تور خوزستان اردیبهشت 1403 + لیست قیمت تور خوزستان

تور خوزستان، شوش و شوشتر

به وقت موسیقی بومی و قهوه عربی
22 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

خوزستان پنجمین استان پرجمعیت ایران در جنوب غربی کشور پهناورمان قرار دارد. این استان علاوه بر منابع فراوان تولید نفت و گاز ایران از لحاظ تاریخی، قدیمی‌ترین منطقه در فلات ایران است که قدمت آن به 2700 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. شکل‌گیری تمدن عیلام در حدود سه هزار پیش از میلاد مسیح در این منطقه صورت گرفته‌است. خوزستان یعنی سرزمین خوزی یا هوزی است. در تور خوزستان شما در یک سفر سه و نیم روزه با 13 منطقه‌ی تاریخی و طبیعی خوزستان در سه شهر آشنا خواهید شد. شب هنگام با اتوبوس VIP بیست و پنج نفره عازم شهر دزفول خواهید شد.  در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ی سفر به خوزستان بیشتر صحبت کنیم.

راهنمای سفر به خوزستان

اگر قصد رزرو تور ارزان خوزستان دارید بهتر است بدانید که این استان که از مناطق پربازدید ایران محسوب می‌شود در منطقه جنوب غربی ایران و در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. سفر با تور خوزستان نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع است تا بتوان تمام مناطق مختلف این استان را بازدید کرده و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن نهایت لذت را برد. شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان که در مناطق مرکزی و جنوب غربی این استان قرار دارند دارای آب‌وهوای گرم و شرجی هستند. شهرهای دزفول، بهبهان، رامهرمز و شوشتر و همچنین قسمت شمالی شهر اهواز دارای آب‌وهوای استپ گرم هستند.

مناطق شمالی این استان که در دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس قرار دارد دارای تابستان‌های معتدل اما زمستان‌ها سرد و در بسیاری مواقع همراه با بارش سنگین برف هستند. در فصل زمستان در استان خوزستان شاهد هوای معتدل هستیم که معمولا مدت‌زمان کوتاهی به طول می‌انجامد. اما تابستان‌ها در این استان گرم و طولانی است به‌طوری‌که درجه حرارت هوا در شهرهایی مانند آبادان به 50 یا بیش از آن می‌رسد. از نظر بارندگی استان خوزستان جزو مناطق کم‌بارش در کشور است به طوری که میزان میانگین بارندگی سالیانه در شهر اهواز در حدود 2.5 میلیمتر گزارش شده است.

بهترین زمان سفر به خوزستان

پیش از استعلام قیمت تور خوزستان و سفر به این استان زیبا، بهتر است از انتخاب زمان مناسب برای سفر اطمینان حاصل کنید. اقلیم وسیع و متنوع این استان از شمال تا جنوب باعث شده است که وضعیت آب‌وهوایی در هر یک از مناطق خوزستان متفاوت باشد و در مواقع مختلفی از سال بتوان به این استان زیبا و جذاب سفر کرد.
در خصوص نقاط مرکزی و جنوب غربی این استان به دلیل گرما و شرجی بودن شدید هوا در ۶ماهه اول سال که حتی ممکن است دمای هوا در بعضی روزها به بیش از 50 درجه برسد، بهترین زمان سفر در نیمه دوم سال و همچنین ایام نوروز خواهد بود. در این روزها هوای مطبوع و در برخی مواقع خنک در این مناطق حاکم است که سفر لذت‌بخشی را برای شما رقم می‌زند.
در خصوص مناطق شمالی باتوجه‌به کوهستانی بودن این مناطق بهترین زمان سفر فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. سفر به این مناطق در این فصول و مشاهده طبیعت بکر و زیبای آن می‌تواند چشمان شما را خیره کند. به‌طورکلی اگر قصد سفر از طریق تور خوزستان به همه مناطق این استان را دارید، فصول خنک سال را برای سفر کردن انتخاب کنید.

چگونه به خوزستان سفر کنیم؟ 

به‌نظرتان بهترین روش سفر به خوزستان چیست. بسیاری ترجیح می‌دهد با تورهای زمینی به خوزستان سفر کنند تا از جاذبه‌های مسیر تا رسیدن به مقصد نیز استفاده کنند. اما برخی دیگر تور هوایی خوزستان را برای صرفه‌جویی در زمان ترجیح می‌دهند. در ادامه ما به‌ بررسی راه‌های مختلف سفر به خوزستان می‌پردازیم.

