کوهدشت کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟ {راهنمای کامل سفر +عکس} |آرندتور

کوهدشت کجاست و چگونه به آن سفر کنیم

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

زمانی که به استان سرسبز لرستان سفر می‌کنید ناخودآگاه به سمت زیباترین شهر آن یعنی کوهدشت کشیده می‌شوید. این شهر در غرب لرستان واقع شده و به دلیل جاذبه‌های گردشگری و آب و هوای معتدل کوهستانی خود هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به این استان می‌کشاند. اگر می‌خواهید بدانید که کوهدشت کجاست و با جاهای دیدنی آن در تور لرستان آشنا شوید تا انتها با ما در این مطلب از وبلاگ آرند تور همراه باشید.

تاریخچه کوهدشت

 نقاشی‌های ۱۲ هزار‌ساله غار میر ملاس و همیان و آثار تاریخی که از غار سرخ دم لکی و سرخ دم لری کشف شده نشان‌دهنده قدمت چندین هزارساله کوهدشت است. کاسی‌ها که جزو نیاکان لرها هستند و بیش از ۵۰ سال بر بابل حکومت کردند نژاد حاکم بر منطقه کوهدشت بودند. در مورد قدمت چندهزارساله کوهدشت لرستان همین بس که  حمدالله مستوفی در کتاب تاریخ برگزیده در مورد  شهر کوهدشت و طرحان که توسط اعراب خراب شده می‌نویسد:کوهدشت شهری بزرگ بوده که اکنون خراب شده است.

کوهدشت در کدام استان است؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب مشاهده کردید کوهدشت در غرب ایران و غرب استان لرستان واقع شده و در دل کوه‌های زاگرس جای گرفته است. این شهر متشکل از تعدادی رشته کوه است که اطراف یک دشت وسیع را فراگرفته و منجر به ایجاد آب و هوایی کوهستانی در این ناحیه شده‌اند.

مساحت کوهدشت

کوهدشت وسعتی به اندازه‌ی ۳۹۷۷ کیلومترمربع دارد که حدود ۱۴ درصد از استان لرستان را پوشش می‌دهد. به‌علاوه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد از شمال به کرمانشاه، از جنوب به پل دختر، از شرق به خرم‌آباد و از غرب به ایلام متصل می‌شود.

کلبه‌ی سوئیسی شین شاه روستای کوهدشت

آب و هوای کوهدشت

حال که متوجه شدیم کوهدشت کجاست باید ببینیم که آب و هوای آن در چه وضعیتی قرار دارد. آب و هوای کوهدشت لرستان معتدل و نیمه خشک بوده و حداکثر به ۴۲ درجه و حداقل به منفی ۷ درجه می‌رسد.

با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر به این شهر اوایل بهار بوده که دوره‌ی خشکی هنوز آغاز نشده است. به‌علاوه در اوایل بهار، طبیعت زیبای کوهدشت بیشتر از هر زمانی زیبایی‌های خود را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید از قدم‌زدن در دل جنگل‌های بلوط یا تماشای رودهای زیبا لذت ببرید.

مردم کوهدشت

کوهدشت از دیرباز محل اقامت مردمان باستان کوه‌های زاگرس یعنی کاسیت‌ها بوده است. در حال حاضر عموم مردم در کوهدشت لرستان مسلمان و پیرو مذهب شیعه یا اهل حق هستند. به‌علاوه باید اشاره کنیم که طایفه‌های گوناگونی هم در آن زندگی می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها گراوند، امرایی و آزادبخت است.

سخت‌کوشی قسمت جدایی ناپذیر فرهنگ مردم در کوهدشت لرستان است و عمده‌ی افراد به دلیل اقلیم خاص منطقه بیشتر به کارهایی نظیر دام‌داری و کشاورزی مشغول هستند.

زبان مردم کوهدشت

در کوهدشت ۹۰ درصد جمعیت به زبان لکی و ۱۰ درصد دیگر هم به زبان لری صحبت می‌کنند که به زیبایی نشان‌دهنده‌ی همزیستی مسالمت‌آمیز این مردمان و اتحاد آن‌ها با یکدیگر است.

