تور دالامپر |+ تور قره کلیسا تا دالامپر | تور دالامپر بهار 1403

تور دالامپر

تور سافاری در طبیعت دالامپر
7 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تا حالا تجربه سفر خاص در دل طبیعت و سافاری داشته‌اید؟ سفری هیجان انگیز و یک تجربه بسیار شیرین از همنشینی با طبیعت است که تا مدت‌ها در خاطره شما باقی خواهد ماند. اگر تاکنون این سبک سفر را نداشته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در تور دالامپر این تجربه دلچسب را امتحان کنید!

 

دالامپر کجاست؟

کوه دالامپر در نقطه صفر مرزی سه کشور ترکیه، ایران و عراق قرار دارد و یکی از بکرترین مناطق کشور محسوب می‌شود. از جاذبه‌های بکر این کوه روح نواز که در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا واقع شده، می‌توان به دامنه‌های زیبای دالامپر، یخچال‌های چندین هزارساله و دالان برفی آن اشاره کرد. قله کوه دالامپر متعلق به سه کشور بوده و شما در فراز آن می‌توانید بخشی از این کشورها را مشاهده کنید. در این منطقه دریاچه‌های متعددی وجود دارد که مشهورترین آن‌ها، دریاچه بنچول، دیمه‌ و دالامپر است. دریاچه دالامپر در ارتفاع 2720 متری از سطح دریا و به شکل دایره‌ای به قطر حدوداً 450 متر می‌باشد.

در  تور دالامپر از چه مناطقی دیدن می‌کنید؟

  1. قره کلیسا


    کلیسای «تادئوس مقدس» یا قره کلیسا در مرتفع‌ترین منطقه استان آذربایجان غربی، چالدران قرار گرفته و در سطحی به مساحت ۱۵۰×۲۰۰ متر ساخته شده‌است. این کلیسا نهمین اثر ایران بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.
    قره کلیسا مکان دفن یکی از حواریون مسیحی است. عده‌ای براین اعتقادند وجه تسمیه نام قره کلیسا به این بر می‌گردد که قره به معنای بزرگ است. اگر این تفسیر درست باشد، قره کلیسا به معنای کلیسای بزرگ معنی می‌شود. از طرفی دیگر قره در اصطلاح رایج به معنای تیره است. بنابراین قره کلیسا به معنای کلیسای سیاه نیز معنی می‌شود. این معنا با توجه به سنگ‌های سیاه که برای ساخت کلیسا استفاده شده، بیشتر با ذهن همخوانی دارد.
    زمانی که قره کلیسا را از دور تماشا می‌کنید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تعامل سیاه و سفید بودن ساختمان کلیساست. معماری قره کلیسا بسیار خاص و منحصر به فرد بوده، تکنیک و حجم پردازی این کلیسا آن را به یکی از کم نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی تبدیل کرده‌است. این کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته شده و ارمنی‌های ایران هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه (تاریخ مراسم هر ساله متغیر است) در کلیسای تادئوس مقدس مراسم خاصی برپا می‌کنند. این مراسم با حضور ارمنیان و تعدادی از سفرای کشورهای مسیحی در ایران برگزار می‌شود.
    قره کلیسا
  2. دریاچه مامو شیخ (دالامپر)


    دریاچه مامو شیخ یا دریاچه دالامپر مقصد نهایی ما در این سفر 3.5 روزه است. محلی‌ها به دالامپر زیبا و دیدنی دریاچه مامو شیخ می‌گویند. این دریاچه بر روی دامنه‌های کوه دالامپر قرار دارد و در اوج گرما هم برف و گل و گیاهش در کنار هم عجین شده‌اند. شما در این منطقه شاهد مناظری خواهید بود که نمونه آن در کمتر جایی پیدا می‌شود. مناظری همچون جدا شدن تکه‌های یخ از کوه‌های اطراف و افتادن آن به داخل دریاچه!
    دریاچه مامو شیخ همان طور که قبلا هم اشاره شد، در ارتفاع 2720 متری از سطح دریا قرار دارد و مقصد نهایی شما برای اسکان در شب دوم خواهد بود. مسیر رسیدن به دریاچه دالامپر کوهستانی و بسیار بی‌نظیر است. اگر در فصل بهار عازم دالامپر هستید، می‌توانید انواع و اقسام گل‌های بهاری را به صورت پراکنده در این منطقه مشاهده کنید.
    دریاچه دالامپر
  3. دریاچه ارومیه


