روستای اصفهک، دهکده‌ای400 ساله!
معرفی جاهای دیدنی طبس

روستای اصفهک، دهکده‌ای400 ساله!

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

روستای اصفهک با قدمتی 400 ساله در 38 کیلومتری عروس کویر ایران، طبس قرار دارد. در این روستا، یک رصدخانه وجود دارد که از غروب آفتاب پذیرای گردشگران است.

تور طبس

روستای اصفهک یکی از مناطق کویری استان خراسان جنوبی است که در 38 کیلومتری شهر طبس قرار دارد. آب و هوای روستای اصفهک به نسبت مناطق کویری پیرامونش، به دلیل همجواری با کوهستان، معتدل‌تر و خنک‌تر است.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم این بار به سراغ روستای تاریخی اصفهک رفته و شما را با این روستا بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد روستای اصفهک، معماری روستای اصفهک، جاذبه‌های گردشگری اصفهک، پیشه مردم روستا، بهترین زمان سفر به اصفهک، اقامتگاه اصفهک مطالب بیشتری بدانید.

 

معرفی روستای اصفهک

روستای اصفهک همانطور که اشاره شد، آب و هوای خنک‌تری دارد. این امر سبب می‌شود تا از لحاظ پوشش گیاهی نیز این منطقه متنوع‌تر باشد. وجود درختان نارنج و خرما به صورت نامنظم در کنار زمین‌های کشت زعفران و پونه از جمله ویژگی‌های روستای اصفهک است.

در کنار آب و هوای متعادل‌تر روستای اصفهک، وجود چند قنات پر آب همچون «عباس آباد»، «توکل آباد»، «ده نو» و «اسکندرآباد»، از جمله دلایل رشد درختان خودرو و متنوع در این منطقه است.

روستای اصفهک از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس است.

معماری خانه‌های روستای اصفهک

معماری خانه‌های روستایی اصفهک کاملا با معماری خانه‌های کویری مطابقت دارد. مصالح به کار گرفته شده در آنها، خشت و گل است.

خانه‌های روستای اصفهک بسیار فشرده بهم هستند. همین فشردگی باعث ایجاد سایه بیشترمی‌شود.

در فصول گرم سال فشردگی خانه‌ها به هم در دریافت کمترین میزان نور آفتاب بسیار موثر است. فشردگی خانه‌ها، تبادل حرارتی بین آنها را به حداقل می‌رساند. این امر سبب می‌شود، خانه‌ها در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر باشند.

شکل گنبدی خانه‌های روستایی اصفهک، سبب ایجاد سایه بر خلاف جهت تابش خورشید می‌شود. به طوریکه در ساعات اوج تابش آفتاب، همیشه یک سمت گنبد، سایه دارد. این امر، موجب جذب گرمای کمتر می‌شود.

فشردگی خانه‌های روستایی اصفهک موجب کاهش میزان سرقت در آنها می‌شود.

جاهای دیدنی روستای اصفهک

با زلزله‌ای که در سال 1357 در منطقه رخ داد، قسمت‌های زیادی از روستای اصفهک از بین رفت. اما بخش‌هایی همچون مسجد جامع، حمام قدیمی روستا و رصدخانه کویری باقی ماند. در این قسمت به بررسی هرکدام از این اماکن تاریخی روستا می‌پردازیم:

  • مسجد جامع

معماری مسجد هر منطقه، از معماری خانه‌های بومی آنجا پیروی می‌کند. این قائده در مورد مسجد جامع اصفهک نیز وجود دارد. این مسجد دارای فضای کوچک با یک گنبد کاهگلی و چند پنجره کوچک است.

  •  حمام قدیمی

یکی دیگر از جاهای تاریخی اصفهک، حمام قدیمی آن است. این حمام دارای سکویی برای نشستن، سربینه، درگاه‌های کوتاه و حوضی در وسط است که به طور کامل بازسازی شده‌اند.

  • رصدخانه کویری

در زمان بازسازی روستا، پس از زلزله 1357، یک رصدخانه به این مجموعه افزوده شد. این رصدخانه متشکل از سه دیواره آجری است که به صورت دایره‌های متحدالمرکز در کنار هم قرار دارند.

روستای اصفهک، زیباترین آسمان‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهد! این رصدخانه، از غروب آفتاب، میزبان گردشگران است تا پهنه‌ی زیبای آسمان کویر را رصد کنند!

پیشه اهالی روستای اصفهک

به دلیل آب و هوای مناسب و وجود چاه‌های غنی در این منطقه که مهم‌ترین آنها «چاه کوثر» است، اهالی روستا، پیشه‌ی دامپروری و کشاورزی را انتخاب کرده‌اند و محصولاتی همچون زعفران و خرما، سوغات اصلی اهالی اصفهک است.

آب و هوای روستای اصفهک، اغلب 5 تا 6 درجه از طبس خنک‌تر است.

آداب و رسوم اهالی روستای اصفهک

جمعیت اندکی در روستای اصفهک زندگی می‌کنند. مردم منطقه، در گذشته که برق و روشنایی وجود نداشت، به منظور جمع شدن و ادای سنت صله رحم، در خانه‌هایشان، فانوس روشن می‌کردند و دور هم جمع می‌شدند. به این مراسم، «چراغن اصفهکی» می‌گفتند.

اگر این روزها به روستای اصفهک سفر کنید، در تاریکی می‌بینید، هنوز هم، در گوشه و کنار روستا، فانوس‌هایی وجود دارد و اهالی دور آن جمع شده‌اند. با انجام این سنت دیرینه، مردم آن را زنده نگه داشته و به نسل‌های بعدی ارمغان می‌دهند.

 

بهترین زمان سفر به روستای اصفهک

از آنجاکه اصفهک در منطقه کویری قرار دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول سرد یعنی اواخر پاییز و زمستان است که آب و هوای منطقه بهتر است.

 

اقامتگاه روستای اصفهک

تا چند سال پیش، اگر به روستای اصفهک سفر می‌کردید و قصد ماندن داشتید، باید کمپ می‌کردید. اما چند سالی است که این روستای زیبای تاریخی یک اقامتگاه بوم گردی دارد. گردشگران می‌توانند از خدمات مختلف آن همچون، رستوران، سرویس بهداشتی، حمام و اقامت چند روزه استفاده کنند.

 

تور طبس با آرندتور

یکی از جاهای دیدنی طبس که با آرندتور به بازدید از آن می‌روید، روستا اصفهک است. آرندتور شما را در یک سفر 3.5 روزه، با اتوبوس VIP سی و دو نفره و7 وعده غذا مهمان خواهد کرد. درجه سختی سفر طبس 3 از 6 است.

در این سفر طبیعت گردی- تاریخی، به غیر از روستای اصفهک، 9 جاذبه‌ی گردشگری دیگر را نیز دیدن خواهید کرد و در مسیر بازگشت به تهران، به بازدید از دریاچه نمک خور بیابانک در استان اصفهان خواهید رفت.

دریاچه خور نمک بیابانک، یکی از قدیمی‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی فصلی نمک در ایران است. سطح این دریاچه، با اشکال هندسی منظمی پوشیده شده‌است. به دریاچه نمک خور بیابانک، دریاچه نمک کویر مصر نیز می‌گویند. پس با آرندتور در یک سفر به یاد ماندنی همراه باشید و از 11 جاذبه‌ی گردشگری طبس دیدن کنید.



1400/05/10 | کد مطلب: 1220
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1220
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.