آبشار قره سو، 8 آبشار در دل هم!
آبشار قره سو کجاست؟

آبشار قره سو، 8 آبشار در دل هم!

شما هم امتیاز بدهید!

آبشار قره سو از 8 آبشار تشکیل شده‌ و برای صعود به آن، باید از نردبان‌های فلزی کنارشان، استفاده کرده تا به بالای این آبشار باشکوه برسید!

تور مشهد

اگر شما اهل طبیعت‌گردی و لذت بردن از فضاهای بکر ایران هستید، کافی است با ما در وبلاگ آرندتور همراه شده و به جنوب غربی شهرستان کلات بروید. چنانچه با تور به مشهد سفر کرده‌اید و خودروی شخصی ندارید، رفتن به این منطقه کمی مشکل است. ولی می‌توانید با مدیر هتل صحبت کرده و با کمک او یک ماشین برای رفتن به آبشار قره سو کرایه کنید. باور کنید بازدید از آبشار ارزش هزینه‌ی اضافی دارد.

قبل از سفر به منطقه با ما در وبلاگ آرندتور همراه شده و اطلاعات مختصری در مورد علت نام‌گذاری آبشار قره سو، ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار قره سو، آب و هوای آبشار قره سو، فاصله مشهد تا آبشار قره سو، محل دقیق آبشار کسب کنید. پس همراه ما باشید.

 

آبشار قره سو کجاست؟

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات و در فاصله 160 کیلومتری از مشهد قرار دارد. برای  دسترسی به این منطقه از دو مسیر می‌توانید راهی شوید.

  • مسیر اول: از میدان امام حسین(ع) مشهد راهی کلات نادری می‌شوید و پس از طی 145 کیلومتر به روستای قره سو می‌رسید.
  • مسیر دوم: از مشهد به سمت جاده قوچان و سپس درگز حرکت می‌کنید. پس از رسیدن به درگز، 80 کیلومتر به سمت کلات می‌روید. این مسیر پرپیچ و خم و در عین حال بسیار زیباست. 5 کیلومتر نرسیده به کلات، به روستای قره سو می‌رسید. برای رسیدن به آبشار قره سو باید 20 دقیقه از روستا پیاده‌روی کنید تا به ابتدای مسیر آبشار برسید.

آبشار قره سو یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان خراسان است که به دلیل شهرتش، بازدیدکننده بسیاری دارد.

چرا به آن آبشار قره سو می‌گویند؟

قره سو در زبان ترکی به معنای "آب سیاه" است. از آنجا که کف رودخانه با سنگ‌های سیاه پوشیده شده، آب که از روی آنها عبور می‌کند، کف رودخانه به رنگ سیاه دیده می‌شود.

 

آب و هوای روستا و طبیعت منطقه قره سو چگونه است؟

آب و هوای روستا و آبشار قره سو، ییلاقی و بسیار مطبوع است. این منطقه طبیعت بی‌نظیر و آبشارهای بلند با دره‌های تنگ و تاریک دارد، دیواره‌های پیرامون صخره‌ها به صورت عمود بر مسیر، شما را احاطه کرده‌اند

در این منطقه شما شاهد 8 آبشار با اندازه‌های مختلف و چشمه‌های خنک هستید. در کنار هر یک از آبشارها یک نردبان فلزی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید خود را به بالای آبشار برسانید. در منطقه قره سو جنگل اُرس وجود دارد. از آب آبشار قره سو برای مصرف باغات و آب شرب اهالی روستا استفاده می‌شود.

در سمت چپ آبشار قره سو، دره‌ای فرعی وجود دارد که در ابتدای آن شما شاهد یک نانوایی خرابه خواهید بود. در گذشته زنان در این نانوایی نان می‌پختند و به صورت زنجیره‌ی انسانی دست به دست نان‌ها را تا عمارت خورشید و محل زندگی نادرشاه می‌بردند.

