پاسارگاد تا هم نشینی با عشایر قشقایی اردیبهشت 1403

تور پاسارگاد تا هم نشینی با عشایر قشقایی

از آرامگاه کوروش کبیر - کاخ های تخت جمشید تا کاخ اردشیر بابکان
2 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

«تور پاسارگاد، تخت جمشید و هم نشینی با عشایر قشقایی فارس » یک سفر متفاوت به دل تاریخ است. در این سفر شما به بازدید از آثار فرهنگی متعدد جهانی و ملی ایران می‌روید. آثاری که مایه‌ی افتخار هر ایرانی است. این سفر 6 روزه شما را با 3 اثر میراث جهانی ایران، 7 شهر تاریخی و 5 اثر ملی آشنا می‌کند. زندگی در کمپ عشایر را از نزدیک تجربه خواهید کرد، نان می‌پزید، شیر می‌‌دوشید و موسیقی روحنواز فولکلوریک قشقایی گوش می‌دهید و پس از گرفتن هزاران حس خوب از همنشینی با عشایر به سمت شهر اصفهان، نصف جهان، سفر می‌کنید و یکی از باشکوه‌ترین آثار دیدنی این شهر زیبا، کلیسای وانک را از نزدیک بازدید خواهید کرد. در این سفر فرهنگی 5 وعده غذایی به عهده شما، 9 وعده غذایی و 6 میان وعده‌ به عهده آرندتور است. درجه سختی این سفر فرهنگی 2 از 6 بوده و یک سفر آسان است. اتوبوس سفرتان از نوع اتوبوس‌های راحت VIP بیست و پنج نفره خواهد بود. با ما همراه باشید تا با اماکن دیدنی و زیبایی‌‌های این سفر بیشتر آشنا شوید.

چه اطلاعاتی از مجموعه باستانی پاسارگاد دارید؟

شبانه راهی «سعادت شهر»، مرکز شهرستان پاسارگاد می‌شوید. این شهر در 105 کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده‌است. صبح پس از صرف صبحانه به میزبانی آرندتور راهی تماشای مجموعه پاسارگاد می‌شوید.

پاسارگاد از لحاظ لغوی به معنای نیکان روزگار است و نام اصلی شهر به نام «پسرگد» بوده که در گذر ایام به پاسارگاد تغییر یافته‌است. این نام از قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله «پاسارگاد» برگرفته شده و به معنای « آنان که گُرز گران می‌کشند» ترجمه شده‌است.

برخی دیگر از محققان براین اعتقادند که پاسارگاد تغییر یافته پارسه‌گراد به معنی«شهر پارس» است.

مجموعه پاسارگاد پنجمین اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این مجموعه از آثار برگزیده ایران در دوره هخامنشی در دشتی به وسعت 190 کیلومتر مربع ساخته شده‌است. مجموعه پاسارگاد، اولین بار به دستور کوروش کبیر ساخته شد.

آثار باستانی پاسارگاد

 آثار باستانی که در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد واقع شده‌اند عبارتند از:

  • کاخ بارعام یا پذیرایی

کاخ بارعام یا پذیرایی، اولین مقر سازمان ملل است که 2500 سال پیش به دستور کوروش ساخته شده‌است. در این مکان کوروش با نمایندگان و شاهان سرزمین‌هایی که در زیر چتر حکومت او بودند، در مورد مسائل مختلف انسانی، حقوق بشر، مسائل سیاسی و... گفتگو می‌کرده‌است.

  • آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش، تنها نگین مجموعه پاسارگاد که پس از 2500 سال هنوز پابرجا و سالم باقی مانده‌، مقبره پادشاه عادل و دادگستر ایران است. در ساخت این مقبره از هیچ ملاتی استفاده نشده و تنها با بست‌های فلزی و سُربی بلوک‌های سنگی این آرامگاه به یکدیگر وصل کرده‌اند.

