سیمره | سرزمین ماداکتو
سرزمین ماداکتو در انتظار شماست

سیمره، شهر باستانی و رود خروشان

شما هم امتیاز بدهید!

شهر تاریخی سیمره در جنوب غربی دره‌شهر در استان ایلام قرار دارد. این منطقه‌ی زیبا و باستانی پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که هرساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

سرزمین ماداکتو

نام قدیمی سیمره ماداکتو بوده است. حاکمان وقت ماداکتو را در اواخر دوره‌ی ساسانی و اوایل قرون اسلامی، به عنوان مرکز ایالت مهرگان کدک انتخاب کرده‌اند. این شهر بزرگترین محوطه‌ی تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود و ۲۰۰ هکتار مساحت دارد. باستان‌شناسان معتقدند ماداکتو حدود هزار سال پیش در یک زمین لرزه ویران شده است.

 

شهری پر از قلعه و پل

در شهر تاریخی سیمره می‌توانید بقایای چندین قلعه، دژ و ساختمان را ببینید که در کنار پل‌ها و دیگر سازه‌ها خودنمایی می‌کنند. تاکنون ۲۴۶ بخش از شهر در کاوش‌های باستانی کشف شده است. بلندترین بخش شهر که تپه پامیل نام دارد، یکی از این قسمت‌هاست. بخش برزقواله با سی هکتار یکی از مهم‌ترین کشفیات سیمره است که از دوران نوسنگی باقی مانده است. شاه‌نشین سیکان با ۲۰ هکتار، یوژاندر۲ با ۱۴ هکتار و تپه تپه با ۱۳ هکتار از دیگر قسمت‌های جذاب و دیدنی شهر سیمره‌اند.

 

رود سیمره

رودخانه‌ای خروشان سیمره ۷۵۵ کیلومتر طول دارد. این رودخانه که از کوه‌های الوند سرچشمه می‌گیرد در زبان‌های محلی به گاماسیاب و قره سو هم معروف است. رود سیمره از شهر تاریخی سیمره عبور می‌کند و پس از پیچ و خم فراوان و عبور از چند استان در نهایت به کرخه می‌ریزد. رود سیمره یکی از زیباترین و پربرکت‌تربن رودهای ایران است. در جای‌جای این رودخانه می‌توان از مناظر طبیعی دلنشین لذت برد. این رود مشاغل بسیاری را در منطقه ایجاد کرده و کشاورزان، دامداران، صیادان و قایق‌رانان از وجود آن بهره می‌برند.

 

پل گاومیشان

این پل، بزرگترین پل تاریخی غرب کشور است که بر روی رود سیمره ساخته شده است. قدمت پل به زمان ساسانیان برمی‌گردد و ۱۷۵ متر  طول دارد. عرض دهانه‌ی یکی از طاق‌های گاومیشان ۵۰ متر است که عریض‌ترین دهانه‌ی پل در ایران به شمار می‌آید.



1395/05/31 | کد مطلب: 275
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.