آسبادهای نشتیفان | آسیاب های بادی نشتیفان
سفر به شهری زیر زمین

آسبادهای نشتیفان

شما هم امتیاز بدهید!

نشتیفان شهری است از توابع شهرستان خواف در استان خراسان رضوی، که در حاشیه‌ی جاده‌ی قاین قرار دارد. فاصله‌ی نشتیفان تا جاده‌ی تایباد به تربت حیدریه سه کیلومتر است. این شهر تاریخی پر رمز و راز به خاطر آسبادهای شگفت‌انگیزش معروفیت جهانی دارد.

باد به جای آب

آسبادهای نشتیفان بزرگترین آسیاب خشتی جهان است که در گذشته با بادهای ۱۲۰ روزه کار می‌کرده و از سه ردیف آسیاب تشکیل می‌شود. دلیل نامیدن آسباد، این است که به جای آب با باد حرکت می‌کرده است.

تور خراسان قدیم

نیش و توفان

نشتیفان از دو واژه‌ی نیش و توفان شکل گرفته است. نیش از نیش کژدم و عقرب می‌آید که در نشتیفان و مناطق کویری فراوان دیده می‌شود، و توفان هم به بادهای توفانی منطقه اشاره دارد. نشتیفان تا پیش از جدایی افغانستان، از توابع هرات بوده و پس از آن به مشهد ملحق می‌شود.

 

بال‌ها و پرها

آسبادهای باشکوه نشتیفان قدمت فراوانی دارد ولی هنوز مشخص نیست در چه دوره‌ی تاریخی ساخته شده‌ است. این آسیاب ۴۸ بال، ۳۲ پر و ۸ درگاه را شامل می‌شود که با کمک انرژی باد به حرکت درآمده و گندم و جو را به آرد تبدیل می‌کردند.

 

شهر زیرزمینی

در عمق هشت متری زیر زمین و بین قنات‌های میرانداب و قنات آب ده نشتیفان، آثار خانه‌ها و تونل‌هایی کشف شده که به شهر و پناهگاه زیرزمینی معروف است. این پناهگاه با هدف محافظت از مردم در برابر حمله‌ی مغول ساخته شده و یکی از مخوف‌ترین و مرموزترین سازه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

 

قبرستان تاریخی

یکی دیگر از جاذبه‌های نشتیفان، قبرهایی است که در اطراف شهر وجود دارد. این قبرستان را سنگ مزارات هم می‌نامند. این قبرها سنگ‌هایی عمودی با ارتفاع چهار متر را شامل می‌شوند. بعضی معتقدند در این قبرها شاهزادگان اشکانی دفن شده‌اند ولی برخی هم می‌گویند این قبرستان مزار ۴۴ پیر است.

 

مسجد جامع

یکی از بناهای تاریخی نشتیفان که معماری جالبی دارد مسجد جامع است. این مسجد به دستور پیراحمد خوافی بنا شده و از باارزش‌ترین مکان‌های تاریخی و مذهبی منطقه محسوب می‌شود.

 

اقامتگاه بومگردی

در مقابل آسبادهای زیبای نشتیفان، اقامتگاه بومگردی پوریعقوب با ساختمانی سنتی مشغول فعالیت است. این خانه در باغی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع از مسافران پذیرایی می‌کند.



1395/04/24 | کد مطلب: 256
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.