از جاهای دیدنی سرعین چه می‌دانید؟
راهنمای کامل سفر به سرعین

از جاهای دیدنی سرعین چه می‌دانید؟

شما هم امتیاز بدهید!

نام سرعین با چشمه‌های آب گرم و سرشیر و عسل خوشمزه‌اش عجین شده‌است. این شهر با طبیعت بی‌نظیرش در 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد.

تور سرعین

هربار که نام سرعین را می‌شنوید، چه تصویری در برابر چشمان شما مجسم می‌گردد؟ چشم‌های جوشان آب گرمش؟ آب و هوای مطلوبش؟ طبیعت بی‌همتایش؟

تعجبی نیست که بگوییم شما در سرعین همه موارد گفته شده و یا بیشتر از آن را از نزدیک می‌بینید. آب و هوای خنک و بی‌نظیر این خطه در کنار طبیعت فوق العاده زیبایش هوش از سر شما خواهد ربود. اگر شما از آن دسته افراد هستید که برای سفر مدام به شمال کشور می‌روید،  توصیه می‌کنیم یک بار هم که شده از این سرزمین زیبا دیدن کنید. زیبایی‌های شمال ایران بر کسی پوشیده نیست، اما اگر دوست دارید مناظر متفاوتی را تماشا کنید به استان اردیبل و شهر سرعین سفر کنید. جاذبه‌های خیره کننده‌ی طبیعی سبلان و چشمه‌های آبگرمش در بین گردشگران این خطه طرفداران بسیاری دارد. به گونه‌ای که امروزه شهر سرعین مبدل به یکی از قطب‌های گردشگری شده‌است.

وبلاگ آرندتور قصد دارد که این بار سراغ شهر سرعین رفته و با شما در مورد این شهر زیبا بیشتر صحبت کند. پس با ما همراه باشید.

 

شهر سرعین کجاست؟

شهر سرعین در 30 کیلومتری اردبیل در در ارتفاع 1650متری از سطح دریا قرار دارد. آنچه که سبب شهرت این شهر در استان اردبیل شده، وجود 9 چشمه‌ی معدنی در این شهر است. همانطور که گفته شد، شهر اردبیل در دامنه‌های کوه سبلان قرار داشته و در پیرامون آن جاذبه‌های طبیعی بسیار متعدد و بی‌همتایی وجود دارد.

آب و هوای این سرزمین سرد و کوهستانی است و بهترین زمان سفر به آن فصل بهار و تابستان است. هرچند در فصول سرد سال همچون زمستان نیز با وجود پیست اسکی آلوارس علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی از این منطقه استفاده می‌کنند. اما اوج شلوغی این شهر در فصل‌های گرم سال است و از اوائل مهر تا اواخر اسفند، سرعین روزهای خلوت‌تری را سپری می‌کند.

شهر سرعین دارای 9 آبگرم با منشاء معدنی است.

واژه سرعین به چه معناست و وجه تسمیه سرعین چیست؟

در فرهنگ لغت فارسی، واژه‌ی سرعین به معنای «سرچشمه» است و شاید وجود تعداد زیاد چشمه‌ی آبگرم سبب نامگذاری این منطقه شده‌است. سرعین در دوران گذشته اسامی دیگر همچون «سرای قیه»، «سارقین»، «سرائین» و «سرقین» نیز داشته‌است.

سرعین به عنوان قطب آب درمانی ایران در بین گردشگران شهرت دارد.

از جاهای دیدنی سرعین چه می‌دانید؟

مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین عباررتند از:

  • تپه باستانی آناهیتا

تپه‌ی باستانی آناهیتا، یک تپه‌ی قدیمی است که قدمت آن به اواخر هزاره اول تا اوایل هزاره دوم پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و در آن زمان، مخصوص عالمان دینی زرتشت ساخته شده بود. در این تپه، وسایل باستانی نیز پیدا شده که بر تاریخ یاد شده صحه می‌گذارد. علاوه براین آثاری از دوره‌های مختلف ایلخانی، قراقویونلوها، سلجوقیان و آق قویونلوها نیز در این مکان پیدا شده‌است.

قدمت تپه آناهیتا به اواخر هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد.

  • روستای شایق

روستای شایق یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین روستاهای پیرامون سرعین است که در 7 کیلومتری آن قرار دارد. گردشگرانی که به سرعین سفر می‌کنند، بهتر است به بازدید از این روستای بی‌نظبر نیز بروند. این روستا در نزدیکی آلوارس و پیست اسکی آن واقع شده است.

