کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر، یادگار دوره قاجار
معرفی جاهای دیدنی بوشهر

کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر، یادگار دوره قاجار

شما هم امتیاز بدهید!

کلیسای ارامنه گئورک مقدس، یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که در دوره قاجار ساخته شده و در سال 1381 به ثبت ملی رسیده‌است.

تور بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بندری در کنار ساحل خلیج فارس است که قدمتی چندین هزار ساله دارد. این شهر تاریخی که مرکز استان بوشهر نیز هست، جاهای دیدنی بسیار متنوعی دارد. یکی از جاذبه‌های گردشگری استان و شهر بوشهر، کلیسای ارامنه گئورک مقدس است که توسط خانواده‌های «آوادیان» و خانواده‌های سرشناس ارمنی و با کمک مسیحیان دیگر ساکن در بوشهر از جمله انگلیسی‌ها ساخته شد. اگر قصد دارید از این فضای تاریخی دیدن کنید، کافی است با تور بوشهر آرندتور همراه شوید و از این مکان جذاب دیدن کنید. بهتر است قبل سفر به این منطقه تاریخی، به صورت مختصر با آن آشنا شوید. پس با ما در وبلاگ آرندتور همراه باشید.

 

معرفی کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر

کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر، همانطور که گفته شد در سال 1819 میلادی توسط جمعی از ارامنه مشهور شهر بوشهر از جمله خانواده آوادیان و انگلیسی‌های ساکن در این شهر ساخته شد. این کلیسا تا سال 1948 میلادی به فعالیت خودش ادامه داد.

با مرگ «ملکومیان»یکی از ارامنه مشهور و پرنفوذ بوشهر، تمام اموال و اشیاء کلیسا به کلیسای وانک، منتقل شد. علت تعطیلی کلیسای ارامنه بوشهر این بود که فردی به قدرت و نفوذ ملکومیان وجود نداشت تا بتواند اداره و رهبری کلیسا را به عهده بگیرد.

اما در سال 1974 میلادی به  دنبال استقرار چندین ارامنه در منطقه بوشهر، کلیسا را تعمیر کرده و اسباب و اشیایی که به کلیسای وانک منتقل شده بود، دوباره برگردانند و کلیسا مجددا فعال شد. اما پس از چند سال، از فعالیت باز ماند.

کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر در سال 1235 خورشیدی به وسیله خانواده آوادیان ساخته شد.

معماری کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر

کلیسای گئورک مقدس بوشهر، زمینی مستطیلی شکل است که نقشه‌ای، به شکل صلیب دارد. این کلیسا، بر خلاف کلیساهای هم عصر خودش، برج ناقوس ندارد و تنها دو ناقوس فلزی در راهروی شمالی آن دیده می‌شود.

کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر از بخش‌های مختلفی همچون، تالار اجتماعات، محراب، دو راهرو و اتاق‌هایی در دو طرف محراب تشکیل شده‌است. بزرگ‌ترین قسمت آن، تالار اجتماعات است که 12 متر طول و 8 متر عرض دارد.

زیباترین قسمت کلیسا، محراب آن است. که فرمی مربعی شکل دارد و 3 ضلع آن طاق نما و یک ضلعش به سالن اجتماعات متصل شده‌است. محراب توسط دو سری پله قرینه به سالن اجتماعات متصل می‌شود. این پله‌ها در طرفین محراب قرار دارند. سقف محراب به صورت گنبدی شکل است که دیوارها در قسمت بالا به 8 ضلع و سپس دایره تبدیل می‌شوند.

مهم‌ترین و شکیل‌ترین قسمت کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر، محراب آن است.

سقف کلیسا توسط 7 ستون چوبی که در قسمت بالایی آنها با چوب تراشیده و تزیین شده بهم متصل هستند. علاوه براین‌ها 7 ستون چوبی نیز وجود دارد که قسمت بالای آنها  نیز به طرز زیبایی تزیین شده، این ستون‌ها بر استحکام سقف می‌افزایند.

همانطور که اشاره شد، پلان معماری کلیسای ارامنه گئورک مقدس بوشهر به شکل چلیپاست. در دو طرف بنا، حیاط‌هایی وجود دارد که برای دفن مردگان ارامنه استفاده می‌شده‌است. اگر از بالا به کلیسای ارامنه گئورک مقدس نگاه کنید، ساختمان کاملا به صورت قرینه ساخته شده‌است.

بزرگ‌ترین قسمت کلیسای ارامنه تالار اجتماعات و زیباترین و مهم‌ترین بخش کلیسا، قسمت محراب آن است.

سخن آخر

کلیسای ارامنه گئورک مقدس پس از انقلاب به متروکه تبدیل شده‌بود و همانطور که اشاره شد، فعالیتی نداشت. عدم فعالیت کلیسا به همراه آب و هوای مرطوب بوشهر، دست به دست هم دادند تا کلیسا ویران‌تر شود. به گونه‌ای که قسمتی از سقف فرو ریخته بود.

با این اوصاف، سازمان میراث فرهنگی بوشهر به سراغ این کلیسا رفته و تلاش کرد تا دوباره آن را به مانند روزهای اوجش بازسازی کند. سرانجام این بنا در مهرماه 1381 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

در سفر به بوشهر، از این بنا دیدن خواهید کرد. سفر بوشهر آرندتور یک تور پنج و نیم روزه است و گردشگران را به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد می‌برد. آرندتور در تور بوشهر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/18 | کد مطلب: 1230
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.