همه چیز دربارۀ 5 جاذبه سرابله

سرابله کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

شما هم امتیاز بدهید!

«سرابله»، شهری کم‌جمعیت اما بسیار زیباست که نامش تداعی‌گر آب‌های زلال و چشم‌اندازهای رویایی است. البته، زیبایی‌های این شهر، فقط به طبیعت بکرش محدود نمی‎شود،  بلکه رازهای پنهانی دارد که منتظرند تا شما آن‌ها را کشف کنید. با ما همراه باشید تا با 5 جاذبه گردشگری سرابله آشنا شوید.

تور ایلام

سرابله کجاست؟

با شنیدن نام سرابله، نخستین پرسشی که ذهنمان را درگیر می‌کند، این است که این شهر، در کجای ایران، این سرزمین گسترده و پهناور وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم: این شهر کوچک اما جذاب، در مرکز شهرستان «چرداول» استان ایلام، در جوار کوه‌های زاگرس در غرب ایران و در ارتفاع 1050 متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهر، در حدود 36 کیلومتری شهر ایلام واقع شده و 36 دقیقه زمان می‌برد تا به آن برسید.

آب‌وهوای شهر سرابله ایلام

آب و هوای سرابله ایلام معتدل کوهستانی است. این منطقۀ کمتر شناخته شده ایران، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی سرد و پربرف دارد. اگر از گرمای تابستان خسته و کلافه شده‌اید و دلتان یک سفر به مناطق خنک می‌خواهد، شهر سرابله، مقصد بسیار مناسبی است.

معنای سرابله

واژه سرابله از 2 کلمه سراب + له تشکیل شده است که پسوند له از یک واژۀ کردی به معنای "تلالو" یا "درخشش" گرفته شده است. در کل سرابله به کردی «سراوڵە» گفته می‌شود و  یعنی جایی که آب در آن می‎درخشد یا سرزمینی با آب‌های زلال و چشم‌اندازهای زیبا. از آنجاکه اهالی این شهر کردزبان هستند، مردم این منطقه بیشتر به آن سراوڵە می‌گویند.

جاذبه‌های گردشگری سرابله

این منطقه با طبیعت سرسبز و بکر، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. دریاچه سرابله

«دریاچه سرابله» یک دریاچه مصنوعی است که که همچون نگینی در مرکز این شهر قرار دارد. در کنار این دریاچه، یک مجتمع تفریحی واقع شده که جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر دنج محسوب می‌شود.

2. آبشار گچان

«آبشار گچان» یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک شهر سرابله است. این آبشار زیبا در ابتدای جاده ایلام به سرابله (شیروان و چرداول) در فاصلۀ 15 کیلومتری از شهر واقع شده‌است.

کافی است در دل کوه‌های زاگرس 15 کیلومتر از شهر سرابله ایلام فاصله بگیرید تا در دل کوه‌ها، آبشاری زیبا و خروشان به نام «گچان« را مشاهده کنید که هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید به این منطقه دعوت می‌کند. سرچشمۀ این آبشار، از دل کوه‌های مانشت و قلاجه نشأت می‌گیرد و پیرامونش دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان بلوط و گردو وجود دارد.

آبِ آبشار علاوه بر زیبایی، منبع آبیاری باغ‌های اطراف و آبِ شُرب اهالی روستاهاست. بهترین زمان بازدید از آن، بهار است که شکوفه‌های درختان و طراوت منطقه، زیبایی آبشار را دوچندان می‌کند.

این منطقه به دلیل طبیعت بکرش، دسترسی آسان و وجود امکاناتی همچون آلاچیق، مسیرهای پیاده‌روی و... یک فضای مناسب برای گذراندن پیک‌نیک است.

3. آتشکده موشکان

«آتشکده موشکان» ایلام، در شهر «چرداول» نزدیکی سرابله قرار دارد. این آتشکده که قدمتش به دوره ساسانی بر می‌گردد، بنایی ساخته شده از ملات ساروج و سنگ است. این اثر در تاریخ 17 اسفندماه 1381 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است و در زمرۀ آثار ملی ایران قرار دارد.

