دریاچه شورابیل دلربایی شیرین در میانه شهر
معرفی جاهای دیدنی شهر اردبیل

دریاچه شورابیل دلربایی شیرین در میانه شهر

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

شورابیل تنها دریاچه داخل شهر در ایران، یک تالاب طبیعی است که قدمتش به بیش از دریاچه ارومیه رسیده و آب آن در گذشته بسیار شور بوده‌است

تور سرعین

این دریاچه‌ی طبیعی به علت شوری بیش از حدش به شورابیل شهرت دارد. در دهه 70 شمسی به آب آن آب شیرین اضافه کردند. با افزودن آب شیرین؛ آب تالاب که در زمستان‎‌های سرد اردبیل نیز دچار یخ زدگی نمی‌شد، خاصیتش را از دست داده و متأسفانه در تمام طول زمستان، یخ می‌زند!

وبلاگ آرندتور قصد دارد این بار با شما در مورد این دریاچه سخن بگوید. پس از خواندن این مقاله در مورد محل دریاچه شورابیل، قدمت دریاچه شورابیل، عمق دریاچه شورابیل، وضعیت آن در زمستان و... در حد لازم اطلاعات کافی پیدا خواهید کرد. پس با ما همراه باشید تا ایران زیبا را بهتر بشناسیم.

 

دریاچه شورابیل کجاست؟

دریاچه طبیعی شورابیل در شهر اردبیل در شمال غربی ایران و در داخل شهر قرار دارد. تنها دریاچه‌ی داخلی است که درون شهر واقع شده‌است. این دریاچه در گذشته آبش بسیار شور بود و به همین دلیل به آن شورابیل می‌گفتند. اما 30 سالی است که متأسفانه با اضافه کردن آب شیرین به آن از شوری‌اش کاسته شده و دیگر خاصیت درمانی ندارد.

در گذشته از گِل دریاچه شورابیل برای بیماری‌های پوستی و روماتیسم استفاده می‌شد.

در مورد قدمت و تاریخچه دریاچه شورابیل چه می‌دانید؟

دریاچه شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی تشکیل شده‌است. این دریاچه از نوع دریاچه‌های دائمی است. آب دریاچه های دائمی همچون تالاب شورابیل، از طریق چشمه‌ها، رودخانه «بالیقلوچای» و برف و باران تأمین می‌گردد.

در گذشته مسیری برای خارج شدن آب وجود نداشت و تنها از طریق تبخیر و نفوذ در زمین حجم آب تنظیم می‌شد. اما امروزه که مدیران بدون توجه به مسائل محیط زیست، اقدام به شیرین سازی آب این دریاچه کرده‌اند، سطح آب آن افزایش یافته‌است. برای کنترل میزان آب دریاچه شورابیل، دریچه تخلیه برای آن طراحی کرده و هر چند وقت یک بار آن را باز می‌کنند تا آب اضافی خارج شود.

حداکثر عمق دریاچه شورابیل 20 متر و نوسانات آن 0.5 متر تعیین شده‌است

دریاچه شورابیل چه تأثیری در اردبیل دارد؟

تالاب شورابیل در حریم شهر اردبیل قرار دارد و شهرک‌های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری و... در حاشیه آن واقع شده‌اند. این دریاچه زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجری همچون پلیکان خاکستری و لک لک سیاه است که در مسیر رفتن به تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران در اینجا استراحت می‌کنند.

علاوه براین وجود پرندگان بومی همچون مرغابی‌ها، حواصیل‌ها، قرقاول‌ها و دراج‌ها، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌است. با شیرین کردن آب دریاچه شورابیل ماهی‌های قزل آلای رنگین‌کمان و آزاد نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند. در گذشته نیزارها و جگن‌ها اطراف دریاچه به وفور وجود داشت که با شیرین کردن اجباری آب و تغییر موقعیت محیط زیست منطقه، حجم نیزارها و جگن‌های منطقه کاهش یافته‌است. در عوض درختان پهن برگی که ربطی به این دریاچه ندارند در ساحل کاشته شده‌اند.

در کنار دریاچه شورابیل امکانات تفریحی مختلفی وجود دارد.

در دریاچه شورابیل چه امکانات تفریحی وجود دارد؟

  • تماشای چشم انداز نیلگون دریاچه شورابیل

در کنار دریاچه شورابیل این امکان برای شما وجود دارد تا از گستره‌ی نیلگون دریاچه لذت ببرید.

  • پیاده‌روی در کنار دریاجه شورابیل

پیست 7 کیلومتری پیاده‌روی دریاچه شورابیل طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی در ایران است. علاو بر پیاده‌روی در این منطقه می‌توان از مسیرهای استاندارد دوچرخه سواری هم استفاده کرد. کیوسکی که در کنار دریاچه وجود دارد، دوچرخه تک یا دو نفره کرایه می‌دهد.

