جاذبه‌های ابرکوه | شهر تاریخی ابرکوه
شهر قلعه‌ها هنوز پابرجاست

جاذبه‌های ابرکوه

شما هم امتیاز بدهید!

ابرکوه شهری در استان یزد است که در مسیر اتوبان یزد به شیراز قرار دارد. این شهر در مرکز مثلث شهرهای تاریخی ایران یعنی یزد، اصفهان و شیراز واقع شده و بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی در آن کشف شده است.

مسجد جامع

مسجد جامع ابرکوه که قدمت آن به دوره‌ی ایلخانی می‌رسد، از خشت خام ساخته شده و معماری حیرت‌انگیزی دارد. چهار ایوان زیبا در این مسجد واقع شده‌اند که در زیر آسمان صاف و آبی ابرکوه تصاویری ماندگار خلق می‌کنند. در ایوان شرقی مسجد، محرابی گچ‌گاری‌شده وجود دارد که تاریخ ۷۳۸ هجری روی آن نقش بسته است.

 

سرو ابرکوه

معروف‌ترین مکان و موجود ابرکوه، سرو کهنسال آن است که یکی از پیرترین درختان ایران و جهان به شمار می‌رود. قدمت این درخت بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود. ارتفاع سرو ابرکوه ۲۵ تا ۲۸ متر است و محیط تنه‌ی آن به ۱۱/۵ متر می‌رسد.

 

مناره‌های نظامیه

دو مناره‌ی بلند و زیبا که توسط نظام‌الملک ابرقویی ساخته شده‌اند، یادگاری از قرن هشتم هجری هستند. گفته می‌شود در کنار این مناره‌ها مسجد، مدرسه و بازار فعالیت می‌کرده‌است. بدنه‌ی مناره‌های نظامیه که یکی از آنها با گذشت زمان انحراف پیدا کرده، با کاشی‌های زیبای فیروزه‌ای پوشیده شده است.

 

کوشک عزت‌آباد

این بنا متعلق به دوره‌ی پهلوی اول است و به آن امیدسالار نیز می‌گویند. کاربرد این باغ و کوشک در گذشته برای انجام امور تشریفاتی بوده است.

 

خانه‌ی آقازاده

اگر تصویر چاپ شده روی اسکناس دوهزارتومانی را نگاه کنید می‌توانید خانه‌ی آقازاده‌ی ابرکوه را ببینید. این خانه با دو طبقه در دوره‌ی قاجار ساخته شده و بادگیر آن با ارتفاع بلندش معروف و محبوب است.

 

قلعه‌ی تیزک

این قلعه در روستایی به همین نام واقع شده است. قلعه‌ی تیزک یک ارگ مسکونی با ۲۳ خانه است که معماری ساده ولی جذابی دارند. در این ارگ فضای صمیمی و آرامی برقرار است و اقامتگاه بوم‌گردی هم در آن از مسافران پذیرایی می‌کند.



1395/05/31 | کد مطلب: 278
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.