پیمایش ماجراجویانه بکر جنوب فارس و یزد و کرمان اردیبهشت 1403

تور پیمایش ماجراجویانه

گذری بر سرو قدیمی ابرکوه، پاسارگاد، غار سنگتراشان
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

جنوب فارس، یزد و کرمان به تنهایی سه استان بکر ایران هستند که جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی‌شان به تنهایی بخش اعظمی از تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین را به یدک می‌کشد. سفر به 3 استان یاد شده، یکی از بهترین سفرهایی است که می‌توانید در زندگی خود داشته باشید.

آرندتور مجری سفر به این سه استان است. تور «پیمایش ماجراجویانه بکر جنوب فارس و یزد و کرمان» یک سفر 4.5 روزه با درجه سختی 3 از 6 است که در آن با اتوبوس vip می‌توانید 4 روز و 3 شب را در دل این استان‌های جذاب و نیمه کویری بچرخید و از دیدنی‌های متعدد و جذاب‌شان بازدید کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این سفر طبیعت گردی-تاریخی کسب کنید.

جاذبه‌های سفر ماجراجویانه جنوب فارس، یزد و کرمان چیست؟

سفرمان را شبانه و به استان کرمان شروع خواهیم کرد. اولین شهری که در استان کرمان به دیدن آن می‌رویم «شهر بابک» است.

  1. شهربابک

«شهر بابک» یکی از شهرهای استان کرمان در مسیر تهران-بندعباس است که معادن مس و فیروزه‌اش، اهمیت این شهر را دوچندان کرده است. صبحانه را در این شهر که قدمتش به دوره ساسانیان و اردشیر بابکان بر می‌گردد، میل می‌کنید و مسیر را به سمت سیرجان ادامه خواهید داد.

  1. بادگیر چپقی

«بادگیر چپقی» دومین جاذبه‌ی گردشگری است که در تور جنوب فارس، یزد و کرمان به دیدار آن می‌روید. این جاذبه‌ی جذاب که مشابهش در هیچ جای ایران نیست در شهر سیرجان واقع شده‌است و یکی از منحصر به فردترین بادگیرهای ایران و جهان است که در دوره ی پهلوی ساخته شده‌است. بادگیر چپقی متعلق به خانه‌ی «دکتر سید علی اصغر رضوی» است. معمار این بنا «سید محمد شجاعی» است و به تقلید از دودکش‌ها و هواکش‌های کشتی‌های قدیمی آن را ساخته‌است. این اثر در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. یخدان‌‌های دوقلو

«یخدان‌های دوقلو» در شهر سیرجان واقع شده و یکی از منحصر به فردترین بناهای به جا مانده از دوره‌ی قاجار است که امروزه تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری شده‌است. در تور جنوب فارس، یزد و کرمان به بازدید سومین اثر تاریخی در شهر سیرجان می‌روید.

  1. باغ سنگی بلورد

یکی از هولناک‌ترین و در عین حال بامزه‌ترین جاذبه‌هایی که در تور جنوب فارس، یزد و کرمان به بازدید از آن می‌روید، «باغ سنگی بلورد» است. درختان این باغ به جای میوه، سنگ دارند و از آنها سنگ‌ها آویزان است. این باغ متعلق به فردی به نام «درویش خان اسفندیاری» بوده‌است که در مورد آن روایت‌های متعددی وجود دارد.

  1. نقش برجسته شاپور

«نقش برجسته‌ شاپور» نقش برجسته‌ای است که در 4 کیلومتری شهر داراب قرار دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. موضوع این نقش برجسته، پیروزی شاپور یکم پادشاه ساسانی بر والریان، امپراتور روم است. نقش شاپور در سال 1315 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. غار وراء

در مسیر جهرم به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تور جنوب فارس، یزد و کرمان به نام «غار وراء» می‌رسید. این غار در نزدیکی جاده جهرم در استان فارس قرار دارد. پیشینه‌ی تاریخی این غار به چهار دوره تاریخی:دوران باستان تا ساسانیان، ساسانیان تا اسلام، پس از اسلام تا معاصر بر می‌گردد. این غار در جهت طلوع خورشید قرار دارد و در دوره‌ی باستان تا ساسانیان برای نیایش از این غار استفاده می‌شده‌است.

  1. آرامگاه باربد

«باربد» یکی از مشهورترین موسیقی‌دان‌ها، بربط نواز و خواننده دوران ساسانی است که آرامگاه او در شهر جهرم در مجاورت آتشکده قرار دارد.

  1. غار سنگ تراشان

یکی دیگر از اماکن دیدنی تور جنوب فارس، یزد و کرمان، «غار سنگ تراشان» است که بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان است.این غار در جنوب جهرم واقع شده و تا شهر 3 کیلومتر فاصله دارد. غار سنگ تراشان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

  1. کاخ اردشیر بابکان

«کاخ اردشیر بابکان» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر فیروزآباد است که در تور جنوب فارس، یزد و کرمان به دیدن آن می‌روید. این بنای تاریخی متعلق به 1800 سال پیش بوده و به دست اردشیر بابکان، اولین پادشاه ساسانیان ساخته شده‌است.

  1. قلعه دختر فیروزآباد

«قلعه دختر فیروز  آباد» یکی دیگر از بناهای تاریخی است که در 6 کیلومتری شهر فیروز آباد قرار دارد. این بنا نشان از ظهور امپراتوری ساسانیان و افول حکومت اشکانیان است. از این دژ برای نگهبانی مرکز حکومت ساسانیان شهر «گور» استفاده می‌شده‌است. گنبد این قلعه به صورت مدور ساخته شده که نشان از هنر معماری در ایران باستان است. قلعه دختر در سال 1315 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. این بنا در سال 2018  از طرف یونسکو به عنوان میراث جهانی انتخاب شد.

  1. مجموعه پاسارگاد

یازدهمین جایی که در تور جنوب فارس، یزد و کرمان به بازدید از آن می‌روید، مجموعه دیدنی «پاسارگاد» است که در شهر مرودشت قرار دارد. این اثر ملی که به عنوان میراث جهانی انتخاب شده در دوره هخامنشیان ساخته شده و بیش از ده مجموعه‌ی دیدنی را در دل خود جای داده‌است.

  1. سرو ابرکوه

«سرو ابرکوه» یکی از آثار طبیعی میراث ملی است که عمری حدود 4500 سال دارد. این درخت کهنسال در استان یزد قرار دارد و یکی از پیرترین موجودات زنده در دنیاست. سرو ابرقو پس از درختی در سلسله جبال سفید کالیفرنیا، در رتبه‌ی دوم کهنسال‌ترین درخت جهان قرار دارد.

  1. خانه آقازاده

«خانه آقازاده و بادگیر» متعلق به دوره قاجار بوده و در شهر ابرکوه قرار دارد. این بنا در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران درآمد. بر روی اسکناس‌های 20 هزار ریالی نمایی از این خانه تاریخی طراحی شده‌است.


در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.