تور زمینی خوزستان

یکی از بهترین راه‌های سفر به استان خوزستان و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد این استان زیبا و تاریخی، سفر زمینی است. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری در کشور، تور خوزستان را به‌صورت زمینی برگزار می‌کنند تا علاقه‌مندان بتوانند در یک فرصت بسیار خوب از تمام جاذبه‌های گردشگری و جذاب این استان پهناور و کهن دیدن کرده و لحظات خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی را رقم بزنند. علاقه‌مندان به بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان می‌توانند از تمام نقاط ایران به‌صورت زمینی به‌وسیله ماشین شخصی یا از طریق ارائه‌دهندگان خدمات تور مسافرتی خوزستان به این استان زیبا سفر کنند.
لازم به ذکر است که باتوجه‌به پهناور بودن استان خوزستان و همچنین تعدد مناطق دیدنی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان، تور خوزستان به‌صورت زمینی نیازمند یک برنامه‌ریزی زمانی مناسب و تقریبا طولانی‌مدت است تا بتوان از تمام جاذبه‌های دیدنی این استان در مناطق مختلف دیدن کرد.

تور خوزستان با قطار

یکی از راه‌های سفر به خوزستان و دیدن جاذبه‌های گردشگری این استان پهناور و کهن، استفاده از قطار به‌عنوان وسیله سفر است. شبکه ریلی کشور به طور کامل شهرهای مهم استان خوزستان را تحت پوشش دارد که به همین دلیل برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی این استان می‌توان به وسیله قطار به مناطق مهم آن سفر کرد. ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری نیز نسبت به برگزاری تور خوزستان با قطار اقدام می‌کنند.
مسیر قطار تهران تا استان خوزستان که تا شهر خرمشهر امتداد دارد یکی از دیدنی‌ترین مسیرهای ریلی در کشور و حتی در جهان است. مسیر ریلی تهران تا خوزستان از استان‌هایی همچون لرستان عبور می‌کند که باعث می‌شود مسافران مناظر طبیعی بی‌بدیل و چشم نوازی را در طول این مسیر و عبور آن در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس به نظاره بنشینند. ازاین‌رو سفر به استان خوزستان و دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن می‌تواند تجربه شگفت‌انگیزی از دیدن مناظر طبیعی چشم‌نواز و منحصربه‌فرد را در طول مسیر حرکت قطار برای مسافران و گردشگران به ارمغان آورد.

تور خوزستان هوایی

افرادی که تحمل ساعات طولانی در مسیر بودن به‌واسطه سفر زمینی با قطار و سایر وسایل نقلیه به خوزستان را ندارند و برای آن‌ها دشوار است می‌توانند پس از پرداخت هزینه تور خوزستان به‌صورت هوایی به این استان سفر کنند. هرچند سفر هوایی به این استان باعث می‌شود که نتوان از زیبایی‌های موجود در طول مسیر لذت برد اما طول سفر کوتاه بوده و در حدود 60 تا 90 دقیقه بیشتر به طول نمی‌انجامد.
شهرهای دزفول، اهواز و آبادان سه شهر مهم استان خوزستان هستند که دارای فرودگاه بوده و مسافرانی که قصد سفر هوایی به این استان را دارند می‌توانند یکی از این شهرها را به‌عنوان مقصد سفر هوایی خود انتخاب کرده و نسبت به خرید بلیت اقدام کنند. بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات تور گردشگری نیز، تور خوزستان به‌صورت هوایی را از شهرهای مختلف برگزار می‌کنند که علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به رزرو آن اقدام کنند.

تور تهران به خوزستان

یکی از مبدأهای پر مسافر برای تور خوزستان، شهر تهران است. در واقع سفر به خوزستان و دیدن جاذبه‌های زیبا و دیدنی طبیعی و تاریخی این استان پهناور و کهن از تهران متقاضیان بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد. یکی از دلایل این اتفاق مرکزیت تهران در کشور است. به‌این‌ترتیب که بسیاری از ساکنین شهرهای شمالی و شرق و شمال شرق کشور برای سفر زمینی به استان خوزستان باید از تهران عبور کنند. همچنین برای سفر به استان خوزستان به‌وسیله قطار، تهران بهترین مبدأ به‌حساب می‌آید به این دلیل که تعداد قطارهای بیشتری در فواصل زمانی کوتاه‌تر از مبدأ ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت خوزستان به حرکت در می‌آید.

در خصوص سفر هوایی به استان خوزستان نیز این موضوع کاملا صدق می‌کند و باتوجه‌به اینکه تعداد پروازهای بیشتری از مبدأ فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه‌های شهرهای دزفول، اهواز و‌ آبادان در طول روز انجام می‌شود، تهران بهترین مبدأ برای سفر به استان خوزستان است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات گردشگری، تور خوزستان و سفر به این استان برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن را از شهر تهران برگزار می‌کنند.

