بیش از یک قرن با خانه مشروطه تبریز
معرفی خانه های تاریخی تبریز

بیش از یک قرن با خانه مشروطه تبریز

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

خانه 150 ساله مشروطه تبریز یکی از پر افتخارترین خانه‌ های تاریخ ایران است و اسناد، تندیس‌ها و سایر آثار مهمش بوی مشروطه را همواره زنده می‌‌دارد!

تور تبریز آرند تور

یکی از مهم‌ترین خانه های تاریخی تبریز، خانه مشروطه است که با وجود اسناد، تندیس‌ها، عکس‌ها و مجسمه‌ها و... حکایت از تلاش فوق‌العاده مردمان شجاع و آزادی خواه تبریز برای ساخت یک فضای آزاد و مشروطه در ایران دارد. در کنار فضای پویا و زنده تعاملات اجتماعی معماری خانه مشروطه نیز بسیار زیبا و جذاب است. وبلاگ آرندتور این بار قصد دارد درباره خانه مشروطه و اینکه این خانه چگونه ساخته شده و موزه آثار مشروطیت با شما به صورت مختصر صحبت کند. پس با ما همراه باشید.


تاریخچه خانه مشروطه، یکی از خانه‌ های تاریخی تبریز

خانه‌ی مشروطه تبریز در حوالی انقلاب مشروطه فعال‌ترین روزهای خود را گذراند. در این خانه بود که تصمیم‌های مهم تاریخ مشروطه ایران گرفته شد و در نهایت با هزاران مکافات فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار امضا شد. این خانه محل فعالیت مشروطه خواهان بزرگی همچون «باقرخان»، «ستارخان»، «حاج مهدی کوزه کنانی»، «ثقه الاسلام» و... بود. داستان‌ها و روایت‌های متعددی از فعالیت مشروطه خواهان را در دل این خانه نهفته است. روایت‌هایی از زمان به توپ بستن مجلس شورای ملی ایران توسط محمدعلی شاه قاجار،  محاصره 11 ماهه شهر تبریز و تصمیم به پایین آوردن پرچم‌های تسلیم در برابر شاه قاجار!

خانه‌ی مشروطه تبریز در حوالی انقلاب مشروطه فعال‌ترین روزهای خود را گذراند.

در آن سال‌ها بود که حاج مهدی کوزه کنانی این خانه را تأسیس کرد. و در اختیار مشروطه خواهان قرار داد تا جلسات خود را در این خانه برپا کنند. حاج مهدی کوزه کنانی یکی از تاجران بنام مشروطه خواه بود. این خانه پس از جنگ جهانی دوم و اشغال آذربایجان توسط کشور شوروی سابق، محل تجمع فرقه دموکرات شد.

خانه مشروطه به واسطه حضور تندیس‌ها، اسناد  و... با تغییر و مرمتی که در تالارها و اتاق‌ها داده شد، در سال 1375 تبدیل به موزه مشروطه شده‌است.


معماری خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز با زیر بنای حدود 1300 متر مربع به صورت دو طبقه و از سنگ، آجر و خشت به صورت اندرونی و بیرونی ساخته شده‌است. معمار این بنا «حاج ولی معمار» است. حاج ولی الله معمار سال‌ها در روسیه زندگی می‌کرد. در سال 1247 شمسی به ایران آمد و این بنای زیبا را به سبک معماری قاجار ساخت. طبقه‌ی اول خانه مشروطه، 6 اتاق دارد و طبقه‌ی دوم آن یک سالن بزرگ به ابعاد  9*6 متر و 6 اتاق در سرسرا دارد.

یکی از زیباترین بخش‌های خانه مشروطه تبریز، ارسی‌ها و اتاق‌های رو به حیاط آن است که با پنجره‌های مشبک رنگین تزیین شده‌اند.

از ویژگی‌‍‌های بارز معماری خانه مشروطه که می‌توان به آن اشاره کرد، تزیینات بی‌نظیر و وجود پنجره‌های ارسی شکل و رنگین خانه است که به صورت کشویی بالا و پایین می‌روند، سرستون‌های گچ‌بری شده، درهای منبت کاری شده و ستون‌هایی که در قسمت سرسرای خانه برپا شده‌اند، همگی گویای هنر و سلیقه‌ی ایرنیان دارد. سبک معماری خانه مشروطه به کلاه فرنگی شهرت دارد که ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است.


موزه مشروطه

سال 1375 شمسی تغییراتی در این خانه تاریخی تبریز داده شد و با به نمایش درآوردن اسناد تاریخی مشروطه این موزه افتتاح شد. در این خانه تاریخی که اینک تبدیل به موزه مشروطه شده، تندیس‌هایی از افراد شناخته شده همچون حسین خان باغبان، حاج علی دواچی، حاج علی ختایی، هوارد باسکرویل، کربلایی علی موسیو، شیخ علی‌اصغر لیلاوایی، علی‌اکبر دهخدا، زینب پاشا (تنها زن مشروطه خواه) وجود دارد.

در کنار این تندیس‌ها، سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب نامه‌ها، تصویر اسناد تاریخی و فرمان مشروطه نیز دیده می‌شود.

در سال 1354 خانه مشروطه به ثبت ملی رسید و در سال 1367 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد.


آدرس خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه در غرب بازار تبریز، راسته کوچه و روبروی مسجد جامع قرار دارد. در تور تبریز آرندتور از این خانه تاریخی بازدید خواهید داشت.

خانه مشروطه یکی از خانه های تاریخی و موزه‌های مشهور شهر تبریز است.


ساعت بازدید خانه مشروطه تبریز

ساعت بازدید خانه مشروطه تبریز در فصل‌های مختلف سال متفاوت است، در شش ماه اول سال یعنی بهار و تابستان، ساعت بازدید آن از 9 صبح الی 19:30 عصر خواهد بود. اما در شش ماه دوم سال به دلیل کوتاهی روز ساعت بازدید از 9 الی 17:30 خواهد بود.

سفر به تبریز توسط آرندتور به صورت شخصی برگزار می‌شود و شما می‌توانید وسیله نقلیه و محل اقامت خود را انتخاب کنید. خدماتی که تور تبریز آرندتور به شما عرضه می‌دهد دو شب اقامت در هتل با صبحانه و همراهی لیدر محلی برای بازدید از 7 جاذبه گردشگری همچون پارک ائل گلی، خانه مشروطه، موزه قاجار، مقبره الشعرا، موزه آذربایجان، مسجد کبود، پارک خاقانی، روستای صخره‌ای کندوان است. در صورتیکه گشت‌های آپشنال را بخواهید داشته باشید با پرداخت هزینه اضافی به بازدید از جنگل‌های ارسباران، قلعه بابک ـ جلفا و منطقه آزاد ارس، دریاچه ارومیه و تفرجگاه بند، پل معلق مشگین شهر خواهید رفت.



1399/12/18 | کد مطلب: 939
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.