معرفی مکان‌های دیدنی شهر کوهدشت

وقتی محل سکونت خود را با این سؤال که کوهدشت کجاست ترک می‌کنید مهم نیست هدف شما از سفر بازدید از مناطق طبیعی است یا آثار باستانی چرا که این شهر به‌واسطه قدمت و تاریخچه غنی خود در کنار مناطق طبیعی بسیار زیبا آثار تاریخی زیادی نیز دارد. قلعه کوهزاد، قلعه منیژه، غار عالی آباد، غار میر ملاس و قلعه چنگری تنها بخشی از مکان‌های دیدنی شهر کوهدشت به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی برخی از مکان‌های دیدنی این شهر می‌پردازیم:

تنگه شیرز

تنگه شیرز یا گرند کانیون ایران یک تنگه اعجاب‌انگیز و در نوع خود بی‌نظیر است. این تنگه شیرز بر اثر فرسایش در سالیان دراز توسط آب و سایر عناصر طبیعی شکل‌گرفته است. وقتی از تنگه شیرز بازدید می‌کنید، متوجه می‌شوید که فرسایش همیشه هم مضر نیست و می‌تواند زیباترین پدیده‌های هستی را خلق کند. چشمه‌های پر آب، درختان میوه کوهی، رودخانه‌های کوچک و سکوت آرامش‌ بخش حاکم بر فضا تنگه شیرز را به زیباترین جاذبه گردشگری کوهدشت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: ۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

دره سرطرهان

وقتی به دنبال پاسخ سؤال کوهدشت کجاست می‌روید نمی‌توانید از دیدن دره سرطرهان کوهدشت غافل شوید. این دره قرن‌ها محل زندگی اقوام مختلف بوده است و علاوه بر طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی که دارد از پیشینه تاریخی هزار ساله  نیز برخوردار است. مراتع سرسبز، گل‌های وحشی و درختانی نظیر زالزالک و پسته تنها بخشی از زیبایی‌های دره سرطرهان به شمار می‌رود. خوب است بدانید در این دره آثار تاریخی نظیر یک بت ایلامی و آثار سفالی بسیار قدیمی هم کشف شده است.

پارک جنگلی بلوران

پارک جنگلی بلوران کوهدشت کجاست؟ وقتی  مسیری ۳۰ کیلومتری  را در جهت غرب کوهدشت طی می‌کنید به پارک جنگلی بلوران می‌رسید. این جنگل در میان جاده کوهدشت به اسلام‌آباد غرب و در دامنه‌ رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. اگر در یک روز تابستانی سری به این پارک جنگلی بزنید می‌توانید از  تماشای درختان سر به فلک کشیده بلوط، بادام، زالزالک و آلوی وحشی لذت ببرید. در کنار لذت‌بردن از طبیعت  پارک جنگلی بلوران می‌توانید از قبرستان تاریخی بلوران، بارگاه آقامیرزا حسین و سایر مکان‌های دیدنی پارک جنگلی بلوران هم دیدن کنید.

معبد سرخ دم لری

در ۶ کیلومتری شرق کوهدشت غار قدیمی و بسیار زیبای سرخ دم لری قرار دارد. شهرت معبد دم لری به‌خاطر آثار کشف شده از دوران آشوری است. علاقه‌مندان به آثار باستانی همه‌ساله برای بازدید از این معبد به شهر کوهدشت سفر می‌کنند. بر اساس کاوش باستان‌شناسان  نقشه این معبد از یک  اتاق مرکزی بزرگ با یک آتشدان در مرکز آن و اتاق‌های بسیاری دورتادور اتاق مرکزی تشکیل شده است. آثار گوناگونی مانند پلاک‌های مرغی و مجسمه‌های کوچک از مردان و زنان و پیکره‌ها از این محوطه تاریخی کشف شده است.

