تور شلماش اردیبهشت 1403 | تور شلماش تا گراوان

تور شلماش تا گراوان

9 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

اگر از سفرهای طبیعت‌گردی لذت می‌برید و به دنبال کشف و تماشای مناظر ناب هستید، تور شلماش تا گراوان می‌تواند یکی از مقاصد شما در فصول گرم سال همچون تابستان باشد تا از گرمای این فصل سال اندکی دور شوید. برای تماشای مسیر زیبای شلماش تا گراوان باید به استان آذربایجان غربی و 15 کیلومتری سردشت سفر کنید.
آرند تور در این سفر دو و نیم روزه سه وعده غذایی و دو میان وعده میزبان شما خواهد بود. درجه سختی این سفر از شش، دو است، بنابراین سفری سخت نخواهد بود و نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. بهتر است در این سفر با توجه به سردی هوای منطقه، لباس گرم با خود بردارید، مانند هر سفر طبیعت‌گردی کفش و کوله سفر مناسب سفر دو و نیم روزه، یک دست لباس اضافی، پاوربانک و.. همراه خود داشته‌باشید.

شلماش یک مقصد بکر و ناب برای رهایی از گرمای تابستان

مقصد ابتدایی شما آبشار شلماش خواهد بود. شلماش یک آبشار سه طبقه 50 متری و یکی از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک است که می‌توان آن را یکی از آبشارهای زیبا، خروشان و پربازدید استان آذربایجان غربی دانست. آبشار شلماش در روستایی به همین نام قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید از جنگلی تماشایی و دره‌ای سر سبز عبور کنید. همان طور که قبلا هم گفته شد، آبشار شلماش یک آبشار سه تایی و موازی است. اولین آبشار آن نزدیک پارکینگ ماشین‌ها قرار گرفته‌است. برای تماشای دو آبشار دیگر باید مسافتی نسبتا طولانی را طی کنید و وارد دره‌ای عمیق شوید. اما می‌توانید راه آسانتری هم استفاده کنید.
در حال حاضر برروی این آبشار پله‌ای 380 تایی احداث کرده‌اند که می‌توانید بالا رفتن و پیمودن  آن را به جان بخرید تا در نهایت شما از افقی بالاتر شاهد آبشار شلماش، آبشاری سه طبقه، موازی شوید که زیباییش هوش از سرتان خواهد ربود. در فصل بهار این آبشار پرآب‌ترین روزهایش را سپری می‌کند، اما از لحاظ آب و هوا این منطقه تا اواسط اردیبهشت سرد است. اواسط خرداد و فصل تابستان زمان مناسب برای سفر به این منطقه است. مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیری آسفالته و راحت که بیست دقیقه زمان می‌برد.


گراوان یک چشمه کانی بهشتی در دل سردشت

چشمه گراوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سردشت که در 12 کیلومتری این شهر و دو کیلومتری شهرستان ربط قرار گرفته‌است. چشمه گراوان در کنار روستایی به نام کانی گویز قرار دارد و به رودخانه زاب کوچک می‌ریزد. میزان املاح موجود در این چشمه معدنی گازدار بالغ بر یک گرم در لیتر است. شهرت این چشمه معدنی سرد و غیرقابل شرب، خواص پزشکی آب آن بوده که برای درمان‌های بیوفیزیولوژیکی و پوستی از آن استفاده می‌گردد. قدمت این چشمه جوشان به میلیون سال‌ها می رسد. فعل و انفعالات شیمیایی چشمه گراوان باعث شده تا هرساله به ارتفاع مخروط آهکی این چشمه اضافه شود. قدمت این رسوبات آهکی 20 متری به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. اگر به بالاترین قسمت چشمه گراوان برسید، صدای جوشیدن آب را به وضوح خواهید شنید.

چشمه گراوان تا سردشت 30 تا 35 دقیقه فاصله دارد. پس از عبور از شهر راور، یک جاده خاکی پرپیچ و خم یک کیلومتری با گندم‌زارهای دیم و جنگل‌های بلوط غرب را طی می‌کنید تا به این چشمه می رسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده‌است.


غار کرفتو، خانه هراکلس، بزرگترین غار باستانی ایران

غار کرفتو، یک غار طبیعی نیست، بلکه غاری دست ساز به طول 750 متر  که در 100 متری از سطح زمین و در 64 کیلومتری شهرستان سقز استان کردستان قرار دارد. این غار به اعتقاد برخی از باستان شناسان در دوران باستان به عنوان دژی دفاعی و سکونتگاه افراد استفاده می‌شده و افرادی که در این غار زندگی می‌کردند، توانسته‌اند در آن تعدادی اتاق، راهرو، پنجره و در و انبار ایجاد کنند. غار کرفتو یک غار چهار طبقه است که در گذشته زیر آب بوده و بیشتر اتاق‌های آن به یکدیگر ربط داشته و دارای نورگیرهایی به بیرون هستند.
باستان‌شناسان با توجه به نقاشی‌های پیرامون غار و کتیبه‌ها، تراشه‌های سنگی پیدا شده در بیرون قدمت غار کرفتو را به دوران ماقبل تاریخ تخمین زده‌اند. در زیر این غار یک چشمه آب دائمی وجود دارد. به خاطر وجود تمام امکاناتی که اشاره شد و موقعیت محلی غار کرفتو که بر شهر تسلط کامل دارد، از آن به عنوان دژی دفاعی و سکونتگاه افراد در دوران باستان استفاده می‌کردند. سفال‌ها و اشیا یافت شده از این غار نشان می‌دهد که در دوران اشکانیان و ساسانیان نیز از این غار استفاده می‌کردند. برای رسیدن به دروازه غار نیازی به طی کردن 100 متر ارتفاع از سطح زمین ندارید، کافی است 180 پله را کوه‌پیمیایی کنید تا به دهانه بزرگترین غار باستانی ایران برسید. در آستانه یکی از اتاق‌های غار کرفتو، کتیبه‌ای وجود دارد که به زبان یونانی نوشته شده «اینجا خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود امن است» به همین دلیل به این غار خانه هراکلس نیز می‌گویند.

طبقه سوم غار کرفتو، از لحاظ پله‌های آستانه، کنده‌کاری‌ها و فرم خاص سقف و نورگیرها، زیباترین بخش غار است. این غار در سال 138 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.