهیه میشود.

غذاهای محلی ایذه

کلام آخر

ایذه شهری تاریخی و زیبا در استان خوزستان ایران است. این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد و آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. علاوه بر این، جاهای دیدنی ایذه، زیبا و منحصر به فرد هستند که این شهر را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایذه می‌توان به دشت سوسن، اشکفت سلمان، نقوش کول فره، تالاب میانگران، کوه منگشت، گورستان شمی، قلعه تل، قلعه دیزه وراز، روستای شمی و آبشار شیوند اشاره کرد. مردم ایذه از قوم لر هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند. ایذه دارای غذاهای محلی متنوع و خوشمزه‌ای است. اگر به دنبال مقصدی زیبا و تاریخی برای سفر هستید، ایذه بهترین انتخاب برای شماست. ایذه شهری با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز است که مطمئنم از سفر به آن لذت خواهید برد.

سؤالات متداول

  1. بهترین زمان برای سفر به ایذه چه وقتی است؟

بهترین زمان برای سفر به ایذه اواخر فصل زمستان و اوایل فصل پاییز است. در این زمان هوا در ایذه خنک و مطبوع است.

  1. چطور میتوان به ایذه سفر کرد؟

میتوانید از طریق هوایی، زمینی و ریلی به این شهر سفر کنید. با پرواز یا قطار به اهواز سفر کنید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به ایذه بروید.

  1. کجا میتوان در ایذه اقامت کرد؟

ایذه دارای هتلها و مهمانپذیرهای متنوعی است که میتوانید متناسب با بودجه و سلیقه خود در آنها اقامت کنید.

  1. چه سوغاتیهایی میتوان از ایذه خرید؟

از ایذه میتوانید صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم، قالیچه و خورجین خریداری کنید. همچنین میتوانید از ایذه سوغات خوراکی مانند عسل، گردو، کشمش و خرما خریداری کنید.

  1. چه غذاهایی را میتوان در ایذه خورد؟

ایذه دارای غذاهای محلی متنوع و خوشمزهای است. برخی از معروفترین غذاهای محلی ایذه عبارتاند از کباب بختیاری، آش دوغ، قلیه ماهی، آش رشته، حلیم بادمجان و کله جوش.



1402/09/07 | کد مطلب: 1797
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
حسین
1402/09/11 13:14
قلعه گژدم یادت رفته...قلعه باستانی دربالای کوه پرچستان گوروی
پاسخ دهید...
یونس
1402/09/10 07:32
سلام چطوری نامی از دشت زیبای مرغا نیست
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/10/20 12:32
یونس عزیز
ممنونیم که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی.
حتما دشت زیبای مرغا رو اضافه می کنیم.
ناشناس
1402/09/09 09:44
آثار باستانی شهسوار ونقاشی هکاکی شده دوره ایلامیان
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/09/08 08:01
درود برشما استفاده کردیم
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/10/20 12:31
ممنونیم که نظرتون رو با آرند تور به اشتراگ گذاشتید
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.