دره‌های تو در تو به همراه صخره‌های ایستاده با دیوارهای 90 درجه، زیبایی آبشار قره سو را دوچندان کرده‌است.

در ابتدای مسیر رودخانه فضایی مسطح وجود دارد که می‌توان برای استراحت کوتاه و یا صرف نهار از آن استفاده کرد. در این قسمت یک سوپرمارکت به همراه سرویس بهداشتی برای رفاه گردشگران ساخته شده‌است.

 

بهترین زمان سفر به آبشار قره سو چه موقع است؟

آبشار قره سو در فصل بهار بسیار پرآب است و اگر بخواهید از نردبان بالا بروید، گاهی باید از میان آبشار عبور کنید. در تابستان که آب کمتر است، فقط خیس خواهید شد. بنابراین در سفر به آبشار قره سو، علاوه بر کفش مناسب، حتما یکدست لباس اضافی همراه داشته باشید.

آبشار قره سو در ارتفاع 190 متر از سطح دریا واقع شده‌است.

جاذبه‌های اطراف آبشار قره سو

یکی از جاذبه های بسیار دیدنی کلات که در نزدیکی آبشار قره سو قرار دارد، کاخ خورشید است. این کاخ توسط معماران هندی که در جنگ با نادرشاه اسیر شده بودند، ساخته شده و سبکی ایرانی-هندی دارد. کاخ نادری یا کاخ خورشید در یک باغ بزرگ به سبک باغ های ایرانی واقع شده و به صورت 3 طبقه ساخته شده‌است.

زیرزمین کاخ خورشید محل نگهداری گنجینه‌ها و غنیمت‌هایی بوده که در جنگ‌ها نادر شاه به دست آورده بود، علاوه براین افرادی که مورد غضب شاه قرار می‌گرفتند، در این زیرزمین نگهداری می‌شدند.

طبقه‌ی میانی همکف کاخ خورشید، تالار بزرگی وجود دارد که اطرافش چندین اتاق ساخته شده‌است، تالار کاخ با تزییناتی به شیوه کاخ‌های صفوی آراسته و طلاکاری شده‌است.

در طبقه‌ی سوم کلات، استوانه‌ای بزرگ ساخته شده که از 66 نیم ستون تشکیل شده‌ و در وسط یک هشت ضلعی قرار دارد. این استوانه به صورت 2 طبقه ساخته شده و محل اقامت شاه و خانواده‌اش بوده‌است.

کاخ خورشید 12 اتاق دارد ه هر کدام از آنها تزییناتی خاص خودش داشته و در آنها عکس شاهزادگان نادری کشیده شده‌است.

با توجه به مطالعات باستان شناسی که درباره کاخ نادری انجام شد، متوجه شدند که این بنا متعلق به عصر ایلخانی بوده و در دوره افشاریه روی پایه‌های قدیمی آن، بنایی نو ساخته شده‌است. ظاهر نما شبیه کاخ‌ها و سازه‌های دوره صفوی و بخش درونی کاخ شبیه معماری دوره تیموری است.

از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به آبشار قره سو، می‌توان به منظقه زیبای هزارمسجد، بابا رمضان و روستای لایین اشاره کرد.

 

سخن آخر

آبشار قره سو مشهد، یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است که در سال‌های اخیر مسافران زیادی را به این منطقه کشانده‌است. بهترین زمان بازدید از آن بهار و تابستان است. در سفر به مشهد، توصیه می‌شود یک روز سفر را به بازدید از این منطقه اختصاص دهید که هم فال است و هم تماشا!

چناچه قصد سفر به مشهد دارید، می‌توانید در تور مشهد آرندتور ثبت نام کنید. برای ثبت نام در تور مشهد کافی است روی لینک مشخص شده بزنید تا بدون دردسر و به راحتی در این تور ثبت نام کنید.



1400/11/04 | کد مطلب: 1343
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1343
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.