تور دره نگار | تور ماجراجویانه دره نی گاه اردیبهشت 1403

تور دره نی گاه

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تا به حال در مورد پایتخت طبیعت ایران چیزی شنیده‌اید؟ تا به حال، تجربه سفر طبیعت‌گردی-کوهنوردی به محلی بکر داشته‌اید که هنوز مورد تخریب بشر قرار نگرفته باشد؟ نظرتان در مورد سفر کمپینگ چیست؟

آرندتور این بار تصمیم گرفته شما را به یک سفر کمپینگ با طعم آدرنالین دعوت کند. این سفر سه و نیم روزه در طبیعتی بکر و دست نخورده با آسمانی صاف و آبی در کوه های زاگرس انجام می‌گردد. تور دره نی گاه یا دره  نگار از آن سفرهای خاص و متفاوت آژانس مسافرتی آرندتور است که درجه سختی آن 5 از 6 بوده و نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد. در این سفر 8 وعده اصلی به عهده مسافر بوده و آرندتور تنها میزبان 3 میان وعده خواهد بود.

با توجه به درجه سختی بالای این سفر حتماً از کفش مناسب کوهپیمایی استفاده کرده و تجهیزات لازم همچون کیسه خواب، چراغ پیشانی یا چراغ قوه، کوله چندروزه، لباس سبک، تغذیه مناسب و... را همراه داشته باشید. با ما همراه باشید تا در مورد این سفر سه و نیم روره بیشتر آشنا شوید.

 

پایتخت طبیعت ایران کجاست؟

دورود یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای استان لرستان است که در گذشته به آن بحرین می‌گفتند. این شهر در 86 کیلومتری خرم‌آباد مرکز استان لرستان واقع شده و به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد. درود در دامنه زاگرس و آلپ ایران «اشترانکوه» قرار گرفته و دارای آبشارها و دریاچه‌های متعددی است که مشهورترین آن‎‌ها، دریاچه گهر می‌باشد.

دره نی گاه (دره نگار) کجاست؟

دره نی گاه یکی از مناطق بسیار بکر و تماشایی است که در 6 کیلومتری دریاچه گهر واقع شده و طولی برابر با 12 کیلومتر و عرضی برابر با 500 متر دارد. این دره در نهایت به روستای تپه تی ختم می‌گردد. بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه در این قسمت واقع شده‌است. دره نی نگاه که به معنای محل رویش نی گفته می‌شود، به دره نگار نیز شهرت دارد. در میانه دره نی گاه رودخانه خروشان سفیدآب جریان دارد که سرچشمه آن از دریاچه گهر است. این دره بسیار بکر بوده و اغلب کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای که قصد سفر به منطقه درود و اشترانکوه و یا صعود به قله دارند در طی مسیر از آن بازدید می‌کنند.

 

چرا تور دره نی گاه یا دره نگار خاص است؟ 

در تور دره نی گاه شما به تماشای دره‌ای بزرگ و عمیق می‌روید که رودخانه‌ای خروشان به نام سفیدآب از میانه آن عبور می‌کند. در طول مسیر سفیدآب روخانه‌های دره خرس و دره گردو نیز به آن می‌پیوندند که این امر باعث پرآب‌تر شدن این دره می‌گردد مسیر عبور این دره یک مسیر صاف و هموار نیست و شما گاهی بالای دره و نزدیک دیواره و زمانی پایین و کف دره هستید. در قسمت‌هایی از مسیر که تنگ‌تر می‌شود، این امکان وجود دارد تا در حوضچه‌های آن، تنی به آب بزنید و خود را در انرژی ناب طبیعت غرق لذت کنید.

یکی از بخش‌های بسیار جالب و جذاب رودخانه قسمتی است که به آکواریوم طبیعی دره نی گاه شهرت دارد، آب این بخش دره آنقدر زلال است که شما به راحتی می‌توانید ماهی‌ها و موجودات زنده که در آن زندگی می‌کنند را تماشا کنید.

از جمله زیبایی‌های دیگر دره نی گاه، می‌توان به آبشارهای فصلی آن اشاره کرد که از دیواره‌های صخره‌ای دره می‌جوشند. این امر در کنار خانه‌های کوچک و بیشمار پرندگان که هر ساله در فصل بهار در این دره به نغمه‌سرایی می‌پردازند، جذابیت این سفر را دوچندان کرده‌است.

البته صفا و زیبایی دره نی گاه تنها به نغمه‌سرایی پرندگان و صدای روح نواز آب و آبشارهای خودجوشش محدود نمی‌گردد، درختان بنه، بلوط، گردو، توت و درختچه‌هایی که مخصوص کوه‌های زاگرس هستند، نیز در کنار نسیم روح نواز این منطقه به استقبال شما آمده تا حسابی از طراوات و جذابیت‌های این دره سرمست شوید. از آنجاکه پیمایش دره نی گاه، تنها از طریق پیاده‌روی امکان‌پذیر است، حتما کفش مناسب پیاده روی و صندل طبیعت‌گردی همراه خود داشته‌باشید.

 

بهترین فصل بازدید از دره نی گاه چه موقع است؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و امکان کمپ زدن طبیعت‌گردان در این منطقه، بهترین فصل بازدید از دره نی گاه، بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه است. آب و هوای این منطقه در بهار بی نظیر بوده، البته شب‌های آن بسیار سرد است. از طرفی دیگر حجم آب رودخانه سفیدآب نیز در این دوره بسیار بالا بوده بنابراین نهایت احتیاط را باید برای رودخانه نوردی انجام داد. در فصل تابستان هم حجم آب منطقه مناسب بوده و آب و هوای این دره نیز هنوز خنک است. معمولا سفر به این منطقه در فصل تابستان توصیه می‌شود که طبیعت نیز به یک پختگی رسیده‌است. فصل پاییز نیز در این دره با دنیای رنگ‌ها آغاز می‌شود، اغلب کوه‌نوردان و عکاسان در فصل پاییز به دره نی گاه می‌روند. سفر به دره نگار در زمستان توصیه نمی‌گردد. چون مسیر رودخانه بسیار لغزنده، سرد و پربرف خواهد بود.

 

چه نکات ضروری را باید در سفر به دره نی گاه رعایت کرد؟

  • آنتن دهی و اینترنت در این منطقه بسیار ضعیف بوده و در واقع اصلا دسترسی وجود ندارد، بنابراین به نزدیکانتان قبل از سفر این نکته را اطلاع دهید.
  • کوله پشتی سفرتان را سنگین نکنید و با خود خوراکی سبک بردارید.
  • در طی طبیعت‌گردی خود را زیاد خسته نکنید و قبل از خسته شدن استراحت کنید
  • خودتان را زیاد خیس نکنید تا کمتر انرژی برای حرکت خرج کنید
  • 8 وعده غذای مقوی اما سبک و کارآمد همراه خود داشته باشید.

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.