تنوع گردشگری در تور خوزستان

هرگاه که سخن از تور خوزستان به میان می‌آید، ناخودآگاه اهواز و رود کارون به ذهن خطور می‌کند. اما دیدنی‌های خوزستان تنها به اهواز و رود کارون محدود نشده و از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه این استان مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدنی و جذاب است. نمی‌توان به استان خوزستان سفر کرد و از شهر شوش و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این شهر کهن همچون مقبره دانیال نبی و زیگورات چغازنبیل به‌سادگی گذشت. نمی‌توان در تور خوزستان گردی به جنوب این استان و شهر آبادان سر نزد و از آتش چاه‌های نفت این سرمایه ارزشمند آبادان و طلای سیاه دیدن نکرد.

خوزستان منطقه‌ای باستانی با قدمت چندهزارساله در جنوب غربی ایران است که از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است. تنوع اقلیمی و آب‌وهوایی از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه آن، یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان به‌حساب می‌آید که در کنار جاذبه‌ها و بناهای تاریخی بی‌نظیر این منطقه خودنمایی می‌کند.

تور خوزستان چغازنبیل

منطقه چغازنبیل در شهر شوش میزبان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان خوزستان است که بازدید از این منطقه به طور حتم در برنامه تور تهران خوزستان قرار دارد. زیگورات چغازنبیل بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای زیگورات باقی‌مانده از دوران باستان است که اولین بنای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو از ایران به‌حساب می‌آید. زیگورات یک نیایشگاه باستانی است که به‌صورت پلکانی و به‌سوی آسمان ساخته شده است تا عبادت‌کنندگان با کائنات و خدای خود احساس نزدیکی بیشتری داشته باشند.

شرق‌شناسان بنای زیگورات چغازنبیل را اولین بنای مذهبی در ایران می‌دانند که به همین دلیل در جامعه جهانی از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این بنا از راهروهای تودرتو برخوردار است که بازدیدکنندگان از طریق این راهروها به سمت بالای بنا هدایت می‌شوند. این بنا در 5 طبقه ساخته شده است که متأسفانه امروز تنها 2 طبقه از آن باقی‌مانده است اما این موضوع ذره‌ای از جذابیت و شکوه این میراث ارزشمند کم نکرده است.

تور تاراز خوزستان

یکی از برنامه‌های جذاب در تور گردشگری خوزستان بازدید از منطقه تاراز است. تصوری که در ذهن اکثر افراد نسبت به خوزستان وجود دارد، منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم و شرجی است به همین دلیل شاید تصور وجود یک منطقه پوشیده از برف در این منطقه برای بسیاری از افراد سخت باشد. منطقه تاراز که در شمال شرقی شهر مسجد سلیمان قرار دارد یکی از معدود نقاط در استان خوزستان است که در زمستان بارش برف سنگین را تجربه می‌کند. تاراز نام کوهی است که در 120 کیلومتری شهر مسجد سلیمان و در نزدیکی مرز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اگر در خصوص تور خوزستان این تصور در ذهن شما وجود دارد که در طول سفر با هوای گرم و شرجی روبرو می‌شوید، با سفر به منطقه تاراز در شهر مسجد سلیمان می‌توانید هوای سرد و برفی را در خوزستان تجربه کنید که در باور بسیاری از افراد نمی‌گنجد.

تور خوزستان ایذه

ایذه یکی از شهرها و مناطق دیدنی در تور خوزستان است که نام پایتخت بختیاری‌های ایران بر روی آن نهاده شده است. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی، پیشینه تاریخی شهر ایذه به دوران عیلامیان مربوط می‌شود. این شهر در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که در دامنه رشته کوه زاگرس قرار دارد. موقعیت جغرافیایی شهر ایذه باعث شده است که به‌عنوان خنک‌ترین شهر استان خوزستان لقب بگیرد به طوری که ممکن است در فصول سرد سال شاهد بارش برف و رسیدن دمای هوا به زیر صفر در این منطقه باشیم.

میانگین دمای هوا در ایذه در طول فصل تابستان در حدود 24 درجه است که دمای بسیار مطبوع و معتدلی محسوب می‌شود. ازاین‌رو اوایل فصل بهار و اوایل فصل پاییز بهترین زمان سفر به این منطقه زیبا و دیدنی است. واقع‌شدن منطقه ایذه در بین رشته‌ کوه‌های زاگرس باعث شده است که شاهد طبیعت بکر و بهشت‌گونه در این منطقه باشیم که صحنه‌های بی‌بدیلی را برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت رقم می‌زند. دشت سوسن که می‌توان از آن به‌عنوان بهترین تور خوزستان نام برد، یکی از مناطق طبیعی بسیار دیدنی در این منطقه است که مناظر زیبای آن چشمان هر بیننده‌ای را جادو می‌کند.

