گنبد نمکی جاشک، بهشت شور ایران
معرفی جاهای دیدنی استان بوشهر

گنبد نمکی جاشک، بهشت شور ایران

شما هم امتیاز بدهید!

می‌دانید بهشت شور ایران کجاست؟ گنبد نمکی جاشک یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری و تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر است که در سال 88 به ثبت رسیده‌است.

تور بوشهر

گنبد نمکی جاشک یکی از بی نظیرترین مناظر طبیعی ایران و هشتاد و هشتمین اثر ملی ایران است که در حدفاصل بین شهرستان دیر و شهرستان دشتی قرار دارد. اگر دوست دارید این منطقه را از نزدیک ببینید، می توانید با ما در تور بوشهر همسفر شوید. اما بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی کافی و کوتاه در این باره داشته باشید. پس با ما در وبلاگ آرندتور همراه باشید.

 

معرفی گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی مرتفع‌ترین قسمت کوه جاشک است و به صورت شمال شرقی-جنوب غربی قرار دارد. گنبد نمکی در ابعاد 12 کیلومتر طول و 4.5 کیلومتر پهنا در ارتفاع 1350 متری از سطح دریا واقع شده‌است. این گنبد حدود 3666 کیلومتر، وسعت دارد.

فعالیت این کوه نمک بسیار زیاد بوده و تأثیرات زیادی روی «رود مند» که از کنار این کوه می‌گذاشته، داشته و آب آن را شور می‌کند. به گونه‌ای که آب رود مند قبل از عبور از این منطقه، کاملا شیرین است و برای کشاورزی و شرب اهالی استفاه می‌شود. اما به محض عبور از گنبد نمکی جاشک، شور و با درصد نمک بسیار بالا می‌شود.

گنبد نمکی جاشک یکی از فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است.

پوشش گیاهی گنبد نمکی جاشک

منطقه جاشک کوهستانی است و به علت شرایط خاص و توپوگرافی منطقه، فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و تنها چشمه‌ها و غارهای نمکی به تعداد زیاد وجود دارد.این کوه در حاشیه درویشی رودخانه مند قرار دارد. کوه از بخش‌های نمکی و آهکی تشکیل شده، قسمت‌های نمکی آن فاقد هرگونه پوشش گیاهی است. اما بخش‌های آهکی آن پوشش گیاهی خوبی داشته و گیاهانی رشد کرده‌اند که نسبت به شوری مقاوم هستند.

پوشش گیاهی منطقه شامل گون، گیشدار و قیچ است که در فصل زمستان و بهار سطح زمین را می‌پوشاند و منطقه زیبایی را می‌سازد. علاوه براین درختچه‌های کنار نیز به وفور در این منطقه، وجود دارد.

گنبد نمکی جاشک و جاذبه‌های گردشگری آن

  • مناسب برای محققان زمین شناسی

گنبد نمکی جاشک، به دلیل چشم اندازهای زیبای زمین شناسی، انواع سنگ‌های متنوع، غارهای طبیعی، طبیعت بکر و... نه تنها برای تفریحاتی همچون کوهنوردی مناسب است، بلکه نمونه‌ی جالبی برای تحقیقات زمین شناسی است.

 

  • ظاهر جذاب کوه نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک، به دلیل وجود نمک‌های طعام در گنبد، منظره‌ی بسیار زیبایی را درست کرده، به نحوی که از جاده خورموج دیر شما شاهد یک کوه برفی زیبا در بخش شرقی دشت هستید.

 

  • یخچال‌های نمکی

یکی دیگر از پدیده‌های گنبد نمکی، یخچال‌های طبیعی آن است که در قسمت غربی تشکیل می‌شوند. این یخچال‌ها در حاشیه گنبد ساخته شده و به دلیل مشابهت انها به یخچال‌های یخی به این نام شهرت دارند.

 

  • آبشارهای نمکی

آبشارهای نمکی یکی دیگر از ویژگی‌های گردشگری گنبد نمکی جاشک هستند که در مسیر جریان آب گنبد در فصول کم آب ساخته می‌شوند. این آبشارها در واقع بلورهای نمکی ضخیمی هستند که در مسیر جریان آب گنبد و در فصول کم آب ساخته می‌شوند.

اگر قصد دارید، آبشارهای نمکی گنبد نمکی جاشک را مشاهده کنید باید در اواسط بهار تا تابستان و پاییز به این منطقه سفر کنید.

  • غارهای نمکی گنبد نمکی جاشک

یکی دیگر از جلوه‌های گنبد نمکی جاشک، وجود غارهای نمکی است که در اثر انحلال رسوبات نمکی ایجاد می‌شوند و به وفور در منطقه وجود دارند. در قسمت داخلی این غارها، بلورهای نمکی به شکل استلاگمیت و استلاکتیت دیده می‌شوند که غارها را زیباتر می‌کند.

 

  • تنوع رنگ‌ها در گنبد نمکی جاشک

در گنبد نمکی جاشک، شما بلورهای بسیار زیبای نمک و کانی‌های غیر سیلیکاته همچون «پیریت» و «فلورین» را در گنبدهای نمکی جاشک مشاهده می‌کنید.

در این گنبدهای نمکی کانی و بلورهای زیادی وجود دارد. علاوه براین شما شاهد تنوع رنگ‌های متنوع قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه، نارنجی خواهید بود که این منطقه را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

 

  • ساخت پلایا در گنبد نمکی جاشک

پلایا یکی از پدیده‌های زیبای فرسایش است که در دشت‌های پایین دست گنبدهای نمکی ایجاد می‌شوند. پلایا یا دق به دلیل به دلیل شوری بالای آب‌های فصلی که از گنبدهای نمکی عبور می‌کنند، روی دشت به صورت پهنه‌های نمکی ایجاد می‌شوند.

پلایا یا دق، یکی از اشکال ژئومورفولژیکی است که در پست‌ترین قسمت حوضه آبریز یا دشت‌های سحطی ایجاد می‌شود.

سخن آخر

گنبد نمکی جاشک همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، تنها اثر طبیعی استان بوشهر است که در سال 1388 به ثبت ملی رسیده و اکنون اداره آن در دست سازمان محیط زیست است.

گنبد نمکی جاشک یکی از جاذبه‌های بسیار مناسب گردشگری استان بوشهر است که به واسطه‌ی خاص بودن آن، می‌تواند گردشگران بسیاری را به تماشای خود دعوت کند. چنانچه تمایل دارید که این منطقه را از نزدیک ببینید، می‌توانید با تور بوشهر آرندتور همراه باشید و از گنبد نمکی جاشک دیدن کنید.



1400/05/23 | کد مطلب: 1234
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1234
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.