تور تخت سلیمان | تور تخت سلیمان از تهران

تور تخت سلیمان

تمدنی دیرینه در سکوت دریاچه
20 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

اگر به تاریخ ایران علاقه‌مند هستید می‌توانید در یک سفر سه و نیم روزه به بازدید از سه مجموعه‌ی ثبت شده جهانی رفته و سپس در خوی به آرامگاه شمس تبریزی بروید و این مکان متبرک را زیارت کنید. سپس در ادامه‌ی سفر سری به ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا، ارومیه زده و از آنجا به چالدران بروید و محلی که مردان شجاع ایرانی برای دفاع از میهن، تا پای جان در برابر عثمانی‌ها جنگیدند را از نزدیک تماشا کنید. شگفتی‌های این سفر تمامی ندارد، قره کلیسای زیبا و گنبد سلطانیه که در انتهای سفر بدانجا خواهید رفت تماماً از دیدنی‌های این سفر بسیار زیبا و فرهنگی تور تخت سلیمان است که تمامی لحظاتش قطعاً برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

  1. تخت سلیمان

تخت سلیمان در واقع گنجیه‌ی تاریخی است که در استان آذربایجان و در 45 کیلومتری شهر مرزی تکاب قرار دارد. این منطقه از نواحی بکر ایران است که در فهرست آثار ملی ثبت شده در یونسکو است. از پله‌های پر پیچ و خم تخت سلیمان که بالا می‌روید پس از ورود از یک در بزرگ اولین چیزی که در برابر چشمان شما ظاهر می شود، افقی وسیع به رنگ آبی لاجوردی از دریاچه‌ی تخت سلیمان است.
آب این دریاچه‌ی طبیعی که از عمق 120 متری می‌جوشد و بالا می‌آید تصویری بسیار زیبا و خارق العاده در برابر چشمان شما قرار می‌دهد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. این آب بسیار خوش رنگ به علت داشتن املاح زیاد اصلا مناسب آشامیدن و کشاورزی نیست، در مورد این دریاچه افسانه‌های زیادی وجود دارد. گروهی براین باور هستند که گنجی در اعماق دریاچه وجود دارد، برخی دیگر نیز معتقد هستند اشیای گران‌بهایی از گذشته در این دریاچه انداخته شده‌است و...

تمامی این داستان‌ها، حکایات مختلفی که در مورد این دریاچه آرام و پر رمز و راز می‌گویند. حتی گفته می‌شود، انگشتر معروف حضرت سلیمان هم در کف این دریاچه قرار دارد. عمق و میزان رسوب این دریاچه آنقدر بالاست که نمی‌توان درون آن شنا کرد. غواصان زیادی خواستند که به عمق آن شنا کنند، اما با توجه به سنگینی  آب این امکان برایشان وجود نداشت. پس تابلوی شنا ممنوع را در این مجموعه جدی بگیرید.

در کنار دریاچه تخت سلیمان، بازمانده بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام یعنی تخت سلیمان قرار دارد. این بنای باشکوه شامل دریاچه‌ سلیمان، آتشکده‌ آذرگُشنسب، معبد آناهیتا، ایوان خسرو و تالار ستون‌دار است. آتشکده آذرگشتسب معروف‌ترین قسمت این مجموعه است. تخت سلیمان توسط بهرام پنجم برپا شد و در دوره خسرو انوشیروان رونق یافت. تخت سلیمان را به روایتی زادگاه زرتشت می‌دانند. در شاهنمامه به این بنای عظیم با نام «چیچست» اشاره شده‌است.

علت نام‌گذاری این منطقه به تخت سلیمان، روایت‌های متعددی وجود دارد، عده‌ای بر این باور هستند که این بارگاه مقدس و بزرگ همان محل زندگی حضرت سلیمان که خود نیز آن را ساخته‌است. گروهی دیگر نیز می‌گویند، نام این منطقه از ترس حمله‌ی اعراب به عبادتگاه‌های زرتشتی به نام سلیمان تغییر یافته‌است.

