تور آبشار شوی | تور کول خرسان اردیبهشت 1403

تور آبشار شوی تا کول خرسان

21 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور آبشار شوی تا کول خرسان سد دز یک سفر متفاوت طبیعت‌گردی است که نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد در این سفر سه و نیم روزه شما هشت ساعت دره‌نوردی و پیاده‌روی در جنگل‌های بلوط زاگرس دارید تا در نهایت بتوانید بزرگترین آبشار خاورمیانه آبشار شوی، بهشت گمشده خوزستان روستای پامنار، دره‌ی بی نهایت زیبا و منحصر به فرد کول خرسان را از نزدیک تماشا کنید. آرندتور در این سفر با هفت وعده غذا و سه میان وعده میزبان شما خواهد بود.

اگر تا به حال به استان خوزستان و جنگل‌های بلوط زاگرس سفر نکرده‌اید، تور آبشار شوی تا کول خرسان سد دز می‌تواند یک فرصت مناسب برای شما باشد تا با اتوبوس VIP این سفر را تجربه کنید. این سفر در زمان بسیار مناسبی هم در حال اجراست، بنابراین این فرصت ناب را از دست ندهید. آرندتور در ادامه به معرفی مناطقی که در طی سفر آن‌ها را بازدید خواهید کرد، می‌پردازد.

  1. آبشار شوی

آبشار شوی، نیاگارای ایران یکی از بزرگترین آبشارهای ایران و خاورمیانه به ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر از دل غاری در گردنه‌ی بسیار بلند به پایین سرازیر می‌گردد. این آبشار بی‌نظیر با عبور از مسیری پله پله در کنار سیاه‌وشان و خزه‌های مختلفی که دیواره و زیر آبشار را اشغال کرده‌است زیبایی و عظمت آن را صد افزون می‌کند.

البته این‌ها همه‌ی ویژگی‌های آبشار شوی نیست! برای رسیدن به آبشار شوی، شما از مسیری سخت اما بکر عبور می‌کنید و تا پیچ آخر مسیر هم اصلا به ذهنتان خطور نخواهد کرد که در پس این پیچ‌های سخت، شما با یک منظره‌ی ناب و بزرگترین آبشار خاورمیانه که به عنوان میراث طبیعی ایران هم ثبت ملی شده روبرو شوید. در پیچ آخر این مسیر صعب العبور در سکوت و  خلوت مسیر که کمی هم ترسناک است؛ صدای آبشار شوی را خواهید شنید که شما را دعوت به دیدن ابهت و زیبایی اش می‌کند.

در دل سکوت و گرمای منطقه دیدن این آبشار و ایستادن زیر آن می‌تواند ماجراجویی و هیجان سفر را بیافزاید و خستگی سفر را از تنتان حسابی بزداید. اما این آبشار فرح‌بخش کجاست؟

آبشار شوی کجاست؟

آبشار شوی این آبشار عظیم و نفس‌گیر در استان خوزستان در رشته کوه‌های زاگرس و در روستایی به نام شوی در نزدیکی شهر دزفول قرار گرفته‌است. آبشار شوی به قدری زیبا و بکر که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این آبشار به عنوان اولین اثر طبیعی ملی استان خوزستان بوده که به ثبت ملی رسیده‌است. بهترین زمان بازدید از این آبشار اوایل فصل بهار مخصوصاً فروردین ماه که هوا آنچنان گرم نیست و محیط طراوات و شادابی خود را دارد.

روستای پامنار

روستای پامنار در محدوده دو سد دز و کرخه قرار داشته و آب و هوای معتدل و محیطی سرسبز دارد. این روستا در 40 کیلومتری دزفول است و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. اقامت شما در این سفر سه و نیم روزه در این روستاست. روستای پامنار یکی از مناطق گردشگری درفول است که دزفولی‌ها در روزهای تعطیل به این روستا برای گذراندن یک روز آرام سفر می‌کنند.