    دریاچه ارومیه با سه ویژگی برتر، بزرگترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه آب شور دنیا یکی از دریاچه های مهم ایران بوده و آب آن بسیار شور است. پارک ملی دریاچه ارومیه محل زندگی انواع باکتری و آرکئوباکتر، قارچ‌های میکروسکوپی، جلبک، گیاه، نرم‌تنان دو کفه‌ای، پرندگان، ۲۷ گونه خزنده و دوزیست و ۲۴ گونه از پستانداران است. در دریاچه ارومیه  دست کم ۴۷ گونه فسیل نیز یافته شده‌است.
    این پارک ملی به عنوان منطقه تحت حفاظت توسط یونسکو به ثبت رسیده‌است. دریاچه ارومیه دارای بیش از ‌صد جزیره کوچک صخره‌ای است. این صخره ها محل توقف پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو،  پلیکان،  کفچه‌نوک،  اکراس،  لک‌لک،  اردک پیسه، نوک‌خنجری، چوب‌پا و مرغ نوروزی‌ هستند.

  4. بنای یادبود چالدران


    «سیه چشم» نام پیش‌تر شهر چالدران سرزمین دلاوران است که در سال 893 خورشیدی در جنگی نابرابر به نام چالدران در مقابل ارتش تمام مجهز عثمانی شکست خوردند. سیه چشم به پاس رشادت‌های بی شمار سربازان شجاع ایرانی به چالداران تغییر نام یافت. بنای یادبود چالدران، آرامگاهی شش گوشه از جنس آجر است که به پاس تمامی رشادت‌های وزیر شاه اسماعیل «سید صدرالدین» و سربازانش ساخته شده، این بنا از بیرون شش‌گوشه و از درون مدور است. در بیرون این آرامگاه آجری که سکوت معنوی خاصی آن را فرا گرفته، مجسمه صدرالدین با همان لباس رزم و شمشیر بر دست در جلوی مقبره‌اش بنا نهاده شده که یادآور رشادت بزرگمردان این دیار است.

  5. کلیسای زور زور


    کلیسای زور زور یکی دیگر از بناهای تاریخی ایران است که نه تنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بلکه نهمین اثر ثبت شده ایران در میراث جهانی است. این عبادتگاه زیبا در نزدیکی شهر ماکو در روستای بارون واقع شده و هر تکه از آن داستان‌ها و رمز و رازهایی برای خودش دارد، به این کلیسا، کلیسای مریم مقدس نیز می‌گویند.

    کلیسای تاریخی زور زور، تنها بنایی است که در جای اصلی خود قرار ندارد و یک بار به دلیل آبگیری «سد بارون» کلیسا با مصالحش به صورت یک جا به نقطه‌ای مرتفع‌تر در ارتفاع 600 متری محل اصلی جابه جا شده‌است. ظاهر ساده اما پرارزش این بنای صلیبی شکل، سنگ‌های تراشیده و منظم آن که در حجم‌های مختلف در کنار یکدیگر به صورت خط کشی و منظم قرار گرفته‌اند، همگی از ویژگی‌های این عبادتگاه بارارزش است که باعث شده در فهرست آثار ثبت شده یونسکو قرار بگیرد.
    کلیسای زور زور

  6. آبشار سوله دوکَل


    آبشار سوله دوکَل با ارتفاع 3487 متر، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در دامنه کوه دالامپر در منطقه «مرگور» واقع شده‌است، پیرامون این آبشار زیبا در بهار و تابستان گیاهان و گل‌های رنگارنگ و بسیار زیبایی وجود دارد که شما را مدهوش زیبایشان می‌کند. آبشار سوله دوکَل به محل پرواز عقاب‌ها نیز شهرت دارد. نام دیگری که به این آبشار داده شده، آبشار مه آلود است. اگر آبشار گنجنامه همدان را دیده باشید، آبشار سوله دوکَل شباهتی بسیار به آن دارد.

 

آبشار سوله دوکل


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1401/01/15 02:20
من این سفر را میخوام
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1401/04/18 17:08
با سلام و احترام
برای تعطیلات مرداد میتوانید تور دالامپر شرکت کنید
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.