تور کرمان | تورهای کرمان اردیبهشت 1403 {قیمت تور کرمان}

تور کرمان

71 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

استان کرمان که در پارسی باستان بدان کارمانیا می‌گفتند، پهناورترین و چهارمین استان مرتفع ایران زمین است که به عنوان یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جهان شهرت دارد. سابقه‌ی سکونت در این شهر تاریخی به هزاره چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد. شهر کرمان در دوران هخامنشی و در عصر داریوش، جزو ولایات تابعه هخامنشی بوده‌است. آرندتور در یک سفر سه و نیم روزه شما را دعوت به تماشای این شهر تاریخی و 12 نقطه‌ی منحصر به فرد فرهنگی-تاریخی در این شهر و پیرامون آن می‌کند. در تور کرمان شما سه وعده‌ی غذایی و سه میان وعده مهمان آرند تور خواهید بود. ما در ادامه به معرفی مناطقی می‌پردازیم که در تور کرمان به تماشای آن‌ها خواهید رفت.

راهنمای سفر به کرمان

استان کرمان یکی از استان‌های پهناور و وسیع ایران است که در منطقه جنوب شرقی ایران واقع شده است که یک منطقه کاملا بیابانی در مجاورت کویر لوت یکی از گرم‌ترین نقاط زمین است. روش‌های مختلفی برای استفاده از تور کرمان و سفر به این استان وجود دارد. علاقمندان به بازدید از مناطق طبیعی شگفت‌انگیز این منطقه و همچنین آثار تاریخی و باستانی شکوهمند آن می‌توانند از طریق هوایی و همچنین زمینی با اتومبیل و قطار به این منطقه زیبا و دیدنی ایران سفر کنند.
با توجه به گردشگر پذیر بودن استان کرمان و سفر بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی در طول سال به این استان، امکانات رفاهی و اقامتی خوبی در شهرهای مختلف آن به خصوص در شهر کرمان وجود دارد که مسافران می‌توانند بر اساس بودجه خود مناسب‌ترین آن‌ها را برای اقامت انتخاب کنند. بر همین اساس نیز تور کرمان از تهران و سایر شهرهای کشور با توجه به بودجه مسافران در محدوده‌های قیمتی متفاوتی در دسترس است که می‌توان مناسب‌ترین را انتخاب کرده و برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی شگفت‌انگیز کرمان به این منطقه سفر کرد.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به کرمان یا کارمانیا

بهترین فصل سفر به کرمان

همانطور که گفته شد استان کرمان در یک منطقه بیابانی در ناحیه جنوب شرقی ایران واقع شده است که از تنوع آب و هوایی مختلفی برخوردار است. در زمان سفر به این ناحیه از طریق تور کرمان با سه نوع آب و هوای متفاوت روبرو می‌شوید؛ آب و هوای کویری که در منطقه شهداد و حاشیه شهر بم وجود دارد، آب و هوای نیمه‌استوایی که در نواحی کهنوج و جیرفت وجود دارد و آب و هوای معتدل و سرد که در نواحی کوهستانی حاکم است.
بر همین اساس بهترین زمان سفر به این استان به هدف گردشگر از سفر به این منطقه بستگی دارد. اگر قصد سفر به این منطقه با تور شهر کرمان بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر است بهترین زمان برای سفر در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا آخر خرداد ماه است. همچنین بازه زمانی اواخر شهریور ماه تا اوایل مهرماه نیز فرصت مناسبی برای استفاده از خدمات تورهای شهر کرمان و سفر به این استان جهت بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به حساب می‌آید.
اما اگر قصد دارید از خدمات تور تهران کرمان هوایی استفاده کنید و در عین حال سفر ارزانی به این منطقه داشته باشید بهترین زمان برای سفر به کرمان فصل تابستان است که گرمای هوا در بالاترین حد خود قرار دارد.