غار میرملاس

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کوهدشت لرستان غار میرملاس نام دارد که به دلیل نقاشی‌های زیبا و خارق‌العاده از انسان‌ها و حیوانات همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این نگاره‌ها به گزارش تاریخ‌شناسان حدود ۵ تا ۶ هزار سال قدمت دارند. غار میرملاس از چنان اهمیتی برخوردار است که گریشمن باستان‌شناس فرانسوی برای دیدن آن به لرستان سفر کرده است. اگر به دنبال پاسخ سؤال کوهدشت کجاست، به تور لرستان سفر کردید مطمئناً غار میرملاس بهترین مقصد برای سفر شما است.

بهترین زمان سفر به کوهدشت چه زمانی است؟

کوهدشت یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری  ایران  است. اگر می‌خواهید یک سفر به‌یادماندنی را همراه عزیزانتان تجربه کنید، در اوایل فصل بهار یعنی فروردین  و اردیبهشت‌ماه به کوهدشت سفر کنید. در اوایل بهار طبیعت زیبای کوهدشت بیشتر از هرزمانی زیبایی‌های خود را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید از قدم‌زدن در دل جنگل‌های بلوط یا تماشای رودهای زیبای کوهدشت لذت ببرید.

سفر به کوهدشت با هواپیما

سوغات کوهدشت

در این قسمت از مقاله کوهدشت کجاست می‌خواهیم تعدادی از سوغات این شهر پر جاذبه را به شما معرفی کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به عسل، شیرینی آردی، نان ساجی، انواع حلواها و کلوچه‌های مخصوص اشاره کرد. مردم محلی کوهدشت کشک محلی نیز درست می‌کنند که می‌توانید از آن در غذاهایی نظیر کشک و بادمجان، کله‌جوش و آش رشته استفاده کنید.

روش‌های سفر به کوهدشت کدام است؟

 برای سفر به کوهدشت می‌توانید از هواپیما، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کنید. در ادامه مقاله کوهدشت کجاست  به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

سفر به کوهدشت با هواپیما

 اگر سفر زمینی برای شما دشوار و خسته‌‌کننده است، می‌توانید از شهر محل زندگی خود با هواپیما به استان لرستان سفر کنید و سپس با استفاده از اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه به سمت کوهدشت بروید.

سفر به کوهدشت با اتوبوس

اگر جزو افرادی هستید که ممکن است هر لحظه چمدان خود را برای سفر آماده کنند، سفر با اتوبوس برای شما بهترین گزینه است؛ زیرا هر زمان که بخواهید می‌توانید به‌راحتی بلیت اتوبوس تهیه کنید. برای سفر به کوهدشت با اتوبوس ابتدا باید به استان لرستان بروید و سپس مجددا با اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه سفر خود را ادامه دهید.

سفر به کوهدشت با اتوبوس

سفر به کوهدشت با ماشین شخصی

اگر تمایل دارید در مسیر سفر  به کوهدشت از طبیعت و جاده پرپیچ و خمی که در پیش رو دارید لذت ببرید و یا در استراحتگاه‌‌های مسیر توقف کنید و در کنار خانواده خود چای بنوشید سفر با ماشین شخصی برای شما بهترین گزینه است. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی از شهر محل زندگی خود به کوهدشت سفر کنید.

اقامتگاه‌های روستای کوهدشت

زمانی که آماده سفر به کوهدشت می‌شوید، بهتر است وسایل لازم برای سپری‌کردن یک شب نسبتاً سرد در طبیعت زیبای کوهدشت را همراه خود داشته باشید؛ زیرا امکان ندارد بتوانید از طبیعت زیبای کوهدشت دل بکنید. اگر ماندن در چادر برای شما سخت است، می‌توانید شب را در یکی از اقامتگاه‌های زیر بگذرانید:

. خانه بومی خانک

در منطقه‌ی داوود رشید، روستای ده خسرو، اقامتگاهی قرار گرفته که فضایی گرم و صمیمی دارد. ظرفیت پذیرش این اقامتگاه ۱۰ نفر بوده و در آن سیستم گرمایشی، سرمایشی، توالت ایرانی، ظروف اولیه پخت و پز، آشپزخاه اختصاصی، گاز، یخچال، سینک و... وجود دارد.

خانه بومی خانک روستای کوهدشت

۲. مهمان‌پذیر ولیعصر

مهمان‌پذیر ولیعصر کوهدشت کجاست؟ این اقامتگاه در خیابان رهبری، جنب بانک رفاه، طبقه سوم پاساژ قصر نور واقع شده و اتاق‌های ۸، ۱۲، ۱۶ و ۲۵ مترمربعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. سایر امکانات این مهمان‌پذیر شامل پارکینگ، آسانسور، صندوق امانات، تاکسی سرویس شبانه‌روزی، خشکشویی و... است.

۳. هتل آزادی کوهدشت

هتل ۱۴ اتاقه آزادی در سال ۱۳۸۶ در جاده‌ی کوهدشت-خرم‌آباد، میدان کشاورز تأسیس شد و از جمله امکانات آن می‌توان به اتاق ۲ نفره، سوئیت ۲ نفره و ۳ نفره اشاره کرد. سایر خدمات هتل آزادی کوهدشت لرستان شامل کافی‌شاپ، پارکینگ، صندوق امانات و اینترنت است.

هتل آزادی کوهدشت

۴. اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان

از آنجایی که اقامتگاه‌های کوهدشت محدود هستند می‌توانید شب را در اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان واقع در شهر خرم‌آباد روستای سنگ‌تراشان بگذرانید. این اقامتگاه در مجموع ۶ اتاق کف‌خواب ۷ نفره داشته و می‌تواند از حداکثر ۴۲ نفر پذیرایی کند.

سایر امکانات این مجموعه شامل پارکینگ اختصاصی غیرمسقف،‌ آشپزخانه، راهنمای محلی، سیستم گرمایش و سرمایش و حمام اختصاصی است.

اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان روستای کوهدشت

۵. کلبه‌ی سوئیسی شین شاه

در شهرستان خرم‌آباد، روستای گوشه شهنشاه اقامتگاهی به نام کلبه‌ی سوئیس شین شاه وجود دارد که مجهز به یک واحد اقامتی تراس‌دار با امکان پذیرش شش مهمان است. در این کلبه‌ی دوبلکس ۱۲۰ متری در مجموع دو اتاق خواب وجود دارد که در هرکدام از آن‌ها یک تخت دو نفره قرار گرفته است.

سایر امکانات و خدمات این مجموعه شامل سرویس بهداشتی اختصاصی،‌ راهنمای گردشگر، اینترنت رایگان، پارکینگ غیرمسقف، فوتبال دستی، مبل، تلویزیون،‌ طبیعت‌گردی با موتور جهارچرخ و آفرود و... است.

بیشتر بخوانید: درباره زیباترین آبشارهای لرستان

کلام آخر

وقتی صحبت از سفر به میان می‌آید بیشتر افراد تمایل دارند به شمال کشور سفر کنند؛ زیرا می‌خواهند تعطیلات خود را در طبیعت بکر شهرهایی نظیر گیلان و رشت سپری کنند. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مسافرت و تور طبیعت گردی بعدی خود سری به کوهدشت بزنید تا شاهد زیباترین منظره‌های هستی باشید. اگر به مسافرت علاقه‌مند هستید و به همین خاطر به مقاله کوهدشت کجاست و چگونه به آن سفر کنیم مراجعه کردید می‌توانید با مراجعه به سایت آژانس مسافرتی آرند تور اطلاعات بیشتری درباره مناطق گردشگری بکر ایران کسب کنید.



1402/01/05 | کد مطلب: 1478
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
دکتر قاسمعلی حسنی
1402/09/03 09:11
اطلاعات خوبی بود ولازم است از نژاد مردم کوهدشت هم بنویسید عموما مردمانی قدبلند رشید سفید و زیبا هستن و بسیار مهربان و مهمان نواز و اگر شما کاری در کوهدشت داشته باشید با جان و دل و مخلطانه کمک میکنند
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1402/09/05 22:36
باسلام و احترام
باتشکر از توضیحات شما
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.