جاذبه‌های روستای پامنار

این روستا دارای طبیعتی بسیار زیباست. برخی معتقدند که روستای پامنار بهشت گمشده جنوب است. روستای پامنار علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیرش دارای دو اثر تاریخی قبعه شاداب و یک قبرستان باستانی است که توجه گردشگران را در بازدید از این روستا به خود جلب خواهد کرد. همان‌طور که اشاره شد روستای پامنارمشرف به دریاچه سد دز «دریاچه شیهون» است و همین دریاچه یکی جاذبه‌های روستای پامنار است. دریاچه سد دز یکی از جذاب‌ترین دریاچه‌های ایران و جهان است که در قسمت مرکزی خود دارای جزیره‌ای بسیار زیبا به وسعت 60000 هزار متر مربع است. پرندگان متنوعی در این جزیر زندگی می‌کنند که می‌تواند این منظره را برای هر بیننده‌ای جذاب‌تر کند.

اما جاذبه‌های این روستا فقط به این دریاچه اختصاص ندارد، پرندگان مهاجر و حیواناتی که در این روستا هستند، کوهنوردی و پیاده‌روی در روستای پامنار، ماهی‌گیری، قایق‌سواری و در نهایت غروب و شب‌های بسیار زیبا همگی از جاذبه های طبیعی روستای پامنار هستند که در سفر سه و نیم روزه تور آبشار شوی آن‌ها را از نزدیک لمس و احساس خواهید کرد.

کول خرسان

کول خرسان یا اسکفت زرده یک دره به عمق 200 متر در 35 کیلومتری شمال دزفول است که یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده خوزستان است. با توجه به  طبیعت بکر و پیمایش ماجراجویانه‌ای که در طی سفر به این منطقه خواهید داشت، آمادگی جسمانی شما بسیار مهم است. چون برای رسیدن به انتهای دره کول خرسان باید پیمایش 20 تا 25 کیلومتر در آن را به جان بخرید.

این دره‌ی بی نهایت زیبا دارای دیواره‌های بسیار بلندی است که در برخی قسمت‌ها کاملا به هم نزدیک شده و شما به سختی می‌توانید آسمان آبی را از پس دیواره‌ها ببینید. این فضای وهم‌انگیز اجازه‌ی عبور تنها یک نفر را از میان خود خواهد داد.

با توجه به این فضا به کول خرسان، دره ارواح نیز می‌گویند. در انتهای عبور از کول خرسان شما به رودخانه‌ی دز با دمای آب منفی 20 درجه می‌رسید.

در طی مسیر دره کول خرسان شما می‌توانید باریکه‌های آب را که از دیواره‌های دره به پایین می‌ریزد، از نزدیک مشاهده کنید. در سال‌هایی که بارش باران خوب است، این باریکه‌ها تبدیل به آبشارهایی می‌گردند که از دیواره به سمت بستر نهر جاری می‌شوند. در کنار این باریکه‌های آب، نهری نیز در بستر شنی و ماسه‌ای دره کول خرسان جاری است که از چشمه‌های درون دره سرچشمه می‌گیرد. همان طور که در حال دره‌نوردی هستید به تدریج انواع نخل، درختان کنار، سدر، بادام کوهی را مشاهده خواهید کرد. دیدن این پوشش گیاهی متنوع به شما این نوید را می‌دهد که به انتهای دره کول خرسان نزدیک شده‌اید. در انتهای دره غاری قوسی شکل وجود دارد که در قسمت انتهایی غار، حوضچه‌ای به طول 5 متر و عرض 3 متر منتظر شماست تا تنی به آب زده و خستگی این پیمایش سخت را از تن به در کنید. این حوضچه در اصطلاح محلی به گهر معروف است. نکته‌ای که باید همین‌جا بدان اشاره کنیم آب و هوای متفاوت آن نسبت به منطقه است. با توجه به اینکه دره کول خرسان در نزدیک دزفول قرار دارد، تفاوت دمای آن با دزفول گاهی به 30 درجه می‌رسد که لذت این سفر را بیشتر خواهد کرد.

در انتهای سفر شما به سمت رودخانه‌ی دز سفر کرده و پس از یک قایق‌سواری دلچسب بر روی آب شفاف و زلال رودخانه‌ دز به سمت تهران باز خواهید گشت.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.