تور قزوین گردی بهمن 1402 | تور قزوین

تور قزوین گردی

9 رای شما هم امتیاز بدهید!
  • 28 اردیبهشت 1403 قزوین گردی
    • 1 روزه
    • 1,370,000 تومان
    • موجود
    جزئیات سفر

تور قزوین گردی

 

تورقزوین گردی از آن دسته تورهاست که شما در یک سفر یک روزه وقت اضافی نخواهید داشت و حتی زمان هم برای تماشای تمام دیدنی‌های تاریخی‌اش کم می‌آورید. در تور قزوین گردی شما دو وعده اصلی صبحانه و نهار و یک میان وعده مهمان آرندتور خواهید بود. بنابراین با یک کوله پشتی سبک به بازدید از شهر خوشنویسان جهان، قزوین بروید. درجه سختی تور قزوین گردی یک از شش بوده و شما به همراه یک راهنمای تور مجرب و آگاه به بازدید از 9 اثر تاریخی این شهر زیبا و مشهور می‌روید. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی هرچند جزئی در مورد برخی از این اماکن تاریخی که در سفر قزوین‌گردی به بازدید از آن‌ها خواهید رفت، در اختیارتان قرار دهیم.

قزوین، پایتخت 57 ساله عصر صفویه

قزوین به مدت 57 سال پایتخت ایران در دوره صفوی بوده‌است، این شهر پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران نیز هست و هنرمندان مشهوری همچون میرعماد قزوینی در این شهر زندگی می‌کردند. قدمت این شهر تاریخی به دوره ساسانیان برمی‌گردد. زمانیکه به دستور شاپور پادشاه ساسانی در مسیر جاده ابریشم این شهر را ساخته شد. قزوین از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و رتبه سوم درجهان دارد. این شهر قدیمی از طرف دولت و سازمان محیط زیست به عنوان شهر پاک ایران شناخه شده‌است.  شهر قزوین تأثیر بسیار زیادی بر فرهنگ مردم ایران دارد، از این شهر عالمان مشهوری همچون امام محمد غزالی به جامعه‌ی ایرانی معرفی شده‌است.

  1. خیابان سپه

خیابان سپه، اولین خیابان مدرن ایران که به ثبت ملی رسیده است. این خیابان در دوره صفوی در زمان شاه طهماسب ساخته شد؛ نام این خیابان از نام محله‌ای در هرات الهام گرفته شده که شاه طهماسب در دوران ولیعهدی در آن ساکن بوده‌است. خیابان سپه از مهم‌ترین آثار تاریخی دوران صفویه است که در زمان شاه طهماسب و شاه عباس برای پذیرایی از سفرای دولت‌های بیگانه و بزرگان از آن استفاده می‌کردند. این خیابان از آن جهت که ماهیت میدان یا توپخانه و... نداشته و تنها به عنوان مسیری مستقیم جهت رفت و آمد طراحی شده، به عنوان اولین خیابان مدرن ایران نامیده شده‌است.

  1. سردر عالی قاپو

سردر عالی قاپو شامل مجموعه‌ای به نام سعادت‌آباد بوده که تنها امروزه سردر آن باقی‌مانده‌است. این بنا با ارتفاع 17 متر و کتیبه‌ی مشهوری که به خط ثلث علی‌رضا عباسی خوشنویس نامی دوره صفوی بر سردر آن نوشته شده یکی از 7 سردرهای اصلی ورودی به ارگ سلطنتی است. قدمت ساخت سردر عالی قاپو به دوره شاه طهماسب بر می‌گردد. در دوره شاه عباس صفوی این به بنا به وضعیت کنونی آن تغییر یافته‌است. در دوره ناصرالدین شاه مرمت بر روی این بنا انجام شد. اما در دوره پهلوی از آن به عنوان نظمیه و شهربانی استفاده شد. در نهایت سردر عالی قاپو در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  1. سعدالسلطنه

سرای سعدالسلطنه، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان با وسعتی برابر با 6.2 هکتار که در دوره قاجاریه و اواخر سلطنت ناصرالیدن شاه قاجار ساخته شده‌است. این سرا به دستور سعدالسلطنه حاکم قزوین ساخته شد. مهم‌ترین قسمت این کاروانسرا، چهارسوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر بالای آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری قرار دارد. در چهار طرف این گنبد اصلی چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر وجود دارد که فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. مجموعه تاریخی سعدالسلطنه یکی از 38 بنای مشهور و منتخب میراث فرهنگی از دوره قاجاریه و بزرگترین کاروانسرای درون شهری و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و... است.

  1. عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یا عمارت چهل ستون بنایی دو طبقه است که به همراه سردرعلی قاپو تنها بناهای باقی‌مانده از دوره‌ی صفویه در قزوین است. علاوه براین عمارت کلاه فرنگی، تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه طهماسب است که به مساحت تقریبی 500 مترمربع ساخته شد.

  1. بازار قیصریه

بازار قیصریه با تاق‌های آجری و بلندش بخشی از بازار بزرگ قزوین است که 4 دروازه دارد. این بازار یک راسته‌ی فرعی دالان مانند که در بازار بزرگ قزوین قرار گرفته‌است. بازار بزرگ قزوین، یکی از مکان‌های دیدنی با قدمت هزارساله که در دوره صفویه به دلیل ساخت کاروانسرای سعدالسلطنه در مجاورتش و انتخاب قزوین به عنوان پایتخت بسیار رونق یافت. اما توسعه‌ای که اینک در بازدید از بازار قیصریه شما مشاهده می‌کنید در دوران قاجار اتفاق افتاد.

  1. حسینیه امینی‌ها

خانه و حسینیه امینی‌ها نمونه‌ای از معماری بی‌نظیر خانه‌های شهر قزوین و یکی از عمارت‌های بسیار زیبا و اعیانی این شهر قدیمی است که در سال 1275 ه.ق برای حاج محمدرضا امینی از تجار مشهور و ثروتمند قزوین ساخته شد. این بنا در دو طبقه همکف و زیرزمین طراحی شده و آنچه امروز از این خانه برجای مانده‌است، 4 حیاط و فضاهای مختلفی که زیباترین آن‌ها 3 تالار موازی یکدیگر هستند که به وسیله ارسی‌ به یکدیگر مرتبط شده‌اند. شیشه‌های رنگی، سقف‌های آینه‌کاری و نقاشی شده، گچبری و گره بندی‌های چوبی و... همگی حکایت از زیبایی و شکوه معماری این بنا و ذوق هنرمندان بی‌نظیری است که آن را طراحی و ساخته‌اند.در گذشته هرساله در ایام محرم و هنگام روضه‌خوانی ارسی‌های زیبا را بر می‌داشتند و سه تالار به یکدیگر متصل می‌گردند و محوطه سرتاسر آینه‌کاری و بسیار باشکوهی را برای عزاداری برپا می‌کردند.  طبقه زیرزمین این عمارت فوق‌العاده، شامل سردابه، زیرزمین و شربتخانه و.... است.

  1. حمام قجر

حمام قجر یکی از اولین حمام‌های تاریخی در ایران است که با دو ورودی مجزا برای بانوان و آقایان ساخته شد. این بنا به دستور مستقیم شاه عباس صفوی احداث شد و اینک موزه‌ی مردم‌شناسی قزوین در آن برپا شده‌است.

  1. آرامگاه حمدالله مستوفی

آرامگاه حمدالله مستوفی، برجی آجری که به صورت یک پلان با 4 فیل‌پوش به صورت هشت ضلعی با گنبدی مخروطی در قرن هشتم هجری بنا شد. سر در این آرامگاه عبارت  لااله الاالله الملک الحق المبین و محمد رسول الله الصادق البار الامین نوشته‌شده‌، داخل بنا نیز با کاشی‌های فیروزه‌ای ساده‌ تزیین شده‌است. در زیر پایه‌های گنبد، دورتادورش سوره مبارکه هل اتی به خط نسخ گچبری شده‌است. آرامگاه حمدالله مستوفی متعلق به دوره ایلخانی بوده و در سال 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.