کوچه‌ های مسقف قطرم
روستایی که پنج هزار سال قدمت دارد

کوچه‌ های مسقف قطرم

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

قطرم زیبا در دل کویر مرکزی ایران با پنج هزار سال تاریخ و تمدن، هنوز نفس می‌کشد و مانند عروسی در دل کوه‌ها جا گرفته است. این روستا که در گذشته قدرم و قدرام هم نامیده می‌شده‌است، آب و هوای مطبوع و دلچسبی دارد و کمتر کسی باور می‌کند در قلب کویر واقع شده باشد. فاصله‌ی قطرم تا بافق ۴۳ کیلومتر است و در استان یزد قرار دارد.

کوچه‌های مسقف و خانه‌های پلکانی

خانه‌های قطرم از سنگ و گل و چوب ساخته شده‌ و به صورت پلکانی طراحی شده‌اند. کوچه‌های روستا باریک و اغلب مسقف است و در بسیاری از آنها جوی آب جریان دارد.

کوه‌های محافظ

دور تا دور روستای قطرم را کوه فرا گرفته است. کوه‌های باجگام یا باجگان مانند حصاری قطرم را پوشانده‌اند و به همین دلیل این روستا سال‌ها از گزند راهزنان و مهاجمان در امان مانده است. دیواره‌های این کوه‌ها بسیار مناسب سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی است و یکی از کوه‌ها شکلی استوانه‌ای دارد. خیلی‌ها این کوه را شبیه دسته‌ی هاون می‌دانند.

 

زیارتگاه پیر قطرم

یکی از اماکن دیدنی قطرم، زیارتگاه پیر قطرم است. این بقعه، مزار عارف روستا است که اهالی برای آن احترام زیادی قائلند و همیشه برای زیارت و استجابت دعا به آنجا می‌روند.

 

محصولات روستا

قطرم به دلیل آب و هوای متنوع و متفاوتی که دارد هم محصولات گرمسیری را در خود پرورش می‌دهد و هم مانند مناطق سردسیری عمل می‌کند. خرما، مرکبات، گردو، بادام و زردآلو از جمله محصولات متنوع این روستا هستند.

 

کافه معمار

روستای قطرم اقامتگاه بومگردی هم دارد. نام این اقامتگاه، کافه معمار است که با فضایی سنتی در یکی از خانه‌های پلکانی احداث شده است. در این اقامتگاه غذاهای محلی و شیرینی‌های سنتی قطرم پخته می‌شود و صنایع دستی هم به فروش می‌رسد.



1399/02/22 | کد مطلب: 848
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور

لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=848
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.