اگر به سرعین سفر کردید، تماشای روستای زیبای 250 ساله را از دست ندهید. درباره‌ی نام این روستا باید گفت که حدود 250 ساله پیش، طایفه‌ای به نام " شایقی" برای ییلاق به این روستا آمدند و در نهایت تصمیم گرفتند که در این منطقه برای همیشه بمانند.

یکی از جاهای دیدنی سرعین که در 7 کیلومتری آن واقع شده، روستای شایق است.

  • دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

یکی از جاهای جالب و متفاوت این منطقه، دهکده صخره‌ای ویند کلخوران است که در 5 کیلومتری جنوب و جنوب غربی شهر سرعین واقع شده‌است. خانه‌های سنگی این روستا حکایت از قدمت طولانی آنها در دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی دارد. آنچه از آثار باستانی این منطقه پیدا شده حکایت از این مسئله دارد که در دوران اسلامی همچون حکومت تیموریان، سلجوقیان و صفویان این منطقه آباد بوده و مردم در آن زندگی می‌کردند.

یکی از روستاهای صخره‌ای که اینک خالی از سکنه شده اما تماشای آن خالی از لطف نیست، دهکده‌ی ویند کلخوران است.

  • پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس یکی از جاهای دیدنی سرعین است که در 24 کیلومتری از آن در دامنه‌ی کوه سبلان قرار دارد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه می‌توان به پیست اسکی آن اشاره کرد که در طول 6 تا 8 ماه از سال دایر بوده و به دلیل ارتفاع زیاد و سرمای زیادش، برف در این منطقه دیرتر آب شده و یک فضای مناسب برای علاقه مندان ورزش‌های زمستانی است.

هرچند در روزهایی که آب و هوای منطقه آلوارس گرم بوده و از برف خبری نیست نیز هوای خنک و دلچسب، حضور گیاهان و گل‌های متنوع، دشت‌های چشم نواز با گل‌های شقایق کوهی، گون، گل ختمی و جاده‌ی مناسب برای صعود به قله‌ی سبلان بازدید این منطقه را دیدنی و جادویی می‌کند.

پیست اسکی آلوارس، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است.

  • ویلا دره

ویلا دره نام دیگر روستای بیله درق است که در فاصله 3 کیلومتری از شمال سرعین قرار دارد. این روستا دارای دره‌های زیبا، درختان و چمن‌زارهای مملو از گل و گیاه، کندوهای عسل، خانه‌های کوچک و بزرگ که در دل کوه ساخته شده‌اند و چشمه‌های آب معدنی است. ویلادره یکی از مناطق جذاب و دیدنی پیرامون شهر سرعین است که بازدید از آن می‌تواند سفر شما را جذاب‌تر کند.

ویلا دره سرعین یکی از مناطق گردشگری است که علاوه بر چشمه‌های گرم آب معدنی دارای آب خنک معدنی است که برای نوشیدن نیز از آن استفاده می‌کنند.

جاهای دیدنی اردبیل

با توجه به فاصله اندک میان سرعین و اردبیل می‌توان بخشی از جاهای دیدنی اردبیل را نیز در سفر به سرعین از نزدیک دید:

  • دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل تنها دریاچه داخلی ایران است که در داخل شهر اردبیل قرار دارد. قدمت این دریاچه  180هکتاری به بیش از دریاچه ارومیه رسیده و در ابتدا آب نیز بسیار شور بوده اما با افزودن آب شیرین به آن از شوریش کاسته شده و اکنون محل پرورش نوعی ماهی قزل آلاست.

علت نام‌گذاری دریاچه شورابیل، شور بودن آب آن است.

  • بازار سنتی اردبیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل، بازار سنتی آن است که در قرون 7 و 8 هجری قمری در دوره سلجوقیان ساخته شده اما اوج رونق و شکوفایی آن به دوره صفویان بر می‌گردد. مجموعه بازار اردبیل شامل راسته‌ها، سراها، تیمچه‌ها، گرمابه و مسجد است. بر سر بازارچه سنگ نوشته‌ای وجود دارد که تاریخ ساخت  بانی بازار بر روی آن نوشته شده اما به علت فرسایش سطح سنگ زمان ساخت بنا مشخص نیست.

بازار اردبیل یکی از مهم‌ترین بازارهای تهیه مایحتاج برای اردبیلی‌هاست.

از آنجا که شهر اردیبل خاستگاه سلاطین صفوی و آرامگاه درگذشتگان شاهان بوده این منطقه در دوره صفوی بسیار رونق داشت.

  • بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل است که از لحاظ معماری و کاشیکاری یکی از بناهای کم نظیر ایران زیباست. پس از اینکه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از بزرگان و شاعران ایران در سن 85 سالگی فوت کرد، طبق وصیتش در خانه و خانقاهش دفن شد.

بقعه شیخ صفی الدین در میان خاندان صفوی جایگاه ویژه و مهمی داشت به گونه‌ای که شاه اسماعیل اول بنیانگذار سلسله صفوی، مادر شاه اسماعیل صفوی و برخی از شاهزادگان و بزرگان صفوی و شهدای جنگ چالدران در کنار مدفن شیخ صفی دفن شده‌اند.

مقبره‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین و دودمان صفویه در سال 735 هجری قمری توسط فرزندش «صدرالدین موسی» بنا شد. پس از به سلطنت رسیدن سلسله صفویه به سبب ارادتی که این خاندان به شیخ صفی داشتند، قسمت‌هایی به این آرامگاه اضافه شد. به ویژه در دور شاه عباس صفوی از آنجا که ایشان به صورت پیوسته به زیارت مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی می‌رفت، در زمان ایشان توسعه این آرامگاه به سرعت انجام شد و برای تزیین این بنا کاشیکاری، معرق و مقرنس‌کاری، گچ‌بری‌های زیبا در بنا به سرعت انجام شد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در سال 1379 به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

در شهر سرعین کجا اقامت کنید؟

برای اقامت در سرعین گزینه‌های متعددی وجود دارد. از آنجا که شهر سرعین قطب آب درمانی کشور است، انواع هتل، خانه های بومی مختلفی پذیرای مسافرین و گردشگران هستند. هرچند در شهر سرعین خانه بوم گردی وجود ندارد. اما می‌توان به خانه‌های بوم گردی اطراف مشگین شهر و یا اقامتگاه «باجیلار سردابه» در روستای سردابه اردبیل رفت.

 

چه راه‌هایی برای سفر به سرعین وجود دارد؟

راه‌های سفر به سرعین متنوع و گوناگون هستند:

  1. سفر به سرعین با تور: ساده‌ترین شیوه سفر به سرعین، سفر با تور است. در سفر با تور شما نگرانی و دغدغه‌ای بابت هتل و غذا، وسیله ی نقلیه و... ندارید و می‌توانید با خیال راحت از سفرتان لذت ببرید. علاوه براین سفر با تور برای شما به صرفه‌تر است. چون هتل‌های باکیفیت با تورهای معتبر قرارداد دارند و در نتیجه قیمت هتل کاملا به صرفه‌تر و بهتر می‌شود. آرندتور یکی از همین آژانس‌های معتبر است که تور سرعین را به صورت شخصی و یا گروهی برگزار می‌کند. شما می‌توانید نوع وسیله نقلیه سفر و هتل خود خود را در این سفر3 روزه انتخاب کنید.
  2. سفر به سرعین با هواپیما: یکی دیگر از شیوه‌های سفر به سرعین، استفاده از هواپیماست. البته سرعین فرودگاه ندارد. کافی است که شما بلیط هواپیما را به مقصد اردبیل گرفته و فاصله 47 کیلومتری از فرودگاه اردبیل تا سرعین را با تاکسی به مدت 50 دقیقه طی کنید. کافی است که با آژانس مسافرتی آرندتور تماس بگیرید تا بلیط هواپیمای شما صادر شود.
  3. سفر به سرعین با اتوبوس: سفر به سرعین به صورت مستقیم از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان امکان پذیر است. تنها شرکتی که مستقیم از شهرهای گفته شده به مقصد سرعین اتوبوس vip دارد، شرکت سرعین سیر است.
  4. سفر با خودروی شخصی: جاده‌ی منتهی به شهر سرعین بسیار زیباست. اگر از سمت شمال کشور به سرعین بروید، مسیر کمی دورتر می‌شود اما شما از مسیری ساحلی وارد شهر سرعین می‌شوید که بسیار زیباست. کافی است از آستارا به سمت سرعین حرکت کنید تا از گردنه‌ی فوق العاده شگفت انگیز حیران به سرعین برسید. اگر از تهران به سمت سرعین حرکت می‌کنید باید ابتدا به کرج و سپس قزوین بوید و مسیرتان را به سمت تاکستان ادامه دهید و با گذشتن از شهرهای ابهر، زنجان مسیرتان را به سمت اردبیل و سپس سرعین ادامه دهید.


1400/01/14 | کد مطلب: 950
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=950
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.