تور طبیعت کرمان

کرمان منطقه‌ای است که طبیعت دلفریب و محسور کننده‌ای دارد و از تنوع زیادی برخوردار است. در این منطقه بیابانی و کویری می‌توان جنگل‌های انبوه و کوه‌های استوار و سر به فلک کشیده را در کنار کویرهای خشک و بی آب و بیابان‌های گرم مشاهده کرد و در شگفتی‌های آن غرق شد.
جنگل پردیسان قائم که در برنامه تور کرمان وجود دارد منطقه‌ای 300 هکتاری است که به عنوان ریه‌های کرمان شهرت دارد و شیفتگان طبیعت می‌توانند از این منطقه زیبا نهایت لذت را ببرند. در دو کیلومتری شهر ماهان، بهشتی در دل کویر آرام گرفته است که باغ شازده ماهان نام دارد و با زیبایی شگفت‌انگیز خود چشمان هر مسافری را مجذوب خود می‌کند. این باغ سنتی ایرانی یکی از زیباترین باغ‌ها در ایران است که در منطقه کرمان واقع شده است.
باور این موضوع که در یک منطقه بیابانی و خشک بزرگ‌ترین پیست اسکی در جنوب شرق ایران به نام پیست اسکی سیرچ واقع شده باشد، بسیار سخت است. این پیست اسکی در شهری کویری که یکی از مقاصد تور کرمان است مانند بهشتی برای عاشقان ورزش اسکی است که در 80 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. آیا می‌دانید گرم‌ترین نقطه روی کره زمین در ایران و استان کرمان قرار دارد؟ بله کویر شهداد در کرمان منطقه‌ای است که بالاترین دمای هوا در آن به ثبت رسیده است. منطقه خشک و بیابانی که طبیعت کویری زیبا و چشم‌نوازی دارد و مناظر رویایی و حیرت‌انگیزی را در پیش دیدگان شما به نمایش درمی‌آورد.

تور چند روزه کرمان

سفر به استان کرمان از طریق تور کرمان و بازدید از تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی موجود در این منطقه، شاید به روزهای زیادی زمان نیاز داشته باشد. بنابراین با یک بار سفر به این منطقه و اقامت چندروزه در آن نمی‌توان تمام زیبایی‌های شگفت‌انگیز تاریخی و طبیعی آن را دید و لذت برد. در تور چند روزه کرمان بهترین تصمیم بازدید از آثار تاریخی مهم و دیدنی این استان است.
یکی از آثار تاریخی که می‌توان آن را در برنامه تور هوایی کرمان از تهران جای داد، بازدید از مجموعه تاریخی گنجعلی خان است. این مجموعه از بناهای ارزشمند کرمان به حساب می‌آید که از دوران حکومت صفویان در ایران به یادگار مانده است. این مجموعه تاریخی از بخش‌های مختلفی برخوردار است که شامل میدان، بازار سنتی، ضرابخانه و حمام می‌شود که این روزها حمام به عنوان موزه مردم‌شناسی کرمان فعالیت می‌کند.
یکی دیگر از بناها و آثار تاریخی ارزشمند که می‌توان در برنامه تور کرمان قرار داد بازدید از ارگ تاریخی و با شکوه بم است. این ارگ زیبا که بزرگ‌ترین بنای خشتی در جهان است در حادثه زلزله بم با تخریب وسیعی مواجه شد که قسمت‌های از آن مرمت شده یا در دست تعمیر است. با این حال این بنای بزرگ و باشکوه مانند جواهری در دل کویر کرمان می‌درخشد و عظمت و شکوه تاریخ و فرهنگ ایران را به رخ می‌کشد.

تور زمینی کرمان

یکی از روش‌های برگزاری تور کرمان به صورت زمینی است که گردشگران می‌توانند از طریق اتوبوس یا خودروی شخصی به این منطقه سفر کنند. اتوبوس را می‌توان به عنوان مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین وسیله برای سفر به کرمان معرفی کرد که تقریبا از تمامی شهرهای ایران می‌توان با اتوبوس به این شهر سفر کرد. در صورت سفر از تهران به کرمان بوسیله اتوبوس در حدود 12 ساعت در مسیر خواهید بود.
یکی دیگر از راه‌های سفر به کرمان استفاده از خودروی شخصی است که بسته به مبدأ شروع سفر، مدت زمان سفر به این وسیله به کرمان متفاوت است. در صورت سفر از تهران به کرمان با خودروی شخصی دو مسیر برای انتخاب وجود دارد که مسیر اول 980 کیلومتر و مسیر دوم 1200 کیلومتر طول دارد. مسیر اول از شهرهای قم، کاشان و رفسنجان عبور می‌کند و به کرمان می‌رسد که در حدود 10 ساعت طی کردن این مسیر زمان می‌برد. در مسیر دوم از شهرهای قم، اصفهان و مهریز عبور کرده و به کرمان می‌رسید که در حدود 13 ساعت رانندگی در این مسیر به طول می‌انجامد.

