تور باداب سورت اردیبهشت 1403 | تورهای کامل باداب سورت

تور باداب سورت

چشمه رنگی باداب سورت و چورت
7 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

باداب سورت

تور باداب سورت شما را به بازدید از دومین چشمه‌های پلکانی تراورتنی جهان، چشمه‌های رنگی باداب سورت دعوت می‌کند. این چشمه‌های رنگی که در روستای «ارست» بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری قرار دارند، پس از « پاموکاله» ترکیه دومین چشمه‌ی شور جهان هستند. چشمه‌های بی نظیر باداب سورت به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از دماوند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

چشمه‌های رنگی باداب سورت یکی از جاذبه‌های زیبای زمین‌شناسی هستند که در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند. مسیر حرکتی به باداب سورت از جاده‌ی گرمسار شروع می‌گردد، در ادامه‌ی سفر از مهدیشهر (سنگسر) و سپس شهمیرزاد عبور می‌کنید. در گذر از هر شهر این سفر دو و نیم روزه، می‌توانید از سوغاتی‌های آن شهر خریداری کرده و یک یادگاری خوشمزه برای خود ببرید. «آرشه» مهم‌ترین سوغاتی سنگسر یا مهدیشهر است که شما می‌تواند طعم و مزه‌اش را امتحان کنید. آرشه در واقع پنیر تفت داده شده‌است که بسیار مقوی بوده و نیاز به نگهداری در یخچال هم ندارد. برای تهیه آرشه پنیر را با مقدار اندکی روغن و آرد، زردچوبه یا زعفران تفت می‌دهند تا رنگ پنیر طلایی شود. بنابراین در گذر از سنگسر خرید آرشه این محصول فراورده شده شیری که بسیار انرژی‌زاست را فراموش نکنید.

پس از گذر از سنگسر به شهمیرزاد می‌رسید. از سوغاتی‌های بی‌نظیر شهمیرزاد می‌توان به گردو، سیب و زردآلوهای رسیده و خوشمزه‌اش اشاره کرد. طعم و مزه‌ی لواشک‌های بی نظیر این شهر را کمتر کسی می‌تواند فراموش کند!

در شهمیرزاد آنقدر گردو وجود دارد که نان خوشمزه‌ای به نام «تنبلک» با آن پخته می‌شود. بنابراین در گذر از شهمیرزاد حتماً طعم این نان خوشمزه را امتحان کنید.

با گذر از شهمیرزاد به سمت کیاسر حرکت می‌کنید و وارد استان مازندران می‌شوید. طبیعت زیبا و رویایی این شهر از جمله جذابیت‌های خاص آن است. کیاسر در 70 کیلومتری شهر ساری قرار دارد. پس از عبور از کیاسر به سمت چشمه‌های رنگی باداب سورت و روستای ارست حرکت می‌کنید.

چرا باداب سورت یک سفر خاص است؟

در تور باداب سورت، این سفر دو و نیم روزه، شما به بازدید دو چشمه‌ی آب معدنی می‌روید که آب آن‌ها از لحاظ رنگ، مزه، بو و حجم کاملاً متفاوت هستند. اولین چشمه پرآب‌تر و عمیق‌تر بوده و قطر آن حدود ۱۵ متر است. این چشمه به علت شوری زیادش هرگز در زمستان هم یخ نمی‌زند و خاصیت درمانی دارد. از این چشمه برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن استفاده می‌کنند.

چشمه دوم باداب سورت در بالادست و شمال غربی چشمه اول قرار دارد، مزه‌ی آن ترش بوده و آبش به رنگ‌های قرمز و نارنجی است، در اطراف این چشمه باداب سورت کمی رسوب آهن نیز وجود دارد.

با شنیدن نام چشمه‌های رنگی باداب سورت ناخودآگاه تصویر صدها طبقه و حوضچه‌ی بسیار زیبا و رنگارنگ در نظر شما ظاهر می‌گردد. زیبایی این منظره در غروب آفتاب بی‌نظیر است، به گونه‌ای که با بازدید از این منطقه و تماشای این تصاویر خاطره‌ساز هرگز آ‌ن‌ها را فراموش نخواهید کرد.

قدمت تاریخی باداب سورت

این پدیده‌ی زیبای زمین‌شناسی همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته‌است.

دریاچه الندان

در تور باداب سورت یکی از مناطقی که به تماشای آن می‌روید، دریاچه الندان است. این دریاچه که به «آبندان پله» نیز شهرت دارد مساحتی برابر با 17 هکتار داشته که در فصل بارندگی وسعتش به 30 هکتار نیز می‌رسد. دریاچه الندان در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد و با توجه به قدمت این اثر طبیعی که به دوره «کواترنری» می‌رسد در آبان ماه 94 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

آب این دریاچه از طریق نزولات آسمانی تأمین می‌گردد و هیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد. این دریاچه ویژگی دیگری نیز دارد و آن هم نوع خاکش است. خاک دریاچه الندان نفوذناپذیر است. این امر موجب ماندگاری بیشتر آب در دریاچه می‌شود. از طرفی دیگر نحوه‌ی قرارگیری این دریاچه به گونه‌ای است که همه‌ی آب‌های حاصل از بارش باران و برف به سمت آن جریان پیدا می‌کند.

دریاچه الندان در 70 کیلومتری ساری و در مسیر جاده ساری-سمنان قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع 1300 متری از دریا واقع شده‌است. در دریاچه الندان شما می‌توانید از جنگل‌های پهن‌برگ این منطقه نیز دیدن کنید. الندان در بهار رویشگاه گل بنفشه، الزی و انواع سبزی‌های خوش بو و دارویی است. درختچه‌های ولیک و ازگیل در پاییز پذیرای مهمانان و گردشگرانی است که به بازدید از این منطقه می‌آیند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت، دریاچه‌ای بیضی شکل است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. اکوسیستم زیبا و دیدنی این دریاچه‌ی جوان که پس از زلزله در سال 1318 خورشیدی و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه ایجاد شده، می‌تواند شما را ساعتی از هیاهوی شهر دور کند.

در طی سفر به دریاچه چورت، شکل بیضی این دریاچه در کنار هوای مه‌آلود، صدای پرندگان و حیوانات، درختانی که تنها نیم‌تنه‌ی آن ها از آب بیرون زده و مسیر خاکی دسترسی، همگی حکایت از اکوسیستم خاص این منطقه داشته که هر بازدیدکننده‌ای را از خود بی‌خود خواهد کرد.

دریاچه چورت در 10 کیلومتری روستایی به همین نام چورت قرار دارد و نام اصلی آن «میانشه» است اما به دلیل قرار داشتن روستای چورت در نزدیکی آن بیشتر به نام دریاچه چورت در بین مردم شناخته شده‌است.

بهترین زمان سفر به این مناطق در فصل بهار و اردیبهشت ماه و اوایل پاییز است. چشمان زیباپسند و کنجکاو شما با تماشای مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی این منطقه مبهوت و خیره خواهد ماند.

در سفر به باداب سورت شما نیاز به وسائل خاص نداشته و کافی است که یک کوله‌ی سفر سبک به همراه یک دست لباس اضافی ببندید و کفش مخصوص پیاده‌روی یا کوه‌نوردی را به پا کرده و آماده‌ی این سفر خاطره‌انگیز شوید.

اگر از شلوغی و محیط پر از اضطراب و هیاهوی شهر خسته شده‌اید، دریاچه چورت می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی از دست رفته خود را جبران کنید و با حالی خوب و اعصابی آرام به شهر و دیار خود باز گردید. پس در تور دو و نیم روزه تور باداب سورت آرندتور همراه ما باشید و از دیدنی‌های این سفر زیبا لذت ببرید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.