معدن نمک گرمسار | تونل های نمکی گرمسار
تونل‌هایی با قندیل‌های سفید

معدن نمک گرمسار

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

گرمسار یکی از شهرهای دیدنی استان سمنان است که فاصله‌ی زیادی با تهران ندارد. در اطراف این شهر نزدیک به ۶۰ معدن نمک وجود دارد که ۲۶ مورد آن فعال‌اند.

منبع نمک خاورمیانه

بهره‌برداری از معادن نمک گرمسار از ابتدای دهه‌ی هفتاد آغاز شد. این محیط سفید و شور هم‌اکنون هفتاد درصد نمک خاورمیانه را تأمین می‌کند. برخی از معادن این مجموعه هر روز در حال استخراج‌اند.

تور معدن نمک گرمسار

تونل‌های بزرگ

در معادن نمک گرمسار چهل تونل به دست انسان حفر شده است. این تونل‌ها دیواره‌های بلند و عظیمی دارند که هرچه به عمق بیشتری می‌رود رنگ آن سفیدتر می‌شود. نمک این منطقه تا عمق ۱۵۰ متری موجود است و گفته می‌شود تا ۴۰۰ سال می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. طول تونل‌های معدن نمک گرمسار به پنج کیلومتر می‌رسد.

 

دریاچه‌های شگفت‌انگیز

در گوشه و کنار معادن نمک گرمسار، دریاچه‌هایی شکل گرفته‌اند که آبشان از نمک اشباع شده‌است. در نتیجه به راحتی و بدون ترس از غرق شدن می توان روی سطح دریاچه خوابید. این دریاچه‌ها بسیار زیبا و چشم‌نوازند و آب‌تنی در آنها می‌تواند لذت بی‌نظیری را به شما هدیه دهد. فقط بعد از آب‌تنی، از اینکه تمام بدنتان را لایه‌ای سفیدرنگ در بر گرفته تعجب نکنید.

 

بلورها و اشکال هندسی

در گوشه و کنار معدن، مخصوصا جاهایی که دریاچه به وجود آمده، می‌توانید بلورها و اشکال منظم هندسی را ببینید که در اثر تبخیر نمک شکل گرفته‌اند. اگر نور محیط کافی باشد تصاویر زیبایی از این حجم‌ها می‌توان شکار کرد.

 

قندیل‌های آویزان

در برخی نقاط معدن نمک گرمسار، قندیل‌های فوق‌العاده زیبایی از سقف و دیوارها آویزان شده‌اند که انگار توسط مجسمه‌سازانی چیره‌دست شکل گرفته‌اند.

 

رنگ‌بندی عجیب

در دل سنگ‌های نمک معدن، ترکیبات رنگی عجیبی دیده می شود. رنگ‌های صورتی، طوسی، قرمز و سفید در دل سنگ نمک حاکی از وجود املاح معدنی متنوع در این معدن است.



1395/04/24 | کد مطلب: 258
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.