تور کرمان با قطار

یکی از وسایل نقلیه ایمن برای تور کرمان و سفر به این منطقه به منظور بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی حیرت‌انگیز آن، قطار است. استان کرمان به شبکه ریلی کشور متصل است و علاقمندان به سفر به این منطقه می‌توانند از قطار به عنوان وسیله نقلیه سفر به کرمان استفاده کنند. بسیاری از آژانس‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری نیز اقدام به برگزاری تور کرمان با قطار می‌کنند که وسیله نقلیه ایمن‌ و مطمئنی به حساب می‌آید.
شهر کرمان هم در مسیر ریلی شمال به جنوب و هم در مسیر ریلی غرب به شرق قرار دارد و تقریبا افراد از تمام شهرهای کشور که به شبکه ریلی متصل هستند امکان سفر به کرمان به صورت زمینی و به وسیله قطار را دارند. ایستگاه راه‌آهن شهر کرمان در منطقه جنوبی این شهر واقع شده است و در حدود چند کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارد. اگر برای سفر به کرمان عجله ندارید بهترین وسیله سفر قطار است که بسته به مبدأ مدت زمان متفاوتی برای سفر به این شهر نیاز دارید. در صورتی که با قطار از تهران به کرمان سفر کنید باید فاصله 1000 کیلومتری را طی کنید که به حدود 14 ساعت زمان نیاز دارد.

تور هوایی کرمان

یکی از سریع‌ترین راه‌های سفر به کرمان و دسترسی به این منطقه، انجام سفر به صورت هوایی است. شهر کرمان به عنوان مرکز استان به فرودگاه مجهز است که می‌توان از سایر شهرها به این شهر در کمترین زمان ممکن سفر کرد. فرودگاه آیت‌الله رفسنجانی در شهر کرمان به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی فعالیت می‌کند که از پروازهای متعددی از سایر شهرهای کشور مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و غیره را میزبانی می‌کند. فاصله شهر کرمان از تهران به صورت هوایی در حدود 800 کیلومتر است که در حدود 90 دقیقه به طول می‌انجامد. به همین دلیل بسیاری از آژانس‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری نسبت به اجرای تور کرمان به صورت هوایی اقدام می‌کنند.
علاقمندان به سفر به کرمان می‌توانند در صورت داشتن محدودیت وقت برای سفر به این شهر، تور کرمان هوایی را انتخاب کرده و به این شهر زیبا و دیدنی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی حیرت‌انگیز سفر کنند و از مدت زمان اقامت خود نهایت لذت را ببرند.

قیمت تور کرمان

عوامل مختلفی در تعیین قیمت تورهای کرمان مؤثر هستند که بر اساس آن‌ها قیمت تورهای مختلف متفاوت است. یکی از عوامل مؤثر در قیمت تور سفر به کرمان، شهر مبدأ است. اینکه گردشگر از چه شهری قصد سفر به کرمان دارد در تعیین قیمت نهایی تأثیر دارد.
راه‌های سفر به کرمان یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت تورهای سفر به این شهر است. اینکه سفر به کرمان از طریق اتوبوس، قطار یا هواپیما انجام شود در قیمت نهایی تور مؤثر خواهد بود. بدون شک سفر با هواپیما به کرمان هزینه بیشتری نسبت به سفر با اتوبوس و قطار به این شهر خواهد داشت.
یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت تور کرمان، نوع و کیفیت محل اقامت مسافران در مدت زمان حضور در این شهر است. هتل‌های و اقامت‌گاه‌های مختلف بر اساس کیفیت و درجه‌بندی که دارند هزینه‌های متفاوتی از مسافران و گردشگران برای اقامت دریافت می‌کنند که باعث می‌شود قیمت‌های متنوعی برای سفر به کرمان از طریق تور وجود داشته باشد. بدون شک اقامت در یک هتل با کیفیت نسبت به اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی هزینه بیشتری برای مسافران و گردشگران خواهد داشت.