تور برف بازی خوزستان

شاید هرکسی با دیدن عنوان تور برف در خوزستان، تصور کند که با یک موضوع سرکاری و کلاهبرداری روبرو شده است. اما این تصور کاملا اشتباه است و اگر علاقه داشته باشید می‌توانید در خوزستان هم به برف‌بازی در کنار دوستان و خانواده پرداخته و لحظات خاطره‌انگیز و جذابی را تجربه کنید. در نزدیکی و مجاورت مرکز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و در فاصله 120 کیلومتری از شهر مسجد سلیمان منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر به نام تاراز وجود دارد که در فصول سرد سال بازش سنگین برف را تجربه می‌کند.

در مسیر و جاده اهواز به سمت تاراز در تور خوزستان، به دشت وسیع و زیبایی به نام شیمبار می‌رسید که چشمان شما را جذب طبیعت زیبای خود می‌کند. در فصل زمستان این منطقه از برف پوشیده می‌شود که می‌توان همراه دوستان و خانواده از طریق تور خوزستان از تهران به این منطقه سفر کرده و لحظات جذاب برف‌بازی را تجربه کرد.

تور شمال خوزستان

یکی از بهترین گزینه‌ها در تور هوایی به خوزستان سفر به مناطق شمالی این استان است. یکی از جاذبه‌های دیدنی شمال خوزستان در شهر دزفول قرار دارد. شهر دزفول نیز به دلیل بافت قدیمی خود از بناها و آثار تاریخی ارزشمندی برخوردار است. رودخانه دز از وسط این شهر عبور می‌کند که میزبان یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین سازه‌های آبی در جهان، یعنی آسیاب‌های آبی دزفول است. اولین حلقه این آسیاب‌ها در دوران حکومت ساسانیان ساخته شده است که علاوه بر وسیله‌ای برای تبدیل کردن گندم به آرد، به‌عنوان آب‌بند نیز کاربرد داشته‌اند. این سازه‌ها از آجر، ساروج و قلوه‌سنگ‌های رودخانه ساخته شده‌اند که نماد نبوغ پیشینیان در مهندسی به‌حساب می‌آیند.

دیگر منطقه‌ای که به بهشت خوزستان معروف شده است و در شمال این استان قرار دارد، منطقه زراس است. این منطقه که در 14 کیلومتری شهر دهدز از توابع ایذه واقع شده است یکی از بکرترین مناطق این استان از لحاظ مناظر طبیعی به‌حساب می‌آید. دشت و باغ‌های سرسبز و زیبا، آبشار زیبای شیوند و دریاچه‌های آبی در میان کوه‌های زاگرس از جاذبه‌های دیدنی و جذاب این منطقه به شمار می‌آیند.

تور خوزستان و جاذبه های گردشگری در خوزستان

استان خوزستان را می‌توان بهشت جاذبه‌های گردشگری در ایران نامید زیرا از تنوع بی‌نظیری در این زمینه برخوردار است. گردشگران در تور تفریحی خوزستان می‌توانند هر چه می‌خواهند را تجربه کنند؛ خوزستان هم دریا دارد هم کوهستان، هم منطقه‌ جلگه‌ای است و هم بیابانی؛ هم برای دوستداران زیارت مناسب است هم علاقه‌مندان به سیاحت؛ خوزستان هم برای علاقه‌مندان به تاریخ بهترین گزینه است هم برای دوستداران و عاشقان ماجراجویی.

خوزستان بدون شک قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین منطقه در فلات ایران است که به‌عنوان قلب انرژی ایران شناخته می‌شود. میزبان رود پرخروش کارون است و در آغوش آب‌های نیلگون خلیج‌فارس آرام‌گرفته است. رودخانه کارون به‌عنوان مهد پیدایش تمدن، کاخ آپادانای داریوش هخامنشی، پرستشگاه باستانی زیگورات چغازنبیل، آسیاب‌های آبی دزفول شاهکار مهندسی کهن، مقبره دانیال نبی در شوش، سازه‌های آبی شوشتر مظهر نبوغ ایرانی، زراس بهشت خوزستان، دره کول خرسان و غیره تنها تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان خوزستان هستند که در تور خوزستان می‌توان به تماشای آن‌ها نشست.
اماکنی که در تور خوزستان آرند تور به بازدید آن ها خواهید رفت، عبارتند از:

1. رودخانه و سد دز

رودخانه دز یکی از جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان است که از رشته کوه زاگرس میانی سرچشمه گرفته و از شهرستان دزفول عبور می‌کند. احداث سد دز در سال  1338 خورشیدی آغاز و در سال 1341 به پایان یافت. این سد به طول 65 کیلومتر طول و 60 کیلومترمربع مساحت می‌تواند 3.3 میلیارد مترمکعب آب را گنجایش دهد. ارتفاع این سد 203  متر بوده و به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان در زمان خود شناخته شده‌است. هدف اصلی احداث سد دز تولید برق و کنترل سیلاب‌ها و تنظیم آب جهت آبیاری است. سد دز می‌تواند 125000 هکتار اراضی پایین دست را آبیاری کند و در عین حال در کنترل سیلاب بالادست بسیار موثر است. پس از صرف نهار در کنار سد دز راهی شهر شوش و کاخ آپادانا خواهیم شد.


تور خوزستان

2. شوش

شوش یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای جهان، پایتخت مملکت عیلام و پایتخت زمستانی هخامنشیان است. حفاری‌های انجام شده نشان می‌دهد این منطقه عمری 9000 ساله دارد چون از نه هزار سال پیش در این منطقه کشاورزی انجام می‌شده‌است. این منطقه بین دو رود دز و کرخه قرار دارد و بیش از 4000 سال است که مردم به صورت شهری در شوش زندگی می‌کنند. شوش دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار متعددی است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانیدسفر به شوش، سیری در تاریخ 7000 ساله ایران

2-1) کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یکی از جاذبه‌های شهر دیدنی شوش است و قدمت آن به دوران هخامنشی و داریوش اول می‌گردد. داریوش کبیر دستور می‌دهد تا کاخ آپادانا را بر روی ویرانه‌های عیلامی‌ها بسازند. این کاخ حدود 515 الی521 پیش از میلاد در شوش بنا شد.

 کاخ آپادانا یکی از آثار ملی ایران است که با تحقیق و بررسی‌های انجام شده در آن کتیبه‌ای بسیار ارزشمند در این کاخ پیدا شده‌است. نوشته‌های کتیبه حکایت از این دارد که کاخ آپادانا پس ازمرگ  داریوش دچار آتش‌سوزی سختی می‌شود و بخش عظیمی از کاخ نابود می‌گردد. این اتفاق در زمان اردشیر اول رخ می‌دهد. اردشیر دوم پس از به سلطنت رسیدنش تصمیم می‌گیرد تا دوباره این کاخ را مورد بازسازی قرار دهد و کاخ آپادانا را به دوران اوج خود باز گرداند. کاخ آپادانا 10 هزار و ۴۳۴ متر مربع وسعت دارد. این عمارت چندین اتاق و تالار داشته که متاسفانه فقط 110 مورد آن شناخته شده‌است. کاخ آپادانا در مجموع شش حیاط داشته و زیباترین قسمت آن تالار مرکزی کاخ  بوده که از ۳۶ ستون ۲۰ متری تشکیل شده‌است.

2-2) آکروپل دمورگان

قلعه آکروپل دمورگان یا قلعه شوش عمارتی 120 ساله که در دوره قاجاریه ساخته شده‌است. قلعه آکروپل دمورگان علاوه برزیبایی ظاهر و معماری‌اش از آجرهای باقی مانده کاخ آپادانا و آجرهای منقوش به خط میخی چغازنیبل در ساختش استفاده کرده‌است. قلعه آکروپل دمورگان در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در بر فراز تپه‌ی شوش قرار دارد. سازنده‌ی قلعه شوش فرانسوی‌ها بودند که با استفاده از نیروی ایرانی و با نظارت خاندان فیلی و حاج مصطفی دزفولی این بنا ساخته شد. قلعه آکروپل دمورگان بسیار به قلعه باسیل فرانسه شباهت دارد و پلان قلعه به صورت مستطیل‌شکل است. قلعه آکروپل دمورگان یکی از جاذبه‌های گردشگری است که هر ساله بازدیدکنندگان بیشماری از این قلعه‌ی 120 ساله بازدید می‌کنند. قلعه شوش یا آکروپل دمورگان در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

2-3) موزه شوش

موزه شوش یکی از مهمترین موزه‌های ایران است که اشیای باستانی این موزه به دوره پیش از تمدن عیلام تا دوران پس از اسلام تعلق دارد. موزه شوش دارای شش تالار بوده و در سال 1345 در کنار قلعه شوش یا قلعه آکروپل دمورگان و محوطه باستانی شوش بنا شده‌است. آثار باستانی به نمایش گذاشته در این موزه حاصل حفاری‌های منطقه شوش و چغازنبیل است.

2-4) زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل اولین اثر تاریخی ایرانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی است که در حدود 1250سال پیش از میلاد در دوره عیلامی‌ها به ابعاد تقریبی ۱۰۰۰× ۱۳۰۰ متر ساخته شده‌است.

زیگورات چغازنبیل نخستین ساختمان مذهبی است که در نزدیکی شهر شوش ساخته شده و یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی ایران است. این بنا از سه حصار تو در توی خشتی به ابعاد 1000 × 1300 متر تشکیل شده‌است. حصار ابتدایی آن شامل معبد اصلی (زیگورات) که در مرکز حصار قرار دارد. حصار دم این نیایشگاه شامل کاخ‌ها و معابد کوچک است. حصار سوم آن شامل آرامگاه‌های زیرزمینی سلطنتی و کاخ‌های سلطنتی و تصفیه خانه آب است. 

زیگورات چغازنبیل در سال 1936 توسط براون کشف شد و در طی سال های 1953 تا 1963 توسط هیأت گیرشمن به طور کامل از زیر خاک بیرون آمد. زیگورات چغازنبیل از بناهای بسیار مهم در دوران عیلامی‌ها بوده باتوجه به اهمیت این بنا از بهترین مواد اولیه خشت و آجر در ساخت آن استفاده شده‌است. این نیاشگاه پرآوازه که شهرت جهانی دارد در اصل 5 طبقه بوده که متاسفانه امروزه فقط دو طبقه‌ی آن باقی مانده‌است.
تور خوزستان آرند تور

2-5) آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش قرار دارد و در سال 1249 شمسی پس از سیلی که در شوش رخ داد به دستور فردی روحانی به نام جعفر شوشتری آرامگاهی برای دانیال نبی ساخته شد. آرامگاه دانیال نبی از اماکن مذهبی است که گنبدی پلکانی و دو پوسته در ابعاد 20 متر ارتفاع و 5 متر قطر دارد. این گنبد در دوره سلجوقی ساخته شده‌است.

3. شوشتر

شوشتر سرزمین آسیاب‌های آبی جهان در خوزستان در کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر تا ابتدای حکومت پهلوی مرکز استان خوزستان بود. شوشتر به معنای خوب‌تر است. چون شهر شوش رو به نابودی و زوال پیش می‌رفت. نزدیک شوش شهری برپا شد که خوش آب و هواتر و حاصلخیزتر بود و آن را شوشتر یعنی از شوش بهتر نامیدند.

در شمال شرقی شهر شوشتر غاری مشهور به نام غارپیده وجود دارد که آن را نخستین سکونتگاه انسانی ایران می‌نامند. قدمت سکونت در این شهر تقریبا به ده هزار پیش بر می‌گردد. مورخان براین اعتقاد هستند که شوشتر در دوره‌ی هخامنشیان نیز به عنوان شهری سرسبز وجود داشته‌است. این شهر در دوره‌ی ساسانیان از شهرهای مهم در ایران بوده‌است.

اماکن تاریخی این شهر بسیار متنوع و زیاد است که آرندتور بخشی از آن‌ها را که در تور خوزستان بازدید می‌کنید به شما معرفی خواهدکرد.

3-1) نهر داریون

نهر داریون یکی از شگفت‌انگیزترین و قدیمی‌ترین سازه‌های آبی ایران و جهان است که در دوره هخامنشی ساخته شده‌است. نهر داریون یک کانال آبی دست کند که همراه با 15 اثر تاریخی دیگر شوشتر به صورت یکجا به‌عنوان دهمین اثر تاریخی  ایران در یونسکو به ثبت رسید. نهر داریون از نام داریوش برگرفته شده و تنها سازه‌ی آبی است که بعد از قرن‌ها هنوز هم نام بانی خود را حفظ کرده‌است. این نهر از رود «شطیط» جدا شده و دوباره بدان می‌پیوندد. وظیفه‌ی نهر داریون آبیاری دشت میناب شوشتر است.

3-2) قلعه سلاسل

قلعه سلاسل یک قلعه‌ی ثبت شده و اثر ملی است که به همراه 15 اثر باستانی دیگر در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این قلعه که از دوره هخامنیشی به یادگار مانده تا حدود 50 سال پیش آباد بود. قلعه سلاسل دژی بسیار بزرگ است که دارای حیاط‌های متعدد، سربازخانه‌‌ها، طویله‌ها، حمام‌ها و.. است. وظیفه قلعه سلاسل حفاظت و امنیت شوشتر در درجه اول، کنترل نهر داریون بود. والی شوشتر در این محل زندگی می‌کرده است. این اثر باستانی با وجود تخریب‌های گسترده‌ای که در آن انجام شده هنوز هم یک بنای باستانی و دیدنی است.

3-3) مجموعه آبشارها وآسیاب‌های آبی شوشتر

مجموعه آبشارها وآسیاب‌های آبی شوشتر یک شاهکار ناب و بسیار زیباست که مادام ژان دیولافو این مجموعه‌ی منحصر به فرد را بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی می‌دادند که در مسیر رودخانه گرگر در عصر اردشیر بابکان شاهنشاه ساسانی ساخته شده‌است. رودخانه‌ی گرگر به صورت مصنوعی و دست کند ساخته شده‌. مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌‌های عظیم هدایت آب است که با یکدیگر در ارتباط هستند. این شاهکار مهندسی به همراه 15 اثر باستانی دیگر در فهرست دهمین اثر تاریخی ایران در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید. علاوه براین مجموعه آبشارها وآسیاب‌های آبی در سال 1377 به ثبت ملی رسیده‌اند.
تور خوزستان آرند تور

3-4) بند میزان

بند میزان به دستور شاپور اول در دوره‌ی ساسانیان ساخته شد. این سد که ساخته‌ی دست نیروی کار بوده به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1378 به ثبت رسید. علاوه براین بند میزان به همراه 15 اثر باستانی دیگر به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. بند میزان بر روی کارون بسته شده و آب کارون به نسبت 2 به 4 بین دو رودخانه گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. وظیفه‌ی این سد محکم  تأمین آب آبشارها، آسیاب‌ها و زمین های کشاورزی و روستایی است که درر مسیر رودخانه گرگر قرار دارند.
تور خوزستان آرند تور

4. دزفول

دزفول شهر باستانی است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. شاپور اول دومین پادشاه ساسانی برای اتصال جندی شاپور به شوشتر با کمک رومیان پلی بر روی رودخانه ساخت. این اقدام وی موجب شد تا شهری به نام «دزپول» به معنای پل تقویت شده در این منطقه ساخته شود. بعد از حمله عرب‌ها از آنجا که آن‌ها حرف (پ) را در الفبای خود نداشتند دزپول به دزفول تغییر یافت. این شهر علاوه بر پیشینه‌ی تاریخی‌اش از لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار متنوع است. در تور خوزستان شما برخی از اماکن تاریخی این شهر قدیمی را بازدید خواهید کرد.

بیشتر بخوانیدمعرفی 9 جاذبه طبیعی و گردشگری دزفول

4-1) پل شناور

پل شناور دزفول به منظور توقف تردد از پل قدیمی 1700 ساله دزفول در سال 1380 ساخته شد. پیاده روی بر روی این پل شناور می‌تواند یک خاطره‌ی هیجان انگیز برای شما باشد که در انتهای سفر سه و نیم روزه تور خوزستان آن را فراموش نخواهید کرد.

4-2) یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری متعلق به دوره سلجوقی تا قاجار است که بخش‌های قدیمی‌تر متعلق به دوره سلجوقی است. این بنا در روستای شاه‌آباد در 10 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری دارای یک گنبد دندانه‌دار است که از فاصله‌ی دور هم می‌توان گنبد مخروطی شکل دندانه‌دارش را مشاهده کرد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جنس خشت خام ساخته شده و تنها یک در دارد. یعقوب لیث صفاری موسس سلسله صفاریان، اولین شهریار ایرانی است که پس از 200 سال از ظهور اسلام در ایران، زبان رسمی کشور را زبان فارسی کرد و زبان فارسی را از مرگ حتمی نجات داد.
تور خوزستان آرند تور

5. مضیف عربی

مضیف یک شهر نیست که در تور خوزستان به بازدید آن بروید! مضیف عربی همان تالار پذیرایی یا مهمان‌خانه است که در کنار خانه‌های مردم عرب ساخته می‌شود. معمولاً مصالحی که برای مضیف استفاده می‌گردد، مطابق با مصالحی است که در خانه استفاده می‌شود. اما در خوزستان برای ساخت مضیف از نی مردابی استفاده می‌کنند.

موارد استفاده مضیف متغیر است در مراسم عروسی، عزا و.. استفاده می‌گردد. اما معمولاً شیخ یا رئیس طایفه از مضیف برای حل مسائل و مشکلات مردم طایفه استفاده می‌کنند. در واقع سالن اجتماعات آپارتمان‌های شهری است. یکی از رسوم رایج در مضیف که برای پذیرایی انجام می‌گیرد، قهوه خوری است.

در نزدیکی زیگورات چغازنبیل سه مضیف ساخته شده تا مردم در حین بازدید از چغازنبیل با این فرهنگ مردم خوزستان آشنا شوند. مضیف چند سالی است که به ثبت ملی رسیده ولی برای عموم مردم آنچنان آشنا نیست. ساخت چند مضیف در کنار زیگورات چغازنبیل برای استراحت می‌تواند گردشگران را با آداب و رسوم مردم خوزستان بیشتر آشنا کند.

راهنمای خرید تور خوزستان با آرند تور

آرند تور مجری با سابقه تورهای طبیعت گردی است. برای برای رزرو و خرید تور خوزستان از آرند تور تنها لازم است در بین تورهای موجود، بهترین گزینه‌ی‌ سفر با توجه به تاریخ و روزهای تور را انتخاب کنید و با طی مراحلس ساده رزرو یا خرید خود را تکمیل کنید. راه‌های خرید تور خوزستان از آرند تور به یکی از 3 روش زیر ممکن است:

  • خرید اینترنتی آنلاین

برای خرید اینترنتی آنلاین کافی است که فرم تور خوزستان را پر کنید و مبلغ را به شماره ای که در سایت قرار داده شده، واریز بفرمایید و فیش واریزی را به همراه عکس کارت ملی در شماره واتس آپی که در سایت گفته شده ارسال کنید.

  • رزرو تور یک روزه

رزرو تور خوزستان به چند صورت انجام می‌گیرد. در شیوه اول کافی است به شماره حسابی که در سایت گذاشته شده، مبلغ تور یک روزه را کارت به کارت کنید و سپس به شماره واتس آپی که در سایت گذاشته شده، عکس فیش واریزی و کارت ملی خود را ارسال کنید.

نوع دیگر خرید آنلاین رزرو بدون پرداخت است. در این شیوه، رزرو تا 48 ساعت باقی می‌ماند و پس از 48 ساعت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت تا از تصمیم شما در شرکت به تور باخبر شوند. شیوه‌ای دیگر نیز در رزرو تورخوزستان وجود دارد. شما می‌توانید با آژانس تماس گرفته و به صورت تلفنی تور مورد نظرتان را رزرو کنید.

قیمت تور خوزستان

پس از اینکه در مورد انواع تور خوزستان و لیست آن‌ها صحبت کردیم، زمان آن رسیده که در مورد قیمت تور خوزستان سخنی کوتاه با یکدیگر داشته باشیم. قیمت تورها معمولا بسیار مناسب و متنوع است و بستگی به خدمات تور، تعداد وعده‌های اصلی و نوع وسیله نقلیه نیز دارد. هزینه نهایی سفر به خوزستان با تور، بستگی به زمان و مدت سفر دارد.

سوالات متداول سفر با تور خوزستان

  • تور لحظه آخری خوزستان چه تفاوتی با تور معمولی دارد؟

قیمت تور لحظه آخری بسیار پایین‌تر از تور معمولی است.تورهای لحظه آخری عموما به فاصله یک تا سه روز از زمان اعلام برگزار می‌شوند.

  • قیمت تور خوزستان چقدر تمام می‌شود؟

قیمت تور اهواز به عوامل متعددی بستگی دارد. به طور مثال نوع پرواز اهواز، مسافت پرواز، درجه هتل اهواز، خدماتی که هتل اهواز به مسافران ارائه می‌دهد و تاریخ سفر همگی از عوامل تعیین کننده قیمت تور اهواز هستند.

  • بهترین زمان برای سفر به خوزستان چه موقع است؟

هوای خوزستان تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد است؛ به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به خورستان بهار، ماه آخر تابستان و ماه اول پاییز است.

 

 

 


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
صدیقه حسنی
1402/09/12 06:10
خیلی عالی و جامع بود
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/10/20 12:32
صدیقه عزیز
ممنونیم که نظرت رو با آرند تور به اشتراگ گذاشتی
ناشناس
1402/01/10 21:30
سلام وقت بخیر. ما قصد سفر ب خوزستان با قطار رو داریم بعداز نوروز و فقط شوش شوشتر و دزفول . خاهشن یک برنامه دقیق .غذا و هزینه ...ب ما معرفی کنید
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:26
با سلام و احترام
تورهای خوزستان ما به صورت اتوبوسی هستند و برای اطلاعات بیشتر میتوانید با دفتر آرندتور تماس بگیرید.
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.