  1. زندان سلیمان (زندان دیو)

زندان سلیمان نام کوهی مخروطی شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار گرفته‌است. این کوه در ارتفاع 97 تا 107 متری از سطح دریا قرار گرفته و ظاهر بسیار مخوفی دارد. بر فراز آن یک گودال عمیق به ارتفاع 80 متر و قطر دهانه 65 متر وجود دارد. زندان سلیمان به زندان دیو هم شهرت دارد. در اطراف زندان دیو چشمه‌های آب گرم گوگردی فراوانی وجود دارد که خاصیت درمانی دارند. هنگامی که به بالای کوه و زندان سلیمان می‌رسید، بوی گوگرد را کاملا درون گودال احساس خواهید کرد و زمان زیادی نمی‌توانید داخل آن را تماشا کنید.
برای رفتن به زندان دیو باید یک کوهنوردی با شیب سخت را به جان بخرید. در انتها وقتی در بالای کوه قرار می‌گیرید و گودال 80 متری را تماشا می‌کنید، سرگیجه و ترس شما را احاطه خواهد کرد و حسی عجیب خواهید داشت که در هیچ سفری برایتان تکرار نخواهد شد. علاوه براین این کوهنوردی سخت یک فاید دیگر هم داشته‌است، شما توانسته‌اید، چشمه‌های گازدار و بخارهای درون حفره را از نزدیک تماشا کنید.

دانشمندان پس از بررسی‌های بیشمار بدین نتیجه رسیده‌اند که این کوه قدمتش به دوره‌ی ساسانیان بر می‌گردد و منشا بوجود آمدنش تنها یک چشمه‌ی کوچک بوده‌است.

در ساخت زندان سلیمان ارومیه هیچ دریا یا هیچ عامل دیگری دخیل نبوده. تنها همین چشمه باعث بوجود آمدن دریاچه تخت سلیمان ارومیه شده‌است.


گنبد سلطانیه

 

در مسیر برگشت به تهران به دیدار یکی دیگر از آثار ثبت شده ایران در یونسکو، گنبد سلطانیه یکی از شاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی می‌روید. این گنبد به دستور «اولجایتو» پادشاه مغول مشهور به «سلطان محمد خدابنده» ساخته شد. گنبد نیلگون سلطانیه را شما از دور دست در دشت وسیع سلطانیه به راحتی می‌توانید ببینید. عظمت و زیبایی این گنبد دو پوشش به حدی است که توجه هر بیننده‌ای را ساعت‌ها به خود جذب خواهد کرد. بدنه اصلی گنبد و تمام ساختمان از آجر ساخته شده و گنبد با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی و به شیوه معرق‌کاری تزیین شده به گونه‌ای که گویی لباسی از فیروزه بر تن کرده‌است.
گنبد سلطانیه اولین گنبد دوجداره جهان است که نمونه ای قدیمی‌تر از آن وجود ندارد. ضخامت گنبد 160 سانتی متر و فضای داخلی بین دو پوسته 60 سانتی‌متر است. این بنا در برابر زلزله آسیب ناپذیر است. ویژگی‌های گنبد سلطانیه بسیار متنوع و فراوان است. یکی از این ویژگی‌ها هنر کاشی‌کاری بی‌نظیر این مکان است. از جمله ویژگی‌ها و کاربردهای این ساختمان می‌توان به کارایی بسیار جالب آن به عنوان ساعت آفتابی اشاره کرد. نوری که از سوراخ اصلی گنبد می‌تابد، نشان‌دهنده زمان ظهر، نوری که از پنجره‌های بزرگ می‌تابد نشان‌دهنده ساعت و نوری که از پنجره‌های کوچک می‌تابد، نشان‌دهنده حدود دقیقه است.
گنبد سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان، پس از گنبد کلیسای «سانتا ماریا دل فیوره» و گنبد مسجد «ایاصوفیه» است. ویژگی‌های این گنبد به قدری متنوع و فراوان بوده که به شما توصیه می‌شود، حتما به تماشای این گنبد خارق العاده بروید. تور تخت سلیمان این فرصت را به شما می‌دهد که در یک سفر سه و نیم روزه به تماشای این اثر باشکوه بروید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.