تور دامنه های دالاهو آبشار ریجاب دره اژدها تنگه پاتاق اردیبهشت 1403

تور دامنه های دالاهو

منطقه قصر شیرین و سر پل ذهاب (استان کرمانشاه)
17 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تا به حال نام دالاهو را شنیده‌اید؟ می‌دانید این منطقه کجاست؟ دالاهو شهرستانی در غرب کرمانشاه است که آب و هوای بی‌نظیر، آثار تاریخی متنوع و آب‌های خروشانش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. تور دامنه‌های دلاهو، یک سفر 3.5 روزه است که توسط آرندتور برگزار می‌شود. در این سفر طبیعتگردی-فرهنگی به بازدید بیش از 10 اثر تاریخی متعدد باقیمانده از دوره‌های هخامنشیان، ساسانیان و.. می‌روید و از طبیعت و مناظر بکر منطقه دالاهو لذت می‌برید. تور دامنه‌های دالاهو با درجه سختی 2 از 6  با خدمات ویژه همچون اتوبوس VIP، 5 وعده اصلی و 3 میان وعده برگزار می‌شود. محل اقامت شما در این سفر یک هتل 3 ستاره خواهد بود. با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های تور دامنه‌های دالاهو بیشتر آشنا شوید.

 

دالاهو کجاست؟

دالاهو نام شهرستانی سرسبز و بسیار خوش آب و هوا در استان کرمانشاه است. نام دالاهو برگرفته شده از دو نام کردی «دال» و «آهو» است. دال در واژگان کردی به معنای عقاب است، در این منطقه عقاب‌ها و آهوان بسیاری وجود دارند، به همین دلیل به آن دالاهو می‌گویند.

 

دیدنی‌های تور دامنه‌های دالاهو

 

  1. کاروانسرای عباسی قصر شیرین

کاروانسرای عباسی قصر شیرین یکی از آثار تاریخی ایران متعلق به دوره صفوی-پهلوی است که بخشی از آن تبدیل به موزه مردم شناسی شده‌است. این کاروانسرا که در قصرشیرین واقع شده و در سال 1381 به ثبت ملی رسیده‌است.

 

  1. آتشکده چهارقاپی

آتشکده چهارقاپی به معنای 4 دیوار در قصر شیرین واقع شده و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. این بنا از جمله بناهای تقویمی ایران است که برای تشخیص فصول مختلف سال از آن استفاده می شده، مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده سنگ و ملات گچ است. آتشکده چهارقاپی یک اتاق مربعی شکل به ابعاد 25 در 25 متر است. این بنا سقفی گنبدی شکل به قطر 16 متر داشته‌ که امروزه چیزی از آن باقی نمانده‌است. آتشکده چهارقاپی در سال 1379 به ثبت ملی رسیده‌است.

 

  1. عمارت خسرو

عمارت خسرو همان کاخ عجیب و مشهور خسرو است که برای همسر مسیحی‌اش، شیرین بنا نهاده و وجه تسمیه شهر قصر شیرین هم از همین عمارت گرفته شده‌است. این بنا به یادگار از دوره ساسانیان باقی مانده و یکی از آثار ملی ایران که در سال 1310 به ثبت رسیده‌است. عمارت خسرو از لحاظ موقعیت استراتژیک در مسیر جاده مهمی واقع شده که در سده میانی به جاده بزرگ خراسان و بعدها به دروازه آسیا مشهور شد.

 

  1. گور دخمه دکان‌ داوود

گور دخمه دکان داوود، یکی از گورستان‌های تاریخی سرپل ذهاب است که قدمت آن را در گذشته به دوره مادها نسبت می‌دادند اما در بررسی‌های اخیر، باستان شناسان قدمت این گور دخمه را به دوره هخامنشان نسبت داده‌اند و احتمال می‌دهند، نقش برجسته آن به دوره سلوکیان بر می‌گردد. این بنا در سال 1310 به ثبت ملی رسیده‌است.

 

  1. سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی

سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی یکی دیگر از آثار ملی ایران است که قدمت آن به 2000 پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و متعلق به قومی زاگرس نشین به نام لولویان است. لولویان پیش از آریایی‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند. سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی در منطقه سرپل ذهاب واقع شده و بر روی صخره‌ای به نام میان‌کل نقش بسته است.

 

  1. آبشار ریجاب (پیران)

آبشار ریجاب (پیران)، آبشاری 150 متری در منطقه سرپل ذهاب است که چشم انداز بی‌نظیرش هر گردشگری را مبهوت زیبایی خود می‌کند. این آبشار صخره‌ای به صورت سه طبقه بوده و مناسب برای صخره‌نوردی و کوهنوردی است.

 

  1. دره اژدها

دره اژدها در شهر ریجاب قرار دارد و دره‌ای عمیق است که توسط دو دیواره‌ سنگی با ارتفاع 150 متر و به فاصله 20 متر از یکدیگر محاصره شده‌است. در کف این دره رودخانه الوند قرار دارد. رودخانه الوند یا هلوند یک رودخانه خروشان و بسیار زیباست که از کوه‌های دالاهو سرچشمه می‌گیرد و از شهرهای کرمانشاه و سرپل ذهاب می‌گذرد و در نهایت در کشور همسایه عراق جریان می‌یابد.

  1. مقبره بابایادگار

مقبره بابایادگار در یکی از روستاهای شهرستان دالاهو به نام «بان‌زرده» قرار گرفته و در قرن 8 هجری قمری ساخته شده‌است. این مکان در نزد مردم بسیار مقدس بوده و هرساله در آن مراسم آیینی مختلفی انجام می‌گردد. مقبره بابایادگار یکی از آثار ملی ایران است که در سال 1353 یه ثبت رسیده‌است. این مقبره ظاهری مربعی شکل داشته و گنبد آن به صورت مخروطی است.

  1. مقبره ابودجانه

مقبره ابودجانه، در یکی از مناطق خوش آب و وهوا در نزدیکی بخش ریجاب در شهرستان اسلام آباد واقع شده‌است. قدمت این بقعه به صدر اسلام می‌رسد. در این آرامگاه تعدادی مقبره به سبک 4 طاقی دوره ساسانی طراحی شده‌ که یکی از آن‌ها به نام مقبره ابودجانه بزرگتر و در ارتفاع بالاتر قرار دارد. مقبره ابودجانه در نزد اهالی منطقه از احترام و تقدس خاصی برخوردار است.

  • طاق گرا

طاق گرا یا طاق شیرین یک بنای مستطیلی شکل سنگی و یادگار دوره ساسانی است که در گردنه پاتاق و در 15 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. طاق گرا یکی از سالم‌ترین آثار باستانی است که در مورد کارکردهای مختلف این بنا در طی سال‌ها ابهاماتی وجود دارد، اما برخی از کاربردهای آن عبارتند از: توقف گاه موکب شاهی، اریکه سلطنتی، یادگار احداث راه کاروانرو، بنای یادبودی از پیروزی و پاسگاه مرزی

بهترین زمان سفر به دامنه های دالاهو چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه و تماشای دورنمای کوه دالاهو، بهار است. این منطقه در پاییز و زمستان نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد ولی توصیه ما به شما این است که در بهار به این منطقه سفر کنید و از جاذبه‌های بی نظیر منطقه دالاهو حسابی لذت ببرید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.