تور قلعه بالا |+ تور کویر توران | تور قلعه بالا تا کویر توران اردیبهشت 1403

تور قلعه بالا

شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تا حالا به این فکر کرده‌اید که در ایران منطقه‌ای وجود دارد که به آفریقای ایران شهرت دارد؟ تور قلعه بالا یک سفر طبیعت‌گردی است که شما را به دروازه ورود به پارک ملی ایران خارتوران، آفریقای ایران می‌برد. این سفر 2.5 روزه محدودیت سنی نداشته و همه می‌توانند آن را تجربه کنند. تور قلعه بالا شما را به بازدید از روستایی پلکانی و مشابه ماسوله اما در جوار کویر خواهد برد. درجه سختی این تور 1 از 6 بوده و یک سفر آسان است که نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. آرندتور در این سفر با اتوبوس  VIP و 4 وعده اصلی و 2 میان وعده میزبان شما خواهد بود.

 

روستای تاریخی قلعه بالا کجاست؟

روستای قلعه بالا در 24 کیلومتری روستای بیارجمند در 140 کیلومتری شهر شاهرود در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع شده‌است. این روستای تاریخی به دلیل محل قرارگیری‌اش دارای معماری پلکانی است و به نگین  سبز توران هم شهرت دارد. مصالح سنتی کاهگلی، ظاهر پلکانی روستا و همجواری‌اش با پارک ملی خارتوران، باعث شده هرساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری به روستای قلعه بالا بیایند و شبی را در اقامتگاه بوم گردی آن که از همان خانه‌های کاهگلی منطقه است، به صبح برسانند. یک شب اقامت در خانه‌های کاهگلی در کنار شب‌نشینی با آتش و تماشای آسمان پرستاره شب‌های کویر و طلوع آفتاب تماماً از جاذبه‌های تماشایی و لذت‌بخش‌ این سفر 2.5 روزه است که نباید آن‌ها را از دست داد.

 

جاذبه‌های گردشگری قلعه بالا چیست؟

 

  • تماشای زاغ بور

زاغ بور یکی از منحصر به فردترین و پرنده آندمیک ایران است که برای تماشای آن باید به سمت جاده احمدآباد حرکت ‌کنید. این جواهر کمیاب و نادر کویر که ظاهرش بسیار شبیه هدهد و چکاوک هدهدی است، بیشتر بر روی زمین راه رفته و به سرعت می‌دود تا از مقابل دیدگان مخفی شود. این پرنده 24 سانتی‌متری که به بلوند یک میلیون دلاری هم شهرت دارد، وابستگی زیادی به گیاهی کویری به نام قیچ دارد و لانه‌اش را بر روی این گیاه بوته‌ای می‌سازد. در تور قلعه بالا شما به تماشای این پرنده فریبنده در قیچ‌زارها خواهید رفت.

  • رودخانه کال شور

رودخانه کال شور بزرگترین رود کویر مرکزی ایران و رودخانه‌ای دائمی است که در 55 کیلومتری روستای بیارجمند محل تلاقی دو رودخانه به نام‌های کال شور سبزوار و کال شور جاجرم تشکیل شده‌است. سرچشمه این رودخانه 433 کیلومتری از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان بوده و غلظت املاح آن به حدی است که غیرقابل استفاده می‌باشد.

 

  • روستای رضا آباد

روستای رضا آباد در فاصله اندکی از روستای بیارجمند و پارک ملی خارتوران در نزدیکی مرز میان دو استان سمنان و خراسان رضوی واقع شده‌است. رضا آباد یک روستای عشایری از ایل چوداری است. ایل چوداری بیش از 50 سال است که در این منطقه زندگی می‌کند و پیشه مردمانش تا  چند وقت پیش نگهداری از دام‌های سبک بود، اما با تغییر اقلیم و بحران خشکسالی، مردمان عشایر این منطقه شروع به پرورش شتر و گردشگری در این منطقه پرداختند.

سیاه چادرهای مردمان ایل چوداری از موی بز ساخته شده و خاصیت ویژه‌ای دارد، موی باز در زمان بارش‌هایی آسمانی همچون عایق عمل کرده و از نفوذ آب به درون چادر جلوگیری می‌کند. در روزهای آفتابی نیز داخل چادرها را خنک نگه می‌دارد.

در بازدید از روستای رضا آباد شما به تماشای سیاه چادرهای عشایر، پوشاک سنتی زنان و مردان ایل چوداری،  صنایع دستی آن‌ها همچون گلیم و دست بافت‌هایشان می‌روید. می‌توانید در سیاه چادرها ساعاتی بنشینید و از نوشیدنی‌ معروف این روستا، دوغ شتر نوش جان کنید. علاوه براین در بازدید از روستای رضا آباد، می‌توانید یک تجربه لذت‌بخش از رالی و یا موتور سواری بر روی تپه‌های ماسه‌ای نیز داشته باشید.

  • بایزید بسطامی

در مسیر بازگشت تور قلعه بالا ابتدا به بازدید از مقبره بایزید بسطامی در بسطام می‌روید. بایزید بسطامی یکی از معروف‌ترین عرفای ایرانی است که در این شهر دفن شده‌است. مقبره این مرد بزرگ بسیار ساده و عاری از هرگونه تزیینات، به صورت یک پنجره‌ی مسقف آهنی است. سادگی مقبره‌ی این عارف نامی به حدی است که پس از گذشت 11 قرن هنوز هم همانطور عاری از هرگونه تجملات پذیرای مشتاقان و مریدانش است.

  • چشمه علی دامغان

پس از بازدید از مقبره بایزید بسطامی به سمت دامغان و چشمه علی می‌روید. چشمه علی مهم‌ترین تفرجگاه این شهر بوده و شامل 50 چشمه است که 30 میلیون مترمکعب آب را به دشت دامغان جاری می‌کند. چشمه علی دامغان آب و هوای بسیار خوب و خنکی مخصوصا در تابستان‌ها دارد و در گذشته یکی از تفرجگاه‌های پادشاهان قاجار بوده‌است. در چشمه علی دامغان عمارتی وجود دارد که قدمت آن به دوره آغا محمدخان قاجار بر می‌گردد. این منطقه امروزه دارای امکانات رفاهی متنوعی است و در میان مردم به نام‌های عالی بولاغ و هزارچشمه نیز شهرت دارد. در سال 1386 چشمه علی دامغان به عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی انتخاب شد.

 

بهترین زمان سفر به قلعه بالا چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه شش ماه دوم سال و بهار خواهد بود که هوا کمی خنک‌تر است و بهترین زمان برای تماشای زاغ بور خواهد بود.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
نادری
1401/11/16 23:45
اقامتگاه بوم‌گردی ایل عشایر رضاآباد با بهترین و بالاترین کیفیت درخدمت شماست
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:00
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.