  • محوطه مقدس

محوطه مقدس یا نیایشگاه، یک محوطه باز 1200 متری است که برای مراسم آیینی از آن استفاده می‌کردند. امروزه متأسفانه توسط قاچاقیان تمامی آثار باقیمانده در این محل منهدم شده و تنها یک سکوی سفید با 8 پله و یک سکوی ساده باقیمانده است.

  • کاخ اختصاصی یا نشیمن

کاخ اختصاصی یا نشیمن یک کاخ مسکونی مستطیل شکل بوده که ستون‌های به کار رفته در آن بسیار شبیه ستون‌های تخت جمشید است. این ستون‌های 190 سانتی متری در سرتاسر محوطه وجود دارند. کف بندی کاخ نشیمن از زمان هخامنشیان تا به امروز سالم باقیمانده است.

  • برج سنگی

برج سنگی یکی از شاهکارهای دوره‌ی هخامنشی است که در همان ابتدای پادشاهی این دوره تشکیل شده و آن چیزی که امروز باقی مانده یک برج 14 متری با قاعده 23.7*22.7 متر است. بلوک‌های سنگی این بنای سفید رنگ از «معدن سیوند» آورده شده‌اند.

  • دروازه ورودی یا کاخ دروازه

دروازه ورودی یا کاخ دروازه بنایی 726 مترمربعی است که تالار 600 مترمربعی درون آن قرار دارد. این تالار بزرگ هشت ستون شانزده متری دارد که سقف به آنها متصل می‌شده‌است. متاسفانه از کاخ دروازه امروز به جز زیرستون‌های کاخ چیزی باقی نمانده‌است.

  • کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظفری، بنایی با حیاط 280 متری که قدمتش به دوره مظفری بر می‌گردد. سنگ‌های این بنا از سنگ‌های ربوده شده کاخ پاسارگاد بوده و با کمی ملات ساخته شده‌اند.

  • باغ شاهی

باغ شاهی مادر باغ‌های ایرانی است که پادشاهان صفوی و هندی از آن الگوبرداری کرده‌اند. باغ شاهی به عنوان الگوی باغسازی ایرانی شهرت دارد. آبیاری این باغ توسط گردش آب در جوی‌های سنگی یا آبنماها انجام می‌شده‌است.

  • تل تخت یا دژ داریوش

تل تخت یا دژ داریوش یکی از بناهای تشریفاتی و مذهبی به وسعت 2 هکتار بوده که داریوش یکم پس از ساخت تخت جمشید در حاشیه بنای پاسارگاد به ساخت آن پرداخت.

پس از بازدید از مجموعه پاسارگاد به سعادت شهر بازگشته و در خانه محلی استراحت می‌کنید.

از تاریخچه مجموعه باشکوه تخت جمشید چه می‌دانید؟

روز سوم سفر را پس از صرف صبحانه مهمان آرندتور به طرف شهر «مرودشت» حرکت می‌کنید و به دیدار مجموعه تخت جمشید می‌روید.

تخت جمشید یکی دیگر از بناهای باستانی ایران است که در سال 1979 به ثبت جهانی رسید. نام اصلی تخت جمشید «پارسه» است و از زبان پارسی باستان گرفته شده و یونانیان به آن «پرسپولیس» می‌گفتند. پارسه در دوره ساسانیان به «سد ستون» شهرت داشته در شاهنامه فردوسی به پارسه «اورنگ جمشید» گفته می‌شده در دوره اسلام به آن «هزار ستون» یا «چهل منار» می‌گفتند. در فارسی معاصر این بنا به تخت جمشید یا «قصر شاهی جمشید» شهرت دارد. اروپاییان به این مکان پرسپولیس به معنای «مرکز تمدن پارس» یا «شهر پارسیان» می‌گویند.

این شهر باستانی پایتخت باشکوه هخامنشیان بوده و در زمان داریوش اول ساخت آن شروع شده و در دوره خشایارشا و اردشیر اول ادامه یافت. این شهر تاریخی به مدت 200 سال آباد بوده و در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون با هدایای مختلف در تخت جمشید جمع می‌شدند.

بخش‌های مهم تخت جمشید

بخش‌های مهم تخت جمشید عبارتند از:

  • پلکان ورودی

پلکان ورودی 111 پله آهکی است که در دوره خشایارشا طراحی و ساخته شدند.

  • دروازه ملل

دروازه ملل یا دروازه خشایارشا دارای 4 ستون 16.5 متری بوده که اینک تنها 3 ستون آن باقیمانده است.

  • کاخ آپادانا

یکی از زیباترین بخش‌های تخت جمشید، کاخ آپادانا است. ساخت کاخ آپادنا در زمان داریوش اول شروع و 30 سال بعد در دوره خشایارشا به اتمام رسید. کاخ آپادانا 72 ستون داشته که اینک تنها 14 ستون آن باقیمانده است.

  • کاخ داریوش یا کاخ تچر

یکی از نخستین کاخ‌های مجموعه تخت جمشید، کاخ داریوش یا تچر است که در جنوب غربی این مجموعه قرار دارد. در این مجموعه سنگ‌های صیقیلی به کار گرفته شده که عکس آدم در آن می‌افتد. با توجه به این امر به آن «تالار آیینه» یا «آیینه خانه» نیز می‌گفتند.

  • کاخ سه در یا مرکزی

کاخ سه در  یا کاخ مرکزی به «کاخ شورا» یا «دروازه شاهان» نیز شهرت دارد.

  • کاخ هدیش

کاخ هدیش، یک کاخ اختصاصی خشایارشاست که به نام زن دومش «هدیش» نام گذاری شده‌است. این کاخ در مرتفع‌ترین قسمت تخت جمشید قرار دارد و آتش سوزی اسکندر از آنجا شروع شده‌است.

  • کاخ تخت یا صد ستون

کاخ تخت یا صد ستون، دومین کاخ بزرگ تخت جمشید است که توسط خشایارشاه ساختش شروع و در زمان «اردشیر یکم» پایان یافت. کاخ تخت به علت وجود صد ستون سنگی 14 متری به عنوان «بزرگ‌ترین تالار سرپوشیده جهان» شهرت دارد.

  • خزانه تخت جمشید

خزانه تخت جمشید به دستور داریوش اول ساخت آن شروع شد. اتمام ساخت خزانه تخت جمشید در دوره خشایارشاه انجام یافت. این ساختمان همان جایی است که در پی حمله اسکندر مقدونی، گنجینه‌هایش به غارت رفت.

  • کاخ ملکه یا حرمسرا

کاخ ملکه یا حرمسرا امروزه تبدیل به موزه تخت جمشید تبدیل شده‌است. بخش اعظمی از کاخ در پی حمله‌ی اسکندر ویران شد. از این کاخ دو کتیبه به نام «کتیبه جانشینی» و «دیوان خشایارشا» کشف شده که در موزه باستان نگهداری می‌شود.

  • آرامگاه‌های شاهی

آرامگاه شاهی محل دفن اردشیر دوم و سوم بر روی کوه رحمت و رو به صفه تخت جمشید است. یک مقبره نیمه تمام متعلق به داریوش سوم نیز در قسمت جنوبی آن قرار دارد.

پس از  بازدید از مجموعه با شکوه تخت جمشید به بازدید از نقش رستم در 6 کیلومتری آن می‌روید.

چه اطلاعاتی در مورد نقش رستم دارید؟

نقش رستم نام یک محوطه‌ی باستانی 2000 ساله به یادگار مانده از سه دوره ایلامیان، تخت جمشید و ساسانیان است. در این مجموعه 4 آرامگاه و 8 نقش برجسته وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها به دوره‌ی ایلامیان بر می‌گردد. نقش رستم در سال 1310 شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

بخش‌های مهم نقش رستم

در این مجموعه‌ی بی‌همتا دو کتیبه نگهداری می‌شود که کتیبه‌ی اول آن به 3 زبان پارسی میانه، پهلوی پارتی و یونانی ترجمه شده‌است. موضوع اصلی این کتیبه، روایت جنگ تاریخی میان روم و شاپور اول است. کتیبه‌ی دوم در زیر کتیبه‌ی اول قرار دارد و به زبان پهلوی اشکانی حکاکی شده‌است. دستور ساخت این کتیبه توسط موبد موبدان «کرتیر» داده شده‌است.

نقوش برجسته دومین جاذبه‌ی دیدنی نقش رستم است. در این مجموعه 8 سنگ نگاره، 4 آرامگاه داریوش اول، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم قرار دارد. علاوه براین در نقش رستم می توانید به بازدید از  کعبه زرتشت بروید. هنوز کاربری این کعبه مشخص نشده اما مردم عوام فکر می‌کنند این بنا آتشگاه زرتشتیان بوده‌است. فرم مکعبی آن نیز این ادعا را در ذهن افراد پر رنگ‌تر می‌کند.

پس از بازدید دو محوطه‌ی باستانی به شیراز، شهر بهارنارنج‌ها باز خواهید گشت و در هتل 2 ستاره آن استراحت می‌کنید و ادامه‌ی روز را به گشت و بازدید از داخل شهر می‌پردازید.

روز چهارم به سمت «فیروزآباد» حرکت کرده و به دیدار  کاخ اردشیر بابکان می‌روید.

کاخ اردشیر بابکان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر فیروزآباد است که به دست اردشیر بابکان در قرن سوم میلادی ساخته شده‌است.

از کاخ اردشیر بابکان چه می‌دانید؟

کاخ اردشیر بابکان بنایی 1800 ساله است که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنا توسط اردشیر بابکان در دوره ساسانیان ساخته شد. معماری کاخ به صورت تالارهای تودر تو بوده و گچ بری بخش‌های بالای آن هنوز باقیمانده است.

کاخ اردشیر بابکان از جمله اولین عمارت‌های دوره ساسانیان است که در مجاورت روستایی به نام «آتشکده» واقع شده‌است. فاصله کاخ اردشیر بابکان تا مرکز شهر حدود 2 کیلومتر است.

پس از بازدید از کاخ اردشیر بابکان به سمت شهر «فراشبند» یکی از شهرهای استان فارس که در 180 کیلومتری شهر شیراز واقع شده می‌روید. این شهر قدمتی 1600 ساله دارد.

 پس از بازدید از شهر فراشبند به سمت کمپ عشایر قشقایی رفته و زندگی عشایری را از نزدیک تجربه خواهید کرد.

نهار را در کنار ایل قشقایی نوش جان کرده، از چادرهای آنها دیدن می‌کنید و در طبخ غذا و شیر دوشیدن و پخت نان کنار آنها خواهید بود و از موسیقی فولکلوریک و سنتی منطقه لذت می‌برید. یک شب تجربه در کمپ بودن از لذت‌هایی است که در کمتر سفر فرهنگی می‌توانید از نزدیک تجربه کنید!

روز پنجم سفر پس از صرف صبحانه به سمت «کازرون» حرکت می‌کنید و به دیدار شهر «بیشاپور» مهم‌ترین پایتخت ساسانیان می‌روید.

بازدید از مجموعه تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور یک اثر ثبت شده جهانی 200 هکتاری است که از شاپور اول در نزدیکی شهر کازرون به یادگار باقیمانده است. این شهر به دلیل وجود دو رودخانه در آن یکی از مهم‌ترین شهرها در دوره ساسانیان بود. این اهمیت تا قرن هفتم  ادامه داشت و مردم در آن سکونت داشتند. بیشاپور دارای تاریخ مکتوب شهرسازی است و جاذبه‌های دیدنی این مجموعه باستانی عبارتند از: معبد آناهیتا، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، جایگاه نذورات، غار بیشاپور، کاخ والریان، حجاری‌های تنگ چوپان

جاذبه‌های دیدنی مجموعه تاریخی بیشاپور

  • معبد آناهیتای بیشاپور

معبد آناهیتای بیشاپور، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی دوره ساسانی و با ارزش‌ترین نیایشگاه الهه آب در جهان است. این معبد از لحاظ مهندسی ساختار بی‌نظیری داشته‌است و آب را از فاصله 250 متری به این مکان می‌آورده و از طریق دستگاه‌هایی که در آن زمان ساخته شده بودند آب را کنترل و تقسیم‌بندی می‌کردند.

  • تالار تشریفات بیشاپور

تالار تشریفات یکی از بزرگ‌ترین آثار معماری دوره ساسانی است که به چهار صفحه یا چهار ایوان شهرت دارد. طراحی و ساخت این تالار از روی نقشه بوده و این هنر تا پس از اسلام همچنان ادامه داشته‌است.

  • ایوان موزاییک بیشاپور

یکی از شاهکارهای مجموعه تاریخی بیشاپور و هنر ساسانیان، ایوان موزاییک بیشاپور است. ایوان موزاییک بیشاپور جایگاه اختصاصی شاپور و حرمسرای او بوده و تکه‌هایی از آن در «موزه لوور» فرانسه و «موزه ایران باستان کازرون» نگهداری می‌شود.

  • جایگاه نذورات بیشاپور

جایگاه نذورات بیشاپور شامل 2 ستون 9 متری است که کتیبه‌های ارزشمندی بر روی آنها نصب شده‌اند.

  • غار بیشاپور

غار بیشاپور در ارتفاع 800 متری از سطح زمین قرار دارد. در دهانه غار مجسمه شاپور یکم  تقریبا سالم باقیمانده است.

این مجسمه 1700 ساله، تنها اثر سالم باقیمانده از ایران باستان، حدود 7 متر ارتفاع دارد. علاوه‌براین 2 کتیبه سنگی نیز در دهانه غار وجود دارد که یکی از کتیبه‌ها، ترجمه کتیبه شاپور در نقش رستم است و کتیبه دوم نحوه ساخت مجسمه‌ی شاپور پس از 100 سال و توسط ارتش را بیان می‌کند.

  • کاخ والریان بیشاپور

کاخ والریان بیشاپور، یکی از کاخ‌های مشهور بیشاپور است که به صورت تماما سنگی ساخته شده و هنوز به صورت دقیق علت ساخت این کاخ و کاربری آن مشخص نیست.

  • تنگ چوگان

تنگ چوگان 6 نقش برجسته در مقابل شهر باستانی بیشاپور است که 3 نقش برجسته مربوط به شاپور اول، بهرام اول و دوم و 3 مورد دیگر در مورد پیروزی شاپور اول بر والریان است.

این تنگه محل بازی سنتی چوگان ساسانیان بوده و کل منطقه شامل کشتزارها و باغ‌های سرسبز و آب و هوای مطلوب است. 6 نقش برجسته‌ای که در تنگ چوگان قرار دارد نسبت به سایر نقوش برجسته ساسانیان بزرگ‌تر و شلوغ‌تر است.

پس از بازدید از شهر بیشاپور و دیدنی‌های جذاب منطقه به سمت شهر «آباده» حرکت کرده و نهار را در این شهر نوش جان می‌کنید. شب نیز در آباده اقامت کرده و استراحت می‌کنید و روز ششم سفر راهی شهر زیبا و تاریخی «اصفهان» می‌شوید.

از کلیسای وانک چه می‌دانید؟

کلیسای وانک اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه در زمان «شاه عباس دوم» است که با الگوبرداری از کلیسای «سنت اسپتانوس» ساخته شده‌است. این کلیسا از لحاظ طلاکاری سقف و نقاشی‌های گنبد و دیوار در زمره زیباترین کلیساهای ایران است. کلیسای وانک در بین ارامنه جهان به کلیسای «آمناپرکیچ» شهرت دارد و یکی از سیزده کلیسای باقیمانده از قرن هفدهم میلادی است. این کلیسا در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.