آتشکده موشکان ایلام، نه تنها یک بنای تاریخی، بلکه نمادی از اعتقادات و فرهنگ مردم ایران باستان است. این آتشکده در گذشته، به عنوان مکانی مقدس برای زرتشتیان برای برگزاری آیین‌های مذهبی در آن، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

4. مقبره امامزاده قاسم

«مقبره امامزاده قاسم» یکی از جاذبه‌های گردشگری سرابله ایلام است. قدمت آن، به به دورۀ قاجار باز می‌گردد. این بقعۀ متبرکه، در یک کیلومتری جنوب شرقی سرابله در روی تپه‌ای بلند قرار دارد و مردم شهر به امامزاده ارادت زیادی دارند. این مقبره شجره‌نامه ندارد، اما گفته می‌شود که امام‌زاده قاسم از نوادگان امام هفتم شیعیان بوده که در عراق مورد شکنجه بسیار قرار می‌گرفته و در مسیر مهاجرت نزد امام رضا(ع) در این منطقه از دنیا می‌رود و همین جا دفن می‌شود. در این باره گفته می‌شود، شجره‌نامۀ او در نجف اشرف عراق موجود است.

5. آسیاب‌های آبی قدیمی‌ چرداول

در شهرستان چرداول، ده‌ها آثار «آسیاب‌‌های آبی قدیمی‌» وجود دارد که برخی از آن‌ها هنوز کار می‌کنند. این آسیاب‌های بادی، نمونه‌ای از معماری بومی و سنتی ایران هستند. مکانیزم کار آن‌ها بدین صورت بوده که با استفاده از نیروی باد و بدون نیاز به انرژی الکتریکی، گندم را آرد می‌کردند. این آسیاب‌ها از یک برج سنگی یا آجری تشکیل شده‌اند که روی آنها؛ پره‌هایی چوبی برای گرفتن انرژی باد وجود دارد. با چرخش این پره‌ها، سنگ‌های آسیاب به حرکت در می‌آمدند و دانه‌های گندم را آرد می‌کردند.

بهترین زمان سفر به سرابله ایلام

بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و اوایل تابستا است که هنوز شکوفه‌های بهاری وجود دارند و بر زیبایی این منطقه می‌افزایند. از سوی دیگر آب چشمه‌ها نیز در این زمان بسیار فراوان است. در اواخر تابستان هوای منطقه گرم می‌شود در پاییز بارندگی منطقه افزایش رفته و هوا رو به سردی می‌رود. زمستان‌های سرابلع ایلام اغلب پربرف و سرد است و زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست.

مهم‌ترین سوغاتی‌های سرابله ایلام

در این قسمت به معرفی بهترین سوغاتی‌های سرابله می‌پردازیم:

  • برنج عنبربو

یکی از سوغاتی‌های مشهور و ارزشمند سرابله، «برنج عنبربو» است. این برنج محلی دانه بلند، با عطر و طعم بی‌نظیرش، زبانزد خاص و عام است. کیفیت بالای دانه‌های برنج، عطر دل‌انگیز و پخت بسیار خوبش، از ویژگی‌های بارز این برنج محسوب می‌شود. کشت این نوع برنج به روش سنتی و با استفاده از آب و خاک حاصلخیز منطقه انجام می‌شود.

  • صنایع دستی

در کنار برنج خوش‌بو و خوش‌طعم عنبربو،  کارهای مختلف صنایع دستی از جمله قالی‌بافی، بافت فرش ابریشمی کرکی و گلیم نیز در زمرۀ صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود.

  • محصولات کشاورزی

علاوه بر برنج، محصولات کشاورزی دیگری مانند زردآلو، انار، سیب و آلو نیز در این منطقه کشت می‌شوند و می‌توانند سوغات خوبی باشند.

  • محصولات دامی

فرآورده‌های دامی مانند کره، ماست و پنیر محلی نیز از سوغات‌های خوشمزه این منطقه هستند.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم، سرابله، شهری کوچک اما جذاب در استان ایلام است. از جمله جاذبه‌های آن می‌توان به طبیعت بکر، تاریخ غنی و فرهنگی متنوعش اشاره کرد. از سراب زیبای شهر گرفته تا آبشار خروشان گچان و آثار تاریخی مانند آتشکده موشکان، هر گوشه از آن داستانی برای گفتن دارد. اگر دلتان هوش سفر به منطقه‌ای آرام و دلنشین در طبیعت کرده، کافی است با ما در «تور ایلام» همراه باشید.



1403/06/10 | کد مطلب: 2204
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل