تور کویر کاراکال اردیبهشت 1403 | قیمت مناسب تورهای کویر کاراکال

تور کویر کاراکال

51 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور کویر کاراکال

 

کویر کاراکال یکی از بکرترین و زیباترین کویرهای ایران است که در اولین نگاه تماشای وسعت کویر قهوه‌ای رنگش با فراخی آسمان آبی رنگ دل شما را خواهد ربود. کویر کاراکال سرزمینی اسرارآمیز و بکر که به کویر صادق‌ آباد هم شهرت دارد. این کویر در استان یزد و در نزدیکی شهر بافق قرار گرفته‌است. در تور 2.5 روزه کویر کاراکال شما همراه با آرندتور به بازدید از دو شهر تاریخی و مشهور استان یزد یعنی بافق و میبد و روستای تاریخی فهرج دیدن خواهید کرد با وجود موتورATV و سافاری در تور کویر کاراکال شما یک سفر مهیج را تجربه می‌کنید. آرندتور در این سفر چهار وعده غذای اصلی و دو میان وعده میزبان شماست. این سفر درجه سختی‌اش از شش، دو بوده و یک سفر راحت کویرگردی و تاریخی است که به شما امکان پیاده‌روی پابرهنه بر روی شن‌های نرم و روانی را می‌دهد که از تابش آفتاب داغ شده و درعین حال در عمقشان سرد و خنک هستند. بهترین زمان سفر به این منطقه، اواسط پاییز تا اوایل بهار است.

علت نامگذاری کویر کاراکال

این کویر به علت اینکه زیستگاه نوعی گربه‌سان به نام کاراکال به همین نام شهرت یافته‌است. کاراکال نام باستانی حیوانی بسیار باهوش و شبیه گربه به نام سیا‌ه‌گوش یا منگوله گوش که یکی از 8 گونه گربه‌سانان موجود در ایران است. این حیوان در آفریقا هم زیستگاه دارد. سیاه گوش یکی از سنگین وزن‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سان‌های کوچک دنیاست که گربه طلایی و یوزگربه نزدیک‌ترین خویشاوندان این حیوان به شمار می‌روند. این حیوان قابلیت اهلی شدن داشته و در طول تاریخ همواره مورد توجه ایرانی‌ها بوده‌است.

اماکن دیدنی تور کاراکال

در ادامه به معرفی برخی از مناطق دیدنی می‌پردازیم که در تور کاراکل به دیدن آن‌ها می‌روید، خواهیم پرداخت.

فهرج روستای کویری پنج هزارساله

روستای کویری با آب و هوای گرم بیابانی فهرج یکی از روستاهای بسیار قدیمی با قدمت 5هزارساله ایران است که در استان یزد قرار دارد. قدمت این روستا به دوره قبل از اسلام می‌رسد. روستای فهرج را در ابتدا، فرففر می‌گفتند که در گذشت زمان در قرون 4 و 5 هجری قمری به آن پهره و در نهایت به فهرج تغییر یافته‌است. روستای کویر فهرج بافت مسکونی نیمه متمرکز دارد و مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان‌ها، خشت، گل، آجر و آهن است.

مسجد جامع فهرج، کهن‌ترین مسجد ایران

برای رسیدن به کاراکال باید از روستایی به نام فهرج بگذرید. در روستای فهرج مسجدی به همین نام وجود دارد که قدمت تاریخی آن را باستان شناسان بالغ بر 1400 سال می‌دانند. مسجد جامع فهرج، تنها مسجد باقی‌مانده از قرن اول هجری در ایران است که پس از فتح یزد به دست سپاهیان اسلام بنا نهاده شده‌است. مسجد جامع فهرج در17 کیلومتری شهر یزد واقع شده و در تاریخ 30 آذر 1349 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است.

آب انبار حسینیه

یکی دیگر از اماکن تاریخی روستای فهرج که به ثبت ملی نیز رسید، آب انبار حسینیه است. قدمت این آب انبار به پیش از اسلام برمی‌گردد ولی در حاشیه این آب انبار، مراسم تقدیس آب برگزار می‌شده‌است.

میبد، شهر زیلوی جهان

میبید، دومین مرکز شهری، تاریخی و تجاری استان یزد است که به عنوان یکی از اولین مناطق یکجانشینی در قسمت مرکزی ایران شناخته شده‌است. این شهر تاریخی در 5 آذر 1397 به عنوان شهرزیلوی جهان انتخاب شد.

  • نارین قلعه شکوه و عظمت معماری ساسانیان

در کنار نایرین قلعه می‌توان شکوه و عظمت معماری دوره‌ ساسانیان را تماشا کرد و تاریخ ایران باستان را ستود. این بنای تاریخی که موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ دوستان شده در سال 1354 به ثبت ملی رسیده‌است. نارین قلعه، که به نرین توی قلعه (نارنج قلعه)نیز شهرت دارد در دو دوره‌ قبل و بعد از اسلام دارای اهمیت و موقعیت استراتژیک بسیار مهمی است. در دوره‌ قبل از اسلام با کشف یک پاره سفال با تصویر موجودی نیمه انسان-نیمه حیوان متوجه‌ اطلاعات مهم و زیادی در مورد تمدن این منطقه شدند. تصویری که بر این پاره‌سفال نقش بسته، شباهت بسیاری به نقش‌نگاره‌های هزاره‌ سوم قبل از میلاد مسیح و تمدن عیلامی‌ها دارد. نارین‌ قلعه در بدو ظهور اسلام نیز یکی از قلعه‌های مستحکم و غیرقابل نفوذ در مقابل دشمنان و بیگانگان بود. از نکات جالب و قابل توجه نارین، شبکه‌های زیرزمینی قابل تردد آن است که برای تدارک و تهیه‌ مایحتاج زندگی افراد از جمله آب و غذا از آن استفاده می‌کردند. راه‌هایی که هرگز توسط هیچ بیگانه و متجاوزی فتح نشد. برخی از باستان‌شناسان، قدمت سکونت در این مجموعه‌ تاریخی را حدود ۳ الی ۴ هزار سال قبل از میلاد برآورد کرده‌اند. براساس قدمت بیان شده، به نظر می‌رسد نارین‌قلعه از کهن‌ترین تمدن بشری تاریخ یزد برخوردار است.

  • یخچال خشتی میبد بزرگترین تولید کننده یخ در ایران باستان

یخچال خشتی میبد از لحاظ ابعاد، به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کننده‌های یخ در ایران قدیم شناخته شده‌است. قدمت این بنای قدیمی احتمالاً به دوره‌ صفویه بر می‌گردد. یخچال خشتی میبد تنها سازنده‌ یخچال‌های قدیمی در این منطقه است که مخصوص ساخت و نگهداری یخ بوده و با توجه به شرایط گرم آب و هوایی منطقه، یکی از نشانه‌های تمدن مردم این ناحیه نیز به شمار می‌آید. ساختمان این یخچال از خشت و گل خام بوده و از چهار قسمت اصلی، حوض یخ بند، دیوارهای سایه انداز، گنبد اصلی و مخزن یخ تشکیل شده‌است. این بنا در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

  • روستای باقرآباد بافق

روستای باقرآباد، در ده کیلومتری شهر بافق قرار گرفته، در این روستا دژی مستحکم وجود دارد که وظیفه‌اش نگهبانی از روستا بوده و در عین حال برای ذخیره غلات نیز از آن استفاده می‌کردند. قلعه روستای باقرآباد، در دوره قاجاریه و در طی سه مرحله ساخته شده‌است.برج شمالی آن ابتدا ساخته شد و برج جنوبی‌اش با فاصله ده ساله ساخته‌شد. این قلعه، ۴۵ اتاق، دو برج نگهبانی و۲۰ جایگاه برای سربازان کماندار و سنگ‌انداز داشته‌است.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.