جاذبه‌های توریستی کرمان

یکی از دلایل مهم گردشگران خارجی و داخلی برای خرید تور کرمان دیدن جاذبه‌های توریستی این استان است. در کرمان انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی وجود دارد که آن را به یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در ایران تبدیل کرده است. جاذبه‌های گردشگری کرمان از تنوع زیادی برخوردار هستند. در ادامه راهنمای تور کرمان گردی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهم این استان آشنا می‌شویم.
مجموعه گنجعلی خان که شامل بخش‌های مختلف میدان، بازار سنتی، ضرابخانه و حمام (موزه مردم‌شناسی کرمان) می‌شود و معماری آن به دوران عباسیان مربوط است، حمام وکیل که یادگار دوران حکومت زندیه در ایران است، آتشکده آناهیتا که در شرق کرمان بر فراز صخره‌های سنگی واقع شده است و کهن‌ترین اثر باستانی کرمان است، ارگ بم که بزرگترین بنای خشتی جهان به حساب می‌آید از جمله اماکن و جاذبه‌های تاریخی مهم استان کرمان هستند که بدون شک بازدید از آن‌ها در پکیج تور کرمان قرار دارد.
جنگل پردیسان قائم که مانند نگینی زمردین در منطقه بیابانی کرمان می‌درخشد و در حدود 300 هکتار وسعت دارد، باغ شازده ماهان یادگار دوران قاجار که چون بهشتی در دل کویر کرمان است و گردشگران را مبهوت زیبایی و شکوه خود می‌کند، منطقه کوهپایه کرمان که منطقه‌ای مملو از دشت‌های خرم و باغ‌های سرسبز، رودهای خروشان، دره‌های عمیق و آبشارهای زیبا و مرتفع است، پیست اسکی سیرچ که بهشتی برای عاشقان ورزش اسکی به حساب می‌آید و کویر شهداد گرمترین نقطه زمین از جمله جاذبه‌های طبیعی تور گردشگری در کرمان است. با آرند تور همراه باشید تا دقیق‌تر به جاذبه های گردشگری کرمان نگاهی بیندازیم.

تور کرمان آرند تور

1. باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان، یکی از هشت باغ ایرانی که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده‌است. باغ شازده ماهان، در سال 1353 به ثبت ملی رسید. این باغ 5.5 هکتاری در دو کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و در دوره‌ی قاجار «محمد حسن خان سردار ایروانی» دستورساخت آن را داده‌است. اما ساخت و تکمیل آن بعدها توسط «عبدالحمید میرزا ناصرالدوله» به اتمام رسید. البته ساخت بنا به صورت کامل تمام نشد و بنا نیمه‌کاره تا عصر معاصر باقی مانده‌است. می‌گویند زمانی که حاکم کرمان فوت کرد، معمار ساختمان تغار گچی را به دیوار کوبید و کار را نصفه نیمه رها کرد. همین امر باعث شد تا بخشی از کاخ، فاقد تزیینات و ظریف‌کاری‌های معمول باشد و کار نیمه تمام باقی‌بماند. زیبایی باغ شازده ماهان تنها به بنای آن نیست، بلکه فواره‌های زیبای این باغ 407 متری در بدو ورود توجه شما را به خود حسابی جلب می‌کند. باغ شازده ماهان دارای چهار بنای مشهور است که عبارتند از کوشک یا عمارت اصلی، سردر، عمارت شاه نشین و حمام

باغ‌های ایرانی برگرفته شده از هنر و معماری ایرانی هستند و قدمت آن‌ها به دوره‌ی هخامنشی و کوروش کبیر بر می‌گردد. باغ‌های ایرانی با فرم هندسی خاص و منحصر به فردشان به دستور کوروش بزرگ ساخته می‌شدند. این سبک بعدها به دوره‌ی ساسانی و دوره‌های پس از اسلام هم ورود پیدا کرد  و تا عصر معاصر ادامه دارد. از جمله ویژگی‌های باغ‌های ایرانی می‌توان به دیوارهای بلند، استخر و یک جوی اشاره کرد که در نهایت به عمارتی زیبا می‌رسد.
تور کرمان آرند تور

2. آستان شاه نعمت الله

آستان شاه نعمت الله به مساحت 35000 مترمربع یک آرامگاه عرفانی و تاریخی متعلق به دوره تیموری است، البته هرگوشه‌ی این بنا در یک دوره‌ی متفاوت ساخته شده‌است. به گونه‌ای که ساخت و مرمت آن تا دوره‌ی قاجاریه طول کشید. این آستانه‌ی متبرک، متعلق به شاعر و عارف نامی ایران «سید نورالدین شاه نعمت الله ولی ماهانی کرمانی» است که در قرن هشتم و نهم هجری می زیسته و ایشان پایه‌گذار سلسله نعمت اللهی هستند. آستان شاه نعمت الله یک بنای ساخته شده از خشت و گل بوده که دارای گنبد و مناره‌های فیروزه‌ای است، فرم ظاهری این بنا در کنار زیبایی درختان سرو قامتش جلوه‌ای خاص به آن داده‌است. به گونه‌ای که در همان نگاه اول شما میخکوب عظمت و هیبت این بنا خواهید شد. آستان شاه نعمت الله، در 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان در شهر ماهان قرار داشته و برای رسیدن به آن کافی است نیم ساعت رانندگی کنید. این آستانه مقدس یکی از آثار ایرانی که در سال 1310 شمسی به ثبت ملی رسیده‌است.

3. سرو هزارساله سیرچ

پس از صرف نهار در ادامه‌ی تور کرمان به سمت کلوت‌های شهداد حرکت می‌کنید. در مسیر کلوت شهداد به بازدید روستای سیرچ زادگاه نویسنده‌ی مشهور هوشنگ مرادی کرمانی می‌روید و سرو هزارساله‌ی این ییلاق خوش آب و هوا را که به عنوان میراث طبیعی ایران نیز به ثبت ملی رسیده، از نزدیک تماشا می‌کنید. سیرچ یکی از چهار آبادی بزرگ بخش شهداد که در ناحیه‌ای خوش آب و هوا در مسیر شهداد به کرمان قرار گرفته‌است. سرو هزارساله سیرچ در کنار خانه‌ی هوشنگ مرادی کرمانی است، گویی هم محله‌ای و همسایه دیوار به دیوار استاد است تا اندکی در معیت این نویسنده‌ی مشهور، در زیر سایه‌ی این درخت هزارساله و جوی آب روانی که از کنار این سرو کهن‌سال می‌گذرد، بنشینید و به یاد مجید پرشور و بامزه‌ی داستان‌های مجید و تمامی شخصیت‌های کتب ارزنده مرادی کرمانی حسابی لذت ببرید.

4. آب انبار شهداد

آب انبار شهداد یکی دیگر از اماکن تاریخی که به ثبت ملی رسیده و پس از تماشای سرو هزارساله سیرچ به دیدن آن خواهید رفت. ساخت این اثر تاریخی به دوره قاجاریه بر می‌گردد. در کنار آب انبار شهداد، قلعه شفیع آباد نیز قرار دارد. این قلعه‌ی آجری و تاریخی متعلق به دوره قاجاریه بوده و می‌توان آن را به عنوان آخرین توقفگاه کاروان‌ها قبل از ورود به کویر دانست.

5. کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد یکی از زیباترین و بکرترین مناطق گردشگری هستند که در صد کیلومتری شهر کرمان قرار دارند و هرساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به بازدید از خود دعوت می‌کنند. کلوت‌های شهداد که مشهور به شهر خیالی نیز هستند، از سوی مجله‌ی (National Geographic) معتبرترین و مشهورترین مجله انجمن جغرافیای ملی به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان شناخته شده‌اند. کلوت‌های شهداد به عنوان گرمترین نقطه‌ی کره زمین، یک منطقه‌ی بسیار منحصر به فرد برای تفریحات هیجان‌انگیز همچون سافاری، کمپ‌های کویری و کویرنوردی هستند. در تور کرمان آرند تور شما به بازدید از گرمترین نقطه‌ی کره‌ی زمین خواهید رفت و از نزدیک بخشی از کویر لوت را تماشا می‌کنید. لازم است در همین‌جا این نکته را یادآوری کنیم، بخشی از کویر لوت  به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌است.
تور کرمان آرند تور

6. حمام وکیل

حمام وکیل یکی از حمام‌های سنتی و تاریخی است که به تقلید ار گنجعلی خان در دوره زندیه و قاجاریه ساخته شده‌است. حمام وکیل در سال‌های اخیر تبدیل به یک چایخانه سنتی شده. از طریق همین حمام شما می‌توانید به صورت مستقیم وارد بازار کرمان شوید.
تور کرمان آرند تور

7. باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی، یک مجموعه‌ی بسیار زیبا و نفیس که در دو طبقه میزبان دوست‌داران انواع سازهای سنتی و باستان‌شناسان است. باغ موزه هرندی، در سال 1252 شمسی به دستور «محمدرضاخان عدل السلطان» یکی از صاحب منصبان نظامی در خارج از حصار کرمان ساخته شد. طرح این ساختمان که تلفیقی از نقشه فرنگی و معماری ایرانی است، توسط پسر عدل السلطان، «مرتضی قلی اسفندیاری» در سال 1266 خورشیدی از فرانسه ارسال شد. باغ موزه هرندی، در سال 1313 به «ابوالقاسم هرندی» فروخته شد. قسمتی از این باغ در سال 1349 جهت تبدیل به موزه، به وزارت فرهنگ اهدا شد. پس از مدتی وزارت فرهنگ و هنر آن زمان تمام باغ موزه هرندی را خریداری کرد. این باغ در سال 1354 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده‌است. در باغ موزه هرندی، همان طور که قبلا هم اشاره شد، شما می‌توانید انواع سازهای سنتی و آثار تاریخی و باستانی به جا مانده از هلیل‌رود و شهداد، آثار دوران پیش از اسلام، دوران اسلامی و... را مشاهده کنید.
تور کرمان آرند تور

8. گنبد جبلیه

گنبد جبلیه، بنای هشت ضلعی ساخته شده از سنگ و گچ که بدون هیچ حصاری در اطرافش همچنان راست قامت ایستاده‌است. گنبد جبلیه با تمام شهرت جهانی‌اش، هنوز سرگذشت واقعی خود را بیان نکرده و در دل خود رازهای نهفته‌ بسیاری دارد. گنبد جبلیه تنها بنای سنگی شهر کرمان است که می‌گویند در ساخت آن به جای استفاده از آب، از شیر شتر استفاده شده و به همین علت این بنا بسیار مستحکم بنا شده‌است‌، البته صحت این مطلب مورد تایید صاحب نظران و کارشناسان قرار نگرفته‌. تاریخ ساخت گنبد جبلیه مشخص نیست، اما با توجه به ساختار بنا می‌توان حدس زد که ساخت این گنبد هشت ضلعی در اواخر دوره‌ی ساسانی بوده و در دوران پس از اسلام مرمت شده‌است. گنبد جبلیه این بنای تاریخی و ارزشمند در سال 1316 به ثبت ملی رسید و در سال 1383 پس از مرمت تبدیل به گنجینه جبلیه (کتیبه های تاریخی) شد.

9. مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان یک مجموعه‌ی کامل و عظیم بوده که در کنار بازار بزرگ شهر کرمان قرار دارد. این مجموعه‌ی بزرگ در دوره صفویه در زمان شاه عباس توسط حاکم کرمان به نام گنجعلی خان ساخته شد. سبک معماری مجموعه گنجعلی خان به شیوه‌ی اصفهانی است و شامل چندین بنای متعدد است. مساحت مجموعه گنجعلی خان حدود 11000 مترمربع در نظر گرفته شده و عناصر مجموعه و سال ساخت آن‌ها عبارتند از: میدان و بازار در سال 1005، حمام در سال 1020، مدرسه در سال 1007، کاروانسرا در سال 1021 و آب انبار در سال 1021 هجری قمری. 

