تور کاسپین تا خلیج فارس اردیبهشت 1403

تور کاسپین تا خلیج همیشه فارس

57 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

ایران سرزمینی چهارفصل و پهناور است که هر در گوشه‌ی آن زیبایی‌های بسیاری نهفته است. اگر شما هم به مانند ما در آرندتور تماشای زیبایی‌های این گستره پهناور به عنوان یک ایرانی دغدغه‌تان بوده و برای‌تان مهم است که حداقل یک بار برای این مسئله وقت گذاشته و یک دیدکلی از زیبایی‌های این کشور پهناور داشته باشید، با ما در تور کاسپین تا خلیج فارس همراه شوید و با بیش از 29 جاذبه دیدنی این کشور پهناور آشنا شوید.

یک سفر 10.5 روزه ایران‌گردی این امکان را به شما می‌دهد که حداقل با بخش عظیمی از جاذبه‌های بکر و متفاوت ایران زمین آشنا شوید. درجه سختی تور کاسپین تا خلیج فارس 2 از 6 بوده و خدماتی که آرندتور در این سفر به شما ارائه می‌دهد، عبارتند از:

اتوبوس VIP، 29 وعده اصلی غذا و 10 میان وعده. در این سفر مسافر نیازی به آوردن غذا ندارد. محل اقامت شما در این سفر طبیعت گردی-فرهنگی خانه محلی تجهیز شده، اقامتگاه بوم‌گردی، هتل 3 ستاره، هتل آپارتمان و سوئیت مجهز خواهد بود. با ما همره باشید تا شناخت بیشتری از جاذبه‌های گردشگری این سفر آسان کسب کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری تور کاسپین تا خلیج فارس

این سفر جذاب با حرکت به سمت بندر ترکمن شبانه شروع می‌شود. اتوبوسVIP بیست و پنج نفره شما به مقصد استان گلستان و بندر ترکمن از جاده فیروزکوه در دل شب سفرش را آغاز می‌کند.

  1. بندر ترکمن

صبح روز دوم سفر شما در بندر ترکمن صبحانه میل کرده و به بازدید از این بندر زیبا می‌روید و تا آشوراده قایق سواری خواهید کرد. بندر ترکمن جلگه‌ای رسوبی در سواحل شرقی دریای خزر است که در طول تاریخ بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته‌، این سرزمین مهد تمدن‌های گوناگون بوده و اینک در بین شش کشور ترکمنستان، افغانستان، ایران،ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان تقسیم شده‌است.

بندر ترکمن که در گذشته به آن بندر شاه گفته می‌شده، یکی از نخستین شهرهایی است که راه‌آهن بدان رسیده‌است. جاذبه‌های متعددی در شهر بندر ترکمن وجود دارد اما یکی از جذاب‌ترین آن‌ها، اسکله بندر ترکمن است. در گذشته سه اسکله در بندر ترکمن بوده که اینک تنها یکی از این بنادر باقی مانده‌است. تماشای غروب در اسکله بندر ترکمن در حالیکه دورنمایی از جزیره آشوراده هم در پس آن قرار دارد یکی از حیرت انگیزترین تصاویری است که می‌توانید در ذهن و خاطره‌ی خود آن را ثبت کنید.

 

  1. بازارهای بندر ترکمن

بازارهای متنوعی در این بندر وجود دارد که مشهورترین آن‌ها دوشنبه بازار است. در بازارهای محلی بندر ترکمن شما می‌توانید ضمن آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه، غذاهای متفاوتی همچون چکدرمه را میل کنید، پوشش لباس سنتی متفاوت و رنگارنگ مخصوصا زنان سختکوش ترکمن با شال‌های زیبا و مشهورشان را ببینید، از صنایع دستی متنوع آن‌ها دیدن کنید و با جاذبه‌های گردشگری متنوعی این بندر از نزدیک آشنا شوید و یک قایق سواری لذت‌بخش را تا جزیره آشوارده داشته‌باشید.

پس از صرف نهار به سمت کلات خیج یکی از شهرهای نزدیک شاهرود در استان سمنان حرکت می‌کنید و در نهایت برای استراحت و اقامت شبانه در خانه محلی تجهیز شده در کلات خیج خواهید ماند.

  1. کلات خیج

کلات خیج آخرین شهر استان سمنان و نزدیک‌ترین همسایه به استان گلستان است.در گذشته کلات خیج یکی از قطب‌های پارچه‌بافی استان بوده و امروزه نیز بافت پارچه سنتی ماهوت در این منطقه دوباره رواج یافته‌است. مهم‌ترین محصولات این منطقه علاوه بر پارچه‌بافی زردآلو، گیلاس و گندم آن است.

  1. کاروانسرای میاندشت

در روز سوم سفر پس از صرف صبحانه در کلات خیج به سمت شهر شاهرود حرکت می‌کنید و در میانه راه از کاروانسرای میاندشت بازدید خواهید داشت. کاروانسرای میاندشت، بزرگترین کارونسرای ایران در جاده ابریشم شامل سه کاروانسراست که کاروانسرای غربی آن متعلق به دوره صفوی است و حدوداً 2100 مترمربع مساحت دارد، کاروانسرای شرقی آن با مساحت 8800 مترمربع متعلق به دوره قاجاری است.

در میانه این دو کاروانسرا بنای میانی قرار دارد که این دو را به یکدیگر متصل کرده و متعلق به دوره قاجار است. این بنای عظیم در 42 کیلومتری شرق میامی قرار دارد و حدوداً 20000 نفر می‌توانستند در محوطه آن اتراق کنند. این بنا در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. تفریحاتی همچون خرید از بازارهای موجود در آن و شتر سواری را می‌توان در این بنا انجام داد.

  1. میل خسروگرد

میل یا مناره خسروگرد یکی از قدیمی‌ترین و مرتفع‌ترین مناره‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که در سال 505 هجری قمری به دستور «تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید»، هم‌دوره با حکومت سلجوقیان ساخته شد. این بنای 38 متری بسیار زیبا، به منظور راهنمایی و محل اتراق مسافران و کاروانیان خسته جاده قدیم ابریشم بنا شده‌است.

قدمت میل خسروگرد به 900 سال پیش بر می‌گردد و در 10 کیلومتری غرب شهر سبزوار در قرن ششم هجری احداث شده‌است. پس از بازدید از مناره خسروگرد به سمت استان خراسان جنوبی و شهر گناباد سفرتان را ادامه می‌دهید و شب در خانه‌ای محلی و تجهیز شده استراحت خواهید کرد.

 

  1. قنات گناباد

روز چهارم سفر را پس از صرف صبحانه با بازدید از قنات گناباد آغاز خواهید کرد. قنات گناباد یا کاریز کیخسرو یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران و جهان با عمری حدود 2500 تا 2700 ساله در سال 1393 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. دستور ساخت این قنات باستانی را می‌گویند کیخسرو (پادشاه اساطیری ایران که برخی او را همان کوروش می‌دانند) داده‌است.

مهم ترین ویژگی قنات مشهور گناباد عمق چاه، تکنولوژی حفر قنات و شیوه بهره‌برداری از آن است. قنات گناباد با 33 کیلومتر طول و عمقی برابر با 300 متر می‌تواند در هر ثانیه بیش از 130 لیتر آبدهی دارد. تدابیری که در تعداد چاه‌های آن اندیشیده شده یکی دیگر از ویژگی‌های این قنات می‌باشد به گونه‌ای که در 33 کیلومتر طول قنات گناباد بیش از 470  حلقه گذاشته شده‌است. 60 درصد قنات گناباد و یا کاریز کیخسرو مسدود بوده و تنها 40 درصد آن با آبدهی 150 لیتر در ثانیه باقی مانده‌است.

  1. بازدید از موزه آب

پس از بازدید از قنات باشکوه و شگفت‌انگیز گناباد راهی سفر به شهر قاین می‌شوید. در قاین به بازدید از موزه آب یادگار دوره تیموری می‌روید. موزه آب قاین تنها موزه آب استان در واقع یک آب انبار است که در انتهای کوچه سنگی بازار قدیم شهر قرار دارد و از قنات (کهناب) ابگیری می‌شود. در این موزه می‌توان با شاهراه‌های آبی در دوره‌های تاریخی مختلف آشنا شد. علاوه براین مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به تأسیسات آبی و وقف‌نامه‌ها هر آنچه مربوط به آب می‌شود برای بازدید در آن  موجود است.

  1. موزه مردم شناسی قاین

پس از بازدید از موزه آب قاین به سراغ موزه مردم‌شناسی این شهر می‌روید. موزه مردم شناسی قاین در خانه تاریخی «سلطانی» در سال 1386 افتتاح شد. این خانه متعلق به یکی از ملاکین شهر قاین بوده و ساخت آن به دوره زندیه بر می‌گردد، البته در دو دوره قاجاریه و پهلوی در خانه تغییراتی داده شد.

در این موزه دو بخش مختلف صنایع دستی و فرهنگی وجود دارد که در بخش صنایع دستی با طراحی مجسمه‌های مختلف در حال دستاسی، جاجیم‌بافی، کاشت، داشت و برداشت زعفران، ریسندگی، حلاجی و جلک‌ریسی، مراسم سنتی کشاورزی، تلم‌زنی (تهیه مواد لبنی) و بخش فرهنگی با ارائه آداب و رسوم مختلف مردم این منطقه همچون مراسم عروسی، شب یلدا، ساز و دهل عروسی و... در قالب مجسمه‌ها شما را با آیین و مراسم این شهر آشنا می‌کنند.

 

  1. بازدید از منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر و آرامگاه بوذرجمهر

منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر به وسعت 509 هکتار در چهار کیلومتری شهر قاین قرار دارد. این منطقه گردشگری جاذبه‌های متنوعی از لحاظ تاریخی، فرهنگی، طبیعی و انسانی دارد. دشت‌ها و اراضی کوهستانی منطقه بوذرجمهر زعفران، مزار شهدای گمنام، پارک جنگلی، میدان مشاهیر، اراضی زراعی و آرامگاه بوذرجمهر بخشی از جاذبه‌های متنوع این منطقه نمونه گردشگری است.

آرامگاه بوذرجمهر یک اثر ملی ثبت شده‌است که بر فراز کوهی به نام ابوذر قرار دارد. بوذرجمهر یکی از سیاستمداران دوره سلطان محمود غزنوی است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم در این منطقه می‌زیسته است‌. آرامگاه او که بر فراز کوه ساخته شده متعلق به قرن 6 و 7 هجری است. معماری زیبا و به سبک چلیپایی آرامگاه این بنا را تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه نموده‌است.

 

  • باغ اکبریه

پس از بازدید منطقه گردشگری بوذرجمهر به سمت شهر بیرجند و بازدید از عمارت و باغ اکبریه می‌روید، باغ اکبریه یکی از بناهای بسیار زیبای شهر بیرجند است که در سال 2011 به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی دریونسکو به ثبت رسید. این عمارت دو طبقه توسط شوکت الملک ساخته شد. ساخت این عمارت و باغ از اواخر زندیه شروع و در اواسط دوران قاجاریه به اتمام رسید. باغ اکبریه در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران درآمد. وسعت باغ اکبریه در حدود 45 هزارمترمربع بوده و دو بنا در آن ساخته شده‌است. بنای قدیمی‌تر متعلق به پدر شوکت الملک، حشمت الملک و بنای جدیدتر متعلق به خود ایشان بود. جاذبه‌های باغ اکبریه بسیار متعدد و فراوان هستند. از جمله جاهای دیدنی آن می‌توان به گنبد کلاه ‌فرنگی، تالار آیینه‌ها و تزئینات مقرنس لاله زنبوری و... اشاره کرد.

  • عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یکی از بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی است که در دوره قاجار ساخته شده، این بنای شش ضلعی و سفیدرنگ در حال حاضر محل فرمانداری بیرجند است. عمارت کلاه فرنگی بیرجند متعلق به امیرعلم خزینه بوده که وی این ارگ پنج طبقه را به فرمانداری اهدا کرده‌است.

این ارگ زیبا به دلیل فرم زیگوراتی و فضاسازی‌های بی نظیرش در بخش هم‌کف، یکی از کامل‌ترین نقشه‌ها و منحصر به فردترین معماری‌های ارگ‌های ایرانی را داراست.

لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنیم که این ساختمان به جز طبقه همکف و اول آن که به صورت هشت ضلعی ساخته شده و دارای چند اتاق است، مابقی طبقات فقط جنبه تزیینی و نمادی دارند و صرفاً به دلیل فرم‌پذیری بنا ساخته شده‌اند و کاربردی ندارند.

پس از بازدید از عمارت کلاه فرنگی در بازار بیرجند گشت و گذار کرده و در نهایت شب را در اقامتگاه بومگردی شهر بیرجند استراحت می‌کنید.

 

  • آبگرم دیگ رستم

در روز پنجم سفر به سمت آبگرم دیگ رستم حرکت می‌کنید و از این چشمه آب گرم که در فاصله 12.3 کیلومتری جنوب نایبند نزدیک شهر طبس واقع شده‌ دیدن می‌کنید. آب این چشمه سبزرنگ به قدری داغ و سوزان بوده که دستانتان را در عرض چند ثانیه کاملا می‌سوزاند. از آب گوگردی دیگ رستم برای درمان بیماری‌های روماتیسمی استفاده می‌شود. این آبگرم در فهرست میراث آثار طبیعی ایران بوده و به ثبت ملی رسیده‌است.

  • روستای تاریخی نایبند

در ادامه سفرهای روز پنجم تو کاسپین تا خلیج فارس، به بازدید از روستای تاریخی نایبند در جنوب شهر بیابانی طبس می‌روید. این روستای کویری با قدمتی هزار ساله به ماسوله کویر شهرت دارد.

خانه‌های این روستای پلکانی از خشت و کاهگل ساخته شده و به سبب استفاده از شن‌های تیره رنگ، به رنگ خاکستری است.

روستای نایبند با وجود کشتزارهای سرسبز گندم و جو، نخلستان‌های فراوان خرما و باغ‌های مرکباتش همچون جزیره‌ای سرسبز در این منطقه بیابان‌زده می‌درخشد.

این روستا علاوه بر ظاهر زیبای پلکانی‌اش که گردشگران زیادی را برای بازدید از خود روانه این منطقه می‌کند، دارای جاذبه‌های متعدد دیگری نیز هست.

چهار برجک نگهبانی، چشمه آب گرم رستم که در نزدیکی این روستاست و قله نایبند از جمله جاذبه‌های این روستاست که می‌توانید در بازدید از منطقه به دیدن آن‌ها بروید. پس از بازدید از این روستای کویری برای استراحت به هتل 3 ستاره کرمان رفته و شب را در آن می‌گذرانید.

  • بازار کرمان

روز ششم سفر کاسپین تا خلیج فارس را با بازدید از بازار کرمان آغاز می‌کنید. بازار کرمان یک مجموعه‌ی بسیار بزرگ و بی‌نظیر 600 ساله است که قدمت ساخت هرکدام از بخش‌های آن متفاوت بوده و در سال‌های مختلف انجام شده‌است. این بازار طولانی‌ترین راسته بازار در ایران بوده و به بازار گنجعلی خان نیز شهرت دارد.

بازار کرمان از میدان ارگ شروع شده و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد. با توجه به موقعیت شهر کرمان که در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار داشته، این منطقه از دیرباز از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی داشته و مورد توجه بوده‌است.

بازار کرمان شامل سیزده بازار متعدد و متنوع همچون بازار ارگ؛ چهارسوق گنجعلی خان، بازار گنجعلی خان، اختیاری، وکیل کرمان و.. است که هرکدام از این بازارها برای خود دارای مسجد و حمام هستند.

نکته‌ی جالبی که باید در همین جا به آن اشاره کرد، این است که بافت یکسانی در مساجد و حمام‌های مسیر بازار کرمان وجود ندارد، طرح مساجد و حمام‌ها وابسته به حکومت‌ها متفاوت بوده‌است.

  • آستان شاه نعمت الله ولی

آستان شاه نعمت الله در واقع آرامگاه شاعر و عارف نامی ایران «سید نورالدین شاه نعمت الله ولی ماهانی کرمانی» است که در قرن هشتم و نهم هجری در ماهان می زیسته‌است. این بنا یکی از آثار فاخر ایران که در سال 1310 شمسی به ثبت ملی رسیده‌است. مساحت آرامگاه حدوداً  35000 مترمربع بوده و متعلق به دوره تیموری است، البته به طور دقیق نمی‌توان آن را به دوره تیموری نسبت داد چون هرگوشه‌ی این بنا در یک دوره‌ی متفاوت ساخته شده‌است.  

معماری آستانه شاه نعمت الله ولی از خشت و گل ساخته شده و دارای گنبد و مناره‌های فیروزه‌ای است، فرم ظاهری این بنا در کنار زیبایی درختان سرو قامتش به این فضا جلوه‌ای خاص داده‌است. به گونه‌ای که در همان نگاه اول شما میخکوب عظمت و هیبت این بنا خواهید شد

آستانه شاه نعمت الله، در 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان در شهر ماهان قرار داشته و برای رسیدن به آن کافی است نیم ساعت رانندگی کنید.

 

  • موزه جیرفت

پس از صرف صبحانه در روز هفتم سفر به موزه جیرفت می‌روید. این موزه از قدمت و فرهنگ غنی و 7000 ساله‌ی شهر جیرفت با شما سخن می‌گوید. در این موزه، نزدیک به 500 شی و ظروف با کنده‌کاری‌ها و نقوش پیچیده از موجودات افسانه‌ای حیوانات و انسان‌ها وجود دارد که تماشای آن‌ها هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهد کرد. در موزه کوچک جیرفت، شما می‌توانید از تندیس‌ها و سردیس‌های مرمری انسان و یا حیوانات، مجسمه‌های مفرغی، سفال‌های نقش‌دار و ساده، اشیای کوچک همچون مهره‌های مسطح و استوانه‌ای دیدن کنید.

  • حمام گله‌داری

پس از بازدید از موزه جیرفت به سمت بندرعباس حرکت می‌کنید، اولین اثر تاریخی بسیار با ارزش که در بندرعباس به دیدن آن خواهید رفت، حمام گله‌داری است.

این حمام که یکی از آثار تاریخی ایران با پنج گنبد است در سال 1374 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. حمام گله‌داری تنها حمام قدیمی شهر بندرعباس است که در ساخت آن از سنگ‌های اسفنجی و ساروج محلی به اضافه گچ دستکوب استفاده شده‌است.

  • بازدید از معبد هندوها

معبد هندوها  یکی دیگر از آثار ملی ایران است که در شهر بندرعباس قرار دارد. برای ساخت این معبد از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی استفاده کرده‌اند. معماری معبد هندوها کاملاً تحت تاثیر معماری معابد هندی است. ساخت این بنا در سال 1271 هجری شمسی در دوران ناصرالدین شاه قاجار آغاز و در دوران مظفرالدین شاه به اتمام رسید.

همان‌طور که گفته شد، معماری آن از معابد هندی الهام گرفته شده و با 72 برجک منحصر به فرد با تزییناتی از گل لوتوس آراسته شده‌است. در مرکز گنبد مقرنس شکلش، میله‌ای بلند به نشانه محور زمین و آسمان دیده می‌شود.

پس از بازدید از معبد هندوها به تماشای غروب آفتاب در کنار خلیج همیشگی فارس می‌روید. بدون شک غروب آفتاب همواره یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت است که از تماشای آن همواره می‌توان لذت برد. تماشای این صحنه در برخی مکان‌ها همچون خلیج فارس این لذت را دوچندان خواهد کرد.

 

  • تندیس بوم لنج مسی

روز هشتم سفر کاسپین تا خلیج فارس را در اقامتگاه بومگردی گنگ با صرف صبحانه شروع می‌کنید. پس از صرف صبحانه به بازدید از تندیس بوم لنجی مسی و موزه مردم‌شناسی گنگ خواهید رفت.

بوم لنج مسی یک بنای یادبود 113 ساله از لنجی شخصی است که در سال 1273 در بندر کنگ با وزنی حدود 700 تن ساخته شد. ابعاد لنج بسیار بزرگ بوده و نیمی از آن در آب قرار داشته‌است. از این لنج برای حمل بارهای تجاری به مقصد کشورهای آفریقایی، هندوستان، پاکستان و یمن و.. استفاده می‌شده است و سرنشینان آن در هر سفر حدود 60 نفر به همراه دو ناخدا بودند.

در سال 1322 یک هواپیمای ژاپنی از این لنج فیلم‌برداری کرد و پس از آن زیردریایی ژاپنی به این لنج حمله کرد و لنج مسی متأسفانه غرق شد. در این حادثه نیمی از ساکنین لنج کشته شدند. تندیس بوم لنجی مسی کنگ در واقع مجسمه یادبودی از غرق شدن لنج مسی و قربانیان این حادثه دلخراش ‌است.

  • موزه مردم شناسی در بندر کنگ

یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد بندر گنگ، موزه مردم شناسی آن است که توسط افراد خیر، ناخداها و جاشوهای این بندر تأسیس شده‌است. در این موزه وسایل و نقشه های ناخداها و جاشوهایی که از آن‌ها استفاده می‌کردند، آداب و رسوم، معماری، صنایع دستی، نوع پوشش و خوراک مردم قدیم و جدید جمع‌آوری شده و در معرض نمایش قرار گرفته‌است. این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر گنگ است.

نکته‌ای جالب که در ادامه باید به آن اشاره می‌کنیم، گردانندگان موزه است. گردانندگان موزه ناخدا و جاشوهای بازنشسته بندر گنگ هستند که در موزه گنگ جمع شده و به عنوان راهنما در مورد موزه با بازدیدکنندگان صحبت می‌کنند.

پس از بازدید از موزه مردم شناسی سفرتان به سمت لار ادامه خواهد دادو در اقامتگاه بوم‌گردی لار خستگی سفر را از تن به در خواهید کرد. این چنین روز هشتم سفر نیز به پایان می‌رسد.

  • بازدید از بازار قیصریه لار

بازار قیصریه لار، یک بنای صلیبی شکل چهارصد ساله است که فرم و ظاهر خود را در طی سال‌های متمادی حفظ کرده‌است. در مورد قدمت این بازار سخن زیاد وجود دارد، برخی از مورخان محلی، عمر بازار قیصریه را بیش از 900 سال می‌دانند. گروهی دیگر قدمتش را نزدیک به 1350 سال تخمین زده‌اند. این بنای بسیار زیبای سنگی، به احتمال قوی الگویی برای ساخت بازارهای مشهوری همچون بازار چیت‌سازهای اصفهان، بازار بخارا و بازار وکیل شیراز بوده‌است.

بازار قیصریه لار چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته از جمله می‌توان به دستور شاه عباس برای بازسازی این بازار اشاره کرد، پس از زلزله‌ای بزرگ که در دوره صفوی رخ داد، شاه عباس توسط وزیرش، دستور به بازسازی بازار قیصریه داد که به دستور ایشان استاد نورالدین محمد و محمد بنا به مرمت و بازسازی این بازار بزرگ پرداختند. در دوره ناصرالدین شاه قاجار نیز به دستور حاکم فارس، فتحعلی خان گراشی، بازار قیصریه چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

  • بازدید از غار سنگتراشان جهرم

غار سنگتراشان جهرم بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان است که دارای دالان‌ها و ستون‌ها و دهانه‌های متعدد است. این غار در جنوب شهر جهرم و در ارتفاع 1091 متری از سطح دریا قرار دارد. دالان‌های غار سنگتراشان بر اثر برداشت و استخراج سنگ‌های سفید آهکی و دولومیتی ایجاد شده‌اند. این غار 4 هکتاری طولی برابر با 350 متر و عرضی برابر با 150 متر دارد. ارتفاع این غار دست‌ساز، 3 تا 4 متر است، البته در انتها به کمتر از یک متر می‌رسد. غار سنگتراشان 12 دهانه و 100 ستون دارد.

  • بازدید از کاخ ساسانی سروستان

کاخ ساسانی سروستان در دوره ساسانیان و بهرام گور ساخته شده و قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور است. این مجموعه با وسعت تقریبی 30 هکتار از سنگ و گچ ساخته شده‌است. این بنا در 9 کیلومتری استان فارس در شهر سروستان واقع شده‌است. کاخ سروستان 13 متر طول و 18 متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین معماری‌های باستانی ایران است که در تاریخ 24 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

پس از بازدید از این کاخ باستانی به سمت فسا مسیر را ادامه می دهید و شب را در بومگردی این شهر اقامت خواهید داشت. بدین صورت روز نهم سفر هم در استان فارس پایان می‌یابد.

  • آبشار سرآسیاب استهبان

آبشار سرآسیاب استهبان با شانزده پله از جنس ساروج یکی از اماکن چشم نواز و دیدنی استهبان از استان فارس است که مسافران عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان می‌توانند برای استراحت از این فضای روح نواز استفاده کنند. آبشار سرآسیاب در انتهای مسیرش به رودخانه آرام و زیبا می‌ریزد. در مسیر حرکت آبشار سرآسیاب 11 آسیاب وجود داشته که تنها 2 عدد آن امروزه مورد استفاده‌است و سنگش می‌چرخد.

  • مسجد جامع کبیر نیریز

مسجد جامع کبیر نیریز، یکی دیگر از دیدنی‌های استان فارس در شهر نی‌ریز است که معماری آن سبک دوره ساسانی بوده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای با ارزش و مساجد ایران است که با الهام از سبک معماری ساسانی به صورت تک ایوانی ساخته شده و در طول زمان قسمت‌های مختلف به آن اضافه شده‌است. طبق باور برخی مسجد جامع کبیر نیریز در واقع یک آتشکده زرتشتی بوده که پس از ورود اسلام به ایران تبدیل به مسجد شده‌است.

 

  • آرامگاه احمد نی‌ریزی

استاد احمد نی‌ریزی یکی از هنرمندان و خوشنویسان خط نسخ در دوره صفوی است. این خطاط برجسته، مبدع سبک خاصی در خط خوشنویسی نسخ بوده که به نسخ ایرانی شهرت دارد و مورد استقبال گسترده هنرمندان و خطاطان نیز قرار گرفته‌است. از آنجا که استاد احمد نی‌ریزی کارهای بسیاری در عهد صفوی انجام داده لقب سلطانی به او داده شد. به طور مثال، یکی از ارزنده‌ترین آثار ایشان  قرآن وزیری است که در سال 1332 به پادشاه وقت عربستان هدیه داده شد.

آرامگاه آجری این استاد در شهر نی‌ریز، فرم و شکل و شمایل خاص خود را دارد ودر کنارش یک موزه نیز قرار دارد که برخی از آثار کتابت شده به خط ایشان در آن به نمایش در آمده‌است.

 

  • قلعه مروست

قلعه مروست، قلعه‌ای 1400 ساله است که بر روی تپه‌ای باستانی به ارتفاع حدود 6 متر و به وسعت 8 هزار متر قرار دارد. قدمت این قلعه باستانی به دور اسلامی یا قبل آن بر می‌گردد. این اثر باستانی در قسمت مرکزی بافت تاریخی شهر مروست استان یزد قرار دارد. قلعه مروست، یکی از آثار ملی ایران است که به عنوان یک جاذبه گردشگری هرساله مسافران زیادی را برای بازدید از خود به این شهر کویری می‌آورد. پس از بازدید از این قلعه باستانی مسیر سفر را به سمت مهریز استان یزد ادامه داده و در نهایت در سوییت مجهز مهریز شب روز دهم سفر را به صبح می‌رسانید.

 

  • دروازه شهر فرافر

روز یازدهم و در واقع روز پایانی سفر را با صرف صبحانه در مهریز شروع کرده و در ادامه دو جاذبه گردشگری انتهایی سفر را از نزدیک تماشا خواهید کرد.

بنا بر روایات متعددی شهر کهن یزد از روستایی به نام سر یزد آغاز شده در این روستا یک تاق باقی مانده که به آن دروازه شهر فرافر می‌گویند. البته عده ای دیگر بر این اعتقادند که دروازه شهر فرافر یک چهار ضلعی به جای مانده از دوره اسلامی است. متاسفانه کار باستانی جدی بر روی این تاق زیبا انجام نشده تا تاریخ و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنیم.

 

  • ارگ قدیم سریزد

ارگ قدیم سریزد، بنای باستانی دیگری است که در سریزد  با قدمت 1700 ساله تماشا خواهید کرد. سریزد همان‌طور که گفته شد، روستایی قدیمی است که در 20 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده‌است. این بنا به گفته عده‌ای از باستان شناسان بزرگ‌ترین بنای تک خشتی جهان است که در دوره ساسانیان به عنوان یک قلعه و در واقع صندوق امانات برای نگهداری گنجینه‌های قدیمی ساخته شده‌است. این ارگ به مساحت 7 هزار و 790 متر و متشکل از 468 حجره خشتی و گلی است که قدمت آن به قرن سوم تا هفتم میلادی بر می‌گردد.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.