تور یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96 | 7 فروردین
یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96
کد تور 1198

یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96

1 روزه در 7 فروردین 1394
جاذبه‌ها

لذت پیاده روی بر رمل ها و تپه های شن روان درکویر مرنجاب، دریاچه نمک و پلی گون های زیبای آن، بازدید از چاه دستکن و کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب

جزئیات این تور
محل حرکت
میدان آرژانتین ابتدای خیابان الوند
زمان حرکت
جمعه 1394/01/07 - ساعت 04:30 صبح
وسیله نقلیه اصلی
وسیله نقلیه محلی
بیشترین فعالیت
ناهار
در طبیعت به عهده آرند تور
یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96 نقشه
خرید آنلاین
پذیرایی و اقامت
روز صبحانه ناهار شام
مکان توسط مکان توسط مکان توسط
1 رستوران آرند تور طبیعت مسافر - -
سهم آرند تور کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده صبحانه
سهم مسافر کلا 1 وعده غذا شامل: 1 وعده ناهار
تعداد میان وعده بر عهده آرند تور: 1 وعده
اطلاعات تکمیلی

تور کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد.کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود.ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود ۸۵۰ متر می‌باشد. قسمت عمده کویر مرنجاب پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است. کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است.

عمده پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهان شور پسند از جمله درختهای گز و تاق و بوته‌های قیچ است. پوشش جانوری کویرمرنجاب به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود می توان به گرگ , شغال , کفتار , روباه شنی , گربه شنی , بزمجه , آفتاب پرست , انواع مارمولک , مار , عقرب , تیهو , عقاب , شاهین و... اشاره کرد.  

 دریاچه نمک آران وبیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی کویر مرنجاب محسوب می‌شوند. چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر مرنجاب، محل آبشخور شترهای کاروانها در گذشته ها بوده‌است. قلعه مرنجاب، کاروانسرایی است در کویر که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروانها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند. درباره دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک، نقل است که شاه عباس دست  به ایجاد تاسیس کارونسراها در مسیر های رفت و آمد زد، بالای کاروانسرای کویر مرنجاب به شکل سنگرهای دیدبانی است و ذکر شده‌است که همیشه ۵۰۰ نگهبان مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می‌کردند. قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده‌است، آب شیرین دارد و وجود آب شیرین در کویر نمک و شوره زار یک پدیده بسیار منحصر به فرد است.

نوش آباد

شهر زیر زمینی(اویی)که در زیر بافت شهر نوش آباد بصورت دست کن ایجاد شده و چندین هزار متر وسعت دارد متعلق به قبل از اسلام می باشد، که از عمق 4متری تا عمق 18متری زمین فضاهای متعددی از جمله اطاق راهرو و چاهها و کانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار کنده شده است.این معماری بی نظیر با این شکل ساختاری در جهان منحصر به فرد بوده و در دوره های مختلف تاریخی کاربرد نظامی و دفاعی داشته است.

راههای ورود به داخل شهر زیرزمینی نوش آباد از طرق مختلف و به شکل مخفی در منازل یا داخل قلعه خشتی در مجاور شهر و یا محلهای پر جمعیت و داخل کانالهای  پایاب هایی که از زیر خانه ها و برای گذر آب قنوات ایجاد شده،چاههای داخل مساجد و باغها و بازارها و هر جایی که در زمان حمله دشمن امکان دسترسی سریع و فرار ساکنین را فراهم می نموده،ایجاد شده است.در بعضی منازل قدیمی که در قسمت مطبخ خانه آن چاهی برای ورود به این فضاها حفر نموده و در دهانه چاه را با تنور به طرز ماهرانه ای پوشانده و انتهای تنور که در دهانه چاه قرار گرفته را با تابه گلی مسدود و روی تابه را خاکستر ریخته ودر مواقع اضطراری افراد از داخل تنور وارد شهر زیر زمینی اویی شده و دوباره انتهای تنور را مسدود به شکلی که هیچ اثری از ورودی به شهر زیر زمینی اویی معلوم نمی شود.در طول مسیر شهر زیر زمینی اطاقهایی به ابعاد مختلف برای اسکان موقت حفاری کرده اند. ارتفاع اتاق ها تقریبا 170-180 سانتی متر می باشد.اتاق ها به شکل تو در تو با زاویه ساخته شده اند که دید مستقیم با فضای بعدی را مسدود کند

در دهانه ی هر چاهک تعدادی قلوه سنگ وجود دارد که در صورت احساس خطر یا ورود هوای آلوده یا دود به طبقات با تخته سنگ دریچه را مسدود و یا اگر دشمن قصد ورود به فضاها را داشته با سنگها که حکم وسایل و ابراز دفاعی را می کرده بر سر مهاجمین می کوبیدند.

با توجه به تو در تو بودن فضاها هیچ گونه مشکل تنفسی در شهر زیر زمینی احساس نمی شود و این یکی از شگفتی های داخل شهر زیرزمینی نوش آباد می باشد،آب مصرفی و شرب ساکنین داخل شهر زیر زمینی نوش آباد توسط راههای مخفی که به پایابهای مرتبط به رشته قنات ها بوده و از زیر زمین می گذرد تامین می کردند.این فضاها نه تنها در سطح زیرین شهر گسترده شده تا حصار بیرون شهر و حتی شهر تاریخی و تالار نیاسر راه دارد.راههای مختلف دیگری به برون شهرنوش آباد از زیر زمین مشاهده شده که به چاههای داخل قلاع اطراف شهر مرتبط می باشد.

تور یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96
یکروزه کویر مرنجاب نوروز 96 نقشه

credit
امکان پرداخت آنلاین وجود ندارد.
در صورت رزرو قبلی تایید شده، از سایر گزینه‌های پرداخت انتخاب کنید
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.