بازارهای مجموعه گنجعلی خان در سه طرف میدان قرار دارند که مشهورترین آن ها بازار مسگرهاست. علاوه براین چهار مسجد در چهار سمت میدان ساخته شده که سه مسجد آن باقی مانده‌است. مشهورترین و زیباترین این مساجد، مسجدی است که در ضلع شرقی کاروانسرا قرار دارد و موزه‌ی هنرهای تزیینی است.
تور کرمان آرند تور

10. بازار کرمان

بازار کرمان یک مجموعه‌ی بسیار بزرگ و بی نظیر 600 ساله است که قدمت ساخت هرکدام از مجموعه‌های آن متفاوت بوده و در سال‌های مختلف ساخته شده‌اند. بازار کرمان طولانی‌ترین راسته بازار در ایران بوده و به بازار گنجعلی خان نیز مشهور است و از میدان ارگ شروع شده و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد. با توجه به موقعیت شهر کرمان که در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار داشته، این منطقه از دیرباز از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی داشته و مورد توجه بوده‌است. به گونه‌ای که معروفترین تاجران ایرانی در این مسیر با کشورهایی همچون چین و هند فعالیت‌های اقتصادی بسیار خوبی داشته‌اند. تاجران ما به این کشورها پارچه، ظروف مسی و انواع صنایع دستی را صادر و از آن‌ها ادویه و پارچه وارد می‌کردند. بازار کرمان شامل سیزده بازار متعدد و متنوع همچون بازار ارگ؛ چهارسوق گنجعلی خان، بازار گنجعلی خان، اختیاری، وکیل کرمان و.. است که هرکدام از این بازارها برای خود دارای مسجد و حمام بودند. نکته‌ی جالب دیگری که در این بازارها باید بدان توجه کرد، این است که هر حمام و مسجد بازار ظاهر و فرم ساختاری‌اش کاملا وابسته دوره و عصر معاصر خود بوده. همین امر باعث شده تا شما بافت یکسانی در مسیر بازار مشاهده نکنید. بازار کرمان به بازارهای متعدد با جلوه‌های متنوع راه داشته و همین ویژگی بازار کرمان باعث شده تا به عنوان یک مجموعه‌ی تاریخی منحصر به فرد در جهان شناخته شود که از نظر ظاهر بی‌همتاست.

11. یخدان مویدی

یخدان مویدی بزرگترین یخچال خشتی جهان در دوره صفویه به دستور «موید الدین ریحان» ساخته شد. این بنا در سال 1378 شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. نام یخدان مویدی از قناتی به همین نام نشأت گرفته که آب آن را تأمین می کرده‌است. یخدان مویدی را در گذشته به عنوان محلی برای نگهداری یخ در فصل گرم سال یعنی تابستان استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانیداز سه جاذبه دیدنی کرمان، یخدان مویدی، سرو هزارساله سیرچ و روستای شفیع آباد چه می‌دانید؟

تور کرمان آرند تور

 

12. ارگ راین

ارگ راین، دومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم بوده که در دوره‌ی ساسانیان ساخته شده‌ و تا 150 سال پیش هم قابل سکونت بوده‌است. ارگ راین با پلانی مربعی شکل و مساحتی برابر با 22 هزار مترمربع  خود بنا و 44 هزار مترمربع مساحت حریم ارگ، از خشت خام ساخته شده. این ارگ با هدف غیرممکن کردن  ورود دشمنان به داخل در دوره ساسانیان ساخته‌ شد. ارگ راین از قسمت‌های مختلف همچون بارانداز، سرباز خانه، ساختمان قرنطینه، مکتب‌خانه، مسجد و انبار تشکیل شده و دارای برج‌های دیده‌بانی متعدد است که در گوشه کنار این قلعه‌ی تسخیرناپذیر قرار گرفته‌اند. ارگ راین، آخرین مقصد بازدید شما در این سفر سه و نیم روزه تور کرمان است و پس از بازدید از این ارگ تاریخی مشهور به سمت تهران باز خواهید گشت.

 

 


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.