  • قایقرانی و جت اسکی

قایقرانی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آبی است. در دریاچه‌ها انواع قایق موتوری، پدالی، جت اسکی وجود دارد. قایق‌های پدالی به صورت دو نفره و چهار نفره در دریاچه وجود دارند. کشتی آنداک یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین کشتی‌های دو طبقه با ظرفیت 100 نفر است که می‌تواند یک تجربه خاطره انگیز از سفر اردبیل در ذهن‌تان ماندگار سازد. عکس‌هایی که از این کشتی گرفته می‌شود یکی از خاص‌ترین عکس‌های سفر به اردبیل خواهد بود.

  • شهربازی

بازدید از شورابیل تنها به درد بزرگ‌ترها نمی‌خورد. کودکان و نوجوانان نیز از این مکان لذت خواهند برد. بخش بزرگی از فضای دریاچه شامل امکانات تفریحی همچون رنجر، تاب جوانان، سورتمه، فریزبی، چرخ و فلک است که بچه‌ها در کنار بزرگ‌ترها می‌توانند بازی کرده و حسابی لذت ببرند.

  • زیپ لاین دریاچه شورابیل

می‌توانید هیجان بیشتری را در زیپ لاین دریاچه شورابیل حس کنید. این دریاچه طولانی‌ترین زیپ لاین دوطرفه کشور به طول 920 متر را دارد.

زیپ لاین دوطرفه شورابیل طولانی‌ترین زیپ لاین کشور است.

  • موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل در قسمت شرقی دریاچه قرار دارد. بازدید از این موزه را فراموش نکنید. در موزه شما می‌توانید بدن، جمجمه و پانل حیوانات را از نزدیک بینید.

  • پرنده نگری در دریاچه شورابیل

همانطور که گفته شد با تغییر آب دریاچه از شور به نیمه شیرین، پرندگان مختلفی از روسیه به ایران مهاجرت کردند. نیمه‌ی آبان ماه زمان مناسبی برای پرنده نگری و تماشای پلیکان‌های خاکستری، اردک چشم طلایی، غاز و زنگوله‌بار است.

بازدید از زمستان دریاچه شورابیل با اینکه امکان دارد یخ زده باشد باز هم تماشایی و دیدنی است.

چه موقع به دریاچه شورابیل سفر می‌کنید؟

بهترین زمان مناسب برای سفر به دریاچه شورابیل اردبیل، اواخر بهار و تابستان است. با توجه به کوهستانی بودن شهر آب و هوای منطقه حتی در تابستان نیز خنک و دلچسب خواهد بود. هوای تالاب شورابیل صبح‌ها و بعدظهرهای بسیار خنک و روح نواز است. اما شب شورابیل هوا خنک بوده و باید حتما یک لباس گرم همراه‌تان باشد تا در صورتی که خنکی هوا اذیت‌تان کرد، آن را بپوشید.

شب‌های شورابیل به قدری خنک است که بهتر است یک لباس گرم همراه خود بردارید.

چگونه به دریاچه شورابیل اردبیل بروید؟

دریاچه شورابیل ما بین خیابان‌های کوثر، دانشگاه و بزرگراه میلاد قرار دارد. برای سفر به شورابیل راه‌های متنوعی وجود دارد:

1.    خودروی شخصی

یکی از روش‌های سفر به آن استفاده از خودروی شخصی است.. اگر از تهران به سمت اردبیل می‌روید، باید ابتدا به کرج و سپس قزوین رفته و مسیرتان را به سمت تاکستان ادامه دهید و با گذشتن از شهرهای ابهر و زنجان مسیرتان را به سمت اردبیل و دریاچه ادامه دهید.

2.    سفر با هواپیما

در این مدل سفر شما از شهرهای مختلف امکان پرواز به اردبیل دارید. اگر در تهران هستید می‌توانید از طریق آژانس معتبر آرندتور بلیط هواپیما به مقصد اردبیل تهیه کرده و از فرودگاه برای بازدید از دریاچه طبیعی شورابیل تاکسی بگیرید.

3.    سفر با تور مسافرتی

ساده‌ترین شیوه سفر به اردبیل، سفر با تور است. در سفر با تور شما نگرانی و دغدغه‌ای بابت هتل و غذا، وسیله‌ی نقلیه و... ندارید و می‌توانید با خیال راحت از سفرتان لذت ببرید. علاوه براین لیدر محلی می‌تواند اطلاعات لازم از اماکن دیدنی همچون بقعه شیخ صفی، بازار اردبیل، دریاچه شورابیل، سرعین و... را در اختیارتان قرار دهد.

آرندتور یکی از همین آژانس‌های معتبر است که تور سرعین را به صورت شخصی و یا گروهی برگزار می‌کند. شما می‌توانید در این سفر حداقل 3 روزه، نوع وسیله نقلیه و هتل خود خود را مشخص کنید و در این سفر دیدنی از دو شهر و 4 منطقه دیدنی استان بازدید کرده و حسابی لذت خواهید برد.



1400/01/21 | کد